Skip to main content

Waar komt dit onverklaarbare dataverbruik vandaan?

• December 26, 2025
  • 25 reacties
  • 158 Bekeken

Goedendag,

Ik kreeg gisteravond om 21.21 een mail wegens hoogverbruik op de telefoon van mijn dochter.

Er was voor minimaal 100 euro buiten de bundel data gebruikt.

om 21.22 kreeg ik een mail dat er voor minimmaal 250 euro was gebruikt.

Mijn dochter zat echter de hele dag op wifi bij famllie om kerst te vieren.

Zij heeft haar abonnement al jaren en is nog nooit serieus over haar bundel gegaan.

Ook de afgelopen maand is het verbruikt zoals altijd.

Het is onmogelijk dat zij gisteren 4 GB heeft gebruikt.

Los van de enorme kosten ga ik haar simkaart ook niet deblokkeren want er moet iets anders aan de hand zijn waar zij nog wij part nog deel aan hebben. 

Hoe kunnen jullie ons helpen?

25 reacties

JanD
  • December 26, 2025

Beste ​@Peter Blom zet als 1e dataplafond aan voor €0,50 per maand, dat gaat dan per de 1e van de komende maand in om in de toekomst dit soort buitenbundelkosten te voorkomen.

Bij een Android telefoon kun je zelf ook een datawaarschuwing en plafond instellen.

Zet bij intelligente wifi automatisch overschakelen naar mobiele data uit.

Stel in dat apps alleen mogen updaten via wifi

Stel in dat video's en foto's alleen van wifi gebruik mogen maken.

Op app-niveau is na te gaan waar de data aan verstookt is en neem daar maatregelen op.

Je zult toch een minimaal bedrag moeten betalen om de sim weer actief te krijgen.

De helpdesk van Simyo is zaterdag en zondag van 10.00 tot 17.00 uur via WhatsApp.

Het moderatieteam van dit forum is a.s. maandag weer aanwezig om te reageren.

Succes.

• auteur
  • Aspirant
  • December 26, 2025

Ik zal me tot de helpdesk wenden morgen via what’s app.

Het ding is dat ze gisteren de hele dag op wifi is geweest.

• auteur
  • Aspirant
  • December 26, 2025

En het dataplafond heb ik natuurlijk ingesteld per 1 januari.

Maar daar daarmee is natuurlijk niet verklaard waarom gisteren haar datagebruik opeens meer dan 20 keer het gemiddelde van de afgelopen 100 dagen is geweest.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • December 26, 2025

In de telefoon kun je zien welke app hoeveel data heeft verbruikt, al is dat niet altijd per maand.

Heeft ze toevallig hotspot aan gehad?

Verbonden / opgeladen via een computer / laptop?

Hoe laat heeft ze de 80% en 100% SMS ontvangen?

• auteur
  • Aspirant
  • December 26, 2025

de 80% heeft ze afgelopen dinsdag ontvangen.

de 100% rond 22.00 gisteravond. Dezelfde tijd dt ik een mail ontving.

Ze was toen met haar moeder onderweg naar huis (30 min rijden) en heeft haar 4g direct uitgeschakeld.

• auteur
  • Aspirant
  • December 26, 2025

Ze gebuikt wel vaak mijn hotspot maar is verder met niemand verbonden. Laad nooit via een computer.

JanD
  • December 26, 2025

de 80% heeft ze afgelopen dinsdag ontvangen.

Toen had er al meteen gereageerd moeten worden c.q. gestopt met mobiel dataverbruik.

Bij 100% gisteravond, ruim een dag later dus, is dus eigenlijk al te laat. ​@Peter Blom 

• auteur
  • Aspirant
  • December 26, 2025

hoezo dan? als er 80% verbruikt is, dan is er toch niks aan de hand?

• auteur
  • Aspirant
  • December 26, 2025

Ze heeft daarna in de auto nog 2 liedjes gedraaid en hem uitgezet toen het bericht kwam dat 100% was gebruikt.

Zo lijkt het me bedoeld…

• auteur
  • Aspirant
  • December 26, 2025

Het gaat nog steeds voorbij aan de vraag hoe iemand die niet op 4g is (want op wifi de hele dag, met uitzondering van 2 korte autoritjes) opeens 4 gig verbruikt terwijl ze in haar hele leven nog nooit 4 gig in een maand heeft gebruikt.

Met het verbruik van haar was het ook nooit een probleem geworden. Had ik misschien voor 100 mb extra moeten betalen maar niet dit. Er moet hier een ander probleem zijn.

JanD
  • December 26, 2025

Nogmaals ​@Peter Blom zoals ik al eerder schreef, kijk na wel app(s) binnen zeer korte veel data verbruikt hebben en anticipeer daar op.

hoezo dan? als er 80% verbruikt is, dan is er toch niks aan de hand?

In een ander topic lees ik dat er binnen 1 minuut beide waarschuwingen zijn gegeven, het kan dus heel snel gaan.

hoezo ‘niks aan de hand’ ?

• auteur
  • Aspirant
  • December 26, 2025

Jan, ik waardeer je moeite maar ik geloof dat we een beetje langs elkaar heen praten.

Jij vind het normaal dat er in een half uur meer data worden gebruikt dan in alle maanden er voor in een hele maand, terwijl de telefoon niet actief wordt gebruikt. Ik heb in m’n eigen telefoon proberen te kijken welke apps veel data gebruiken maar zie dat dan over een hele lange periode.

Als jij een tip hebt over hoe ik dat specifiek van een dag ervoor kan zien dan hou ik me nog aanbevolen maar verder praten we, zoals ik al zei,  in dit gesprek een beetje langs elkaar heen. Dus daar kunnen we nog heel lang mee doorgaan.

Ik zie niet, als het gaat om iemand die al 2 jaar probleemloos haar telefoon heeft en die in de afgelopen dagen niets raars met die telefoon heeft gedaan. Wat we anders hadden moeten doen.

Vooralsnog geloof ik dus ook helemaal niet dat zij die data heeft gebruikt.

Maar ik zou, voordat ik iets deblokkeer, ontzettend graag willen weten wat er is misgegaan.

Dus als ik op de telefoon kan terugvinden welke app, specifiek gisteren, deze data heeft opgesnoept dan wil ik het graag horen.

JanD
  • December 26, 2025

Dus als ik op de telefoon kan terugvinden welke app, specifiek gisteren, deze data heeft opgesnoept dan wil ik het graag horen.

Beste ​@Peter Blom als je in de Simyo app kijkt naar het internetverbruik per dag kun je zien hoeveel er die dag verbruikt is.

Die bijna 4GB die je in je openingstopic noemde moet eenvoudig terug te vinden zijn op app-niveau,

het is of een grote update van een app c.q. toepassing en/of een app die video's afspeelt/downloadt op die dag.

Succes.

Simyo kan i.v.m. de privacywetgeving niet zien door welke app en/of toepassing data is verbruikt, alleen wanneer en hoeveel.

Succes.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • December 27, 2025

Jij vind het normaal dat er in een half uur meer data worden gebruikt dan in alle maanden er voor in een hele maand, terwijl de telefoon niet actief wordt gebruikt.

Normaal is wat anders maar het is zeker niet onmogelijk. Op volle snelheid kun je meer dan 2 GB per minuut verbruiken.

Ik heb in m’n eigen telefoon proberen te kijken welke apps veel data gebruiken maar zie dat dan over een hele lange periode.

Hoeveel apps zijn er met 3+ GB verbruik in die lijst?

In Mijn Simyo kun je ook nog zien op welke tijdstippen de data is verbruikt, mogelijk dat dat nog een aanwijzing geeft.

Friesian
  • Forum Expert
  • December 28, 2025

Beste ​@Peter Blom - Peter,

Morgen allemaal, Peter.

Welk merk en type telefoon hebben

jouw dochter ​​​​​​

En  jij? 

• auteur
  • Aspirant
  • December 28, 2025

Goedemiddag,

DAnk voor de reactie.

Mijn dochter heeft een iphone SE.

Ik heb een iphone 13

groet,

Peter

Friesian
  • Forum Expert
  • December 28, 2025

Goedemiddag,

DAnk voor de reactie.

Mijn dochter heeft een iphone SE.

Ik heb een iphone 13

groet,

Peter

Bedankt dat geeft al een stukje achtergrondinformatie. 

Ik begrijp dat er vragen zullen zijn. Het abonnement zal op jouw (ouder(s)) naam staan dus ook de voorwaarden... (dochter is minderjarig(?) .... Dan kan ze geen abbo afsluiten op haar naam.) 

Over WiFi assistent heb ik de reactie gezien. Het lastige is dat WiFi een  onzekere factor kan zijn. De telefoon kiest het sterkst signaal. 

de 80% heeft ze afgelopen dinsdag ontvangen

Smsjes 80 en 100% verbruik van databundel. Realtime gestuurd door het netwerk en leidend. 

Er zijn onderling afspraken gemaakt door de premium providers om je van een bepaalde mate van informatie te voorzien. De precieze vaktermen zal ik me besparen. 🙂 (TMD) 

Dit helpt tegen onverwacht hoge kosten als gevolg van datagebruik. De "bill shocks" om precies te zijn. Je (jullie) mag er vanuit gaan dat het verbruik is geregistreerd op het netwerk. 

Een externe datamanager app is daarbij ook EXTRA behulpzaam naast de Simyo app. 

Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit internet uitzetten op Mijn Simyo (app) en/of MB aankopen..

Simyo ontvangt de gegevens met vertraging, in NL mogelijk 4 uur buitenland +/- 36 uur. 

Hier lees je meer.  

https://www.simyo.nl/klantenservice/factuur/hoogverbruik

Voor nu een fijne voortzetting van de zondag, een rustdag. 👍🙂

Ik heb intussen van de zelfbereidde Fusilli salade genoten. Gevolgd door een sinaasappel bavarois en cocktail fruit. 😎 

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • December 28, 2025

Het gaat nog steeds voorbij aan de vraag hoe iemand die niet op 4g is (want op wifi de hele dag, met uitzondering van 2 korte autoritjes) opeens 4 gig verbruikt terwijl ze in haar hele leven nog nooit 4 gig in een maand heeft gebruikt.

Met het verbruik van haar was het ook nooit een probleem geworden. Had ik misschien voor 100 mb extra moeten betalen maar niet dit. Er moet hier een ander probleem zijn.

Dat klopt natuurlijk niet, want ik zie dat zij in juli dat ook 4 GB verbruikt heeft in 1 maand. Ik denk dat zij dacht op wifi te zitten, maar dat het gewoon niet zo was. Waarschijnlijk is er slechte wifi verbinding geweest en is haar telefoon over gegaan op 4G. Dat voorkom je door automatische switch naar 4G uit te schakelen.

Friesian
  • Forum Expert
  • December 28, 2025

Beste ​@Summer2 

Jouw reactie illustreert wat ik al aangaf met: 

Het lastige is dat WiFi een onzekere factor kan zijn. De telefoon kiest het sterkst signaal. 

En ja, dus WiFi assistent uitschakelen betekent dan eigenlijk geen ​​​mobiele gegevens gebruiken. (Niet overschakelen naar mobiele gegevens.) 

Goed bezig! 👍🏿

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • December 28, 2025

Er zijn onderling afspraken gemaakt door de premium providers om je van een bepaalde mate van informatie te voorzien. De precieze vaktermen zal ik me besparen. 🙂 (TMD) 

Is Simyo een premium provider?

Friesian
  • Forum Expert
  • December 29, 2025

Morgen allemaal. Morgen ​@XTF  

Is Simyo een premium provider?

Eerlijk gezegd ga ik er vanuit dat je dat inmiddels al lang weet, hebt gelezen op het forum. 👍🙂

Maar goed, nee, hét moederbedrijf van Simyo is 1 van die premium providers.

Er zijn mensen die Simyo een budget provider noemen ik prefereer de term mid range provider (middenklasse).

Maar dit is off topic. 

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • December 29, 2025

Hoi ​@Peter Blom,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten de bundel. Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is en dat je hier niet op zit te wachten.

Wij versturen altijd twee waarschuwing-sms'jes: één wanneer de internetbundel voor 80% is verbruikt en één wanneer de bundel volledig op is. Zodra de internetbundel op is en er toch internetverbruik op de simkaart plaatsvindt, wordt het buitenbundel-tarief van €0,15 per MB in rekening gebracht. Daarom adviseren wij altijd om een dataplafond in te stellen om hoge kosten buiten de bundel te voorkomen. 

Al het verbruik dat je ziet, is direct vanaf het netwerk geregistreerd en de gegevens in de app komen overeen met wat wij ontvangen. Vanwege privacywetgeving kunnen wij niet precies zien waaraan je data is besteed.

Ik wil je vragen om te controleren of de Wi-Fi-assistentie aanstaat. Afhankelijk van welk toestel je hebt, kan dit een andere naam hebben. Bij Android telefoons heet dit vaak “Slimme netwerkwissel”. Deze optie zorgt ervoor dat je toestel automatisch overschakelt naar het mobiele netwerk als de Wi-Fi-verbinding te zwak is. En je kunt daarna ook gelijk controleren of iCloud Drive is ingeschakeld. Als deze functie aanstaat kan je toestel automatisch back-ups maken via 4G/5G wat ook veel MB’s kan verbruiken.

Wil je in de toekomst beter inzicht hebben in het verbruik per app? Dan kun je een 'Data Manager' app installeren. Daarmee kun je bijhouden hoeveel MB’s elke app verbruikt. Internetverkeer is namelijk breed: er is inkomend en uitgaand verkeer dat bij elkaar telt voor je dataverbruik.

Ik kijk graag even met je mee om te zien wat er precies is gebeurd. Kun je mij een privébericht sturen met het telefoonnummer en persoonlijke gegevens? Dan help ik je graag verder!

@Friesian, ​@XTF, ​@Summer2 en ​@JanD, bedankt voor jullie uitleg!

Groetjes,
Sedat

• auteur
  • Aspirant
  • December 29, 2025

Goedenavond,

ik heb vanmiddag contact gehad met Aylin van Simyo via what’s app. 
ik kan niet anders zeggen dan dat ik ongelooflijk dankbaar ben voor de goeie en fijne service. 
Kan iedereen Simyo aanraden. 

Zij is een top-ambassadeur. 
Dank aan iedereen voor het meedenken. 
peter

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • December 29, 2025

Dat is mooi.

Is de oorzaak nu bekend?

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • December 30, 2025

Goedenavond,

ik heb vanmiddag contact gehad met Aylin van Simyo via what’s app. 
ik kan niet anders zeggen dan dat ik ongelooflijk dankbaar ben voor de goeie en fijne service. 
Kan iedereen Simyo aanraden. 

Zij is een top-ambassadeur. 
Dank aan iedereen voor het meedenken. 
peter

Hoi ​@Peter Blom,

Bedankt voor je mooie bericht!

Geweldig om te horen dat je zo tevreden bent over de service van Aylin en dat alles goed is verlopen. We geven je compliment zeker door en zijn blij dat we je hebben kunnen helpen.

Groetjes,
Sedat