Skip to main content
Beantwoord

Vast ip adres met 4G

• March 11, 2026
  • 3 reacties
  • 39 Bekeken

Hoi, ik heb een sim-only abonnement met 4G en vraag me af of het mogelijk is om een vast ipv4 adres krijgen. Zo nee, zou dit wel mogelijk zijn met 5G?
Bij voorbaat dank voor uw reactie :)

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@Tigershark,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je dit navraagt.

Zo te zien heb je al een antwoord van ​@JanD gekregen, bedankt voor het meedenken!

Begrijpelijk dat je een vast IP-adres wilt gebruiken om toegang tot je VPS te whitelisten. Met een regulier mobiel abonnement is het echter niet mogelijk om een vast IPv4-adres te krijgen. Je toestel krijgt bij verbinding met het mobiele netwerk telkens een dynamisch IP-adres toegewezen. Dit geldt zowel voor 4G als voor 5G.

Laat het gerust weten als je nog vragen hebt.

Groetjes,
Sedat

3 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • March 11, 2026

Beste ​@Tigershark dat wordt meestal gedaan bij datasim-verbindingen via een 097-nummer voor een speciale datasim, die levert Simyo niet, KPN wèl.

Zie voor meer uitleg o.a. deze link:

https://www.mobielverbinden.nl/blog/vast-ip-adres-op-4g-5g

voor gewoon mobiel bellen/internetten lijkt me een vast IP overbodig, of zie ik dat verkeerd?

• auteur
  • Beginner
  • March 11, 2026

@JanD dank voor je reactie en info. Een vast ip adres zou in mijn geval handig zijn voor toegang tot mijn vps, zodat ik dat specifieke ip adres kan whitelisten. Op dit moment heb ik enkele ip ranges van KPN gewhitelist en tot nu toe valt het toegewezen ip adres van simyo/kpn meestal in die range, maar het is niet de meest elegante/veilige oplossing.

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • antwoord
  • March 11, 2026

Hoi ​@Tigershark,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je dit navraagt.

Zo te zien heb je al een antwoord van ​@JanD gekregen, bedankt voor het meedenken!

Begrijpelijk dat je een vast IP-adres wilt gebruiken om toegang tot je VPS te whitelisten. Met een regulier mobiel abonnement is het echter niet mogelijk om een vast IPv4-adres te krijgen. Je toestel krijgt bij verbinding met het mobiele netwerk telkens een dynamisch IP-adres toegewezen. Dit geldt zowel voor 4G als voor 5G.

Laat het gerust weten als je nog vragen hebt.

Groetjes,
Sedat