Skip to main content

.

Hallo allemaal,



Ik kijk net op de Simyo-app en zie dat ik gisteren 522mb heb verbruikt in één dag. Dit terwijl ik normaal maar zo'n 50-100 (max!) verbruik. Ik heb thuis en op m'n werk wifi en heb alleen onderweg en tijdens hardlopen 4G aangehad.

Het gekke is dat er 7x achter elkaar precies 59mb is afgeschreven, binnen 2 uur. En nog gekker is dat dit hoofdzakelijk valt in de tijd dat ik aan het hardlopen was. Nu heb ik wel een hardloopapp, maar deze zou geen data moeten verbruiken volgens mij (hij werkt ook als ik mn telefoon op vliegtuigstand zet). En daarbij is er dus ook voor en na die tijd 59 mb afgeschreven.

Verder is er 59mb afgeschreven op het moment dat ik mijn telefoon 's morgens uit de vliegtuigstand heb gehaald (waar hij 's nachts op staat). Hij zou dan meteen in de wifi moeten schieten en sowieso heb ik mijn telefoon toen verder niet gebruikt (behalve als alarm).



Iemand na dit lange verhaal een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Herkent iemand dit? Ik vind het best bizar, vooral omdat het aantal mb steeds hetzelfde is, dus lijkt het toch misschien door één app te komen oid? Terwijl ik toch na elke internetsessie alle apps sluit...



Alvast bedankt voor het meedenken!
Hoi Martinu,



Ik snap heel goed dat je niet blij bent met de 1000 MB. Het is alleen dat wij zelf er niet veel aan konden doen dat je een iPad gebruikt. Hier worden onze simkaarten niet in ondersteund en als je dan internet verbruikt, kunnen we je geen waarschuwing sms sturen. Ik raad je echt aan om de simkaart in een mobiele telefoon te gebruiken.



Het gaat overigens om 60.000 KB en geen MB. Als het 60.000 MB was, zou dit inderdaad niet echt kunnen binnen 1 minuut. Dat is namelijk 60 GB 😮 Het gaat dus om 60 MB en dat kan zeker binnen 1 minuut. Heb je hier verder nog vragen over?



@Marten75



Super vervelend dat je wakker ligt van de rekening. Ik snap dat heel goed.



Ik ben benieuwd wat er precies niet klopt aan de tijd van het verbruik. Op je Mijn Simyo kan je zien wat er rechtstreeks geregistreerd wordt vanaf de simkaart. Wat klopt er hier niet? Komt het niet overeen met de data die verbruikt is via de wifi of op je telefoon? Ik ben heel benieuwd, want we willen het graag verklaren namelijk. Niet dat je met onbeantwoorde vragen zit.



Ik hoor graag van je!



@wimj12, Ray, Friesian en franswon bedankt voor het meedenken.



Groetjes,

Caspar
Ik heb vandaag ook geconstateerd dat er wo 21 juni en do 22 juni 3 x 59 MB bij mij is afgeschreven. Op vr 23 juni zelfs 9 x

Ik lees hier dat Simyo zich aan wettelijke regels moet houden en vind dat terecht.

Vraagje: als ik Simyo schriftelijk opdracht geeft om mij een opgave te sturen met de details van het vreemde verbruik, is dat dan wel wettelijk?
Beste Cor08,



Simyo kan en mag dit volgens mij pas na een juridische opdracht hiertoe. Ik vrees dat je in dit geval, hoe graag je ook wilt, deze gegevens niet zult ontvangen van Simyo.
Aanvulling:



Er was in 2015 wel een discussie, ik meen dat sommige providers wel per app kunnen aangeven waaraan data is opgebruikt, maar alleen bij voorafgaande toestemming, dus niet achteraf. Hoe het verder met deze discussie is gegaan weet ik niet.

KPN behoorde niet tot de providers die hieraan zouden meewerken voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat.
Hoi Cor08,



Wat jammer dat er bij jou ook zoveel internetverbruik heeft plaatsgevonden! Helaas mogen wij vanwege Wettelijke regelgeving omtrent Privacy niet zien waar deze MB's aan opgaan. Ook niet als jij hier schriftelijk toestemming voor geeft.



Wij beschikken vanwege deze wetgeving ook niet over deze gegevens. We kunnen, als het echt moet, dit wel opvragen via het netwerk. Maar nogmaals, dat mogen we niet. Ook niet met jouw schriftelijke toestemming. Je kunt het vergelijken met de inhoud van je sms'jes. Wij kunnen zien wanneer en naar wie jij een sms hebt gestuurd, maar wij kunnen gelukkig niet zien wat er in dit sms'je staat.



Je kunt trouwens in je telefoon wel terugzien waar je MB's per maand aan opgaan. Deze blog legt uit waar je dit in je telefoon kunt terugvinden. Dit kan vaak niet per dag worden gespecificeerd, maar er zijn wel apps die dat wel kunnen.



Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?



Groetjes,

Samantha



@Franswon, bedankt voor het meedenken 🙂
Ook ik heb sinds twee maanden last van extreem hoog data verbruik (inderdaad in blokken van 59mb).

Daarbij heb ik mijn data verbruik goed in de gaten (alle updates/bijwerkingen van systemen staan alleen aan bij WiFi gebruik en niet tijdens mobiele data).

Ik ben echt al jaaaaaaaaren klant bij simyo en was echt heel tevreden. Ik kreeg in maart een persoonlijke aanbieding voor een nieuwe bundel, waardoor ik minder ging betalen, vol vertrouwen ben ik deze aangegaan, omdat ik in die jaren ervoor nooit problemen heb ervaren. Maar sinds die tijd heb ik te maken met deze hoogverbruik (en zit ik er dus helaas aan vast tot maart 2018). Ik ben nu angstig om mijn mobiele data te gebruiken omdat ik al eens een torenhoge rekening heb gehad door gebruik buiten mijn bundel (het sms'je was zeker binnen gekomen, maar doordat ik deze niet meteen gezien heb is die afschrijving van meerdere blokken van 59mb op de achtergrond doorgegaan. Hierdoor was ik te laat met het uitzetten van mijn mobiele data).

Uiteindelijk na contact te hebben gehad met Simyo zijn deze mij hierin tegemoet gekomen.

Helaas is het deze maand weer gebeurd, mijn data verbruik app kan niet herleiden waar de mb's heengaan.

Onverklaarbaar dus! Ik ben het vertrouwen in Simyo kwijt, wat ik heel erg jammer vind.

Ik overweeg dus nu zeker om mijn abb. af te kopen en ergens anders een nieuwe af te sluiten. Dit kost mij 1x wat meer, maar daarna geen hoge rekeningen meer....
Hoi San86,



er zijn veel toestellen, waaronder Samsung, die het dataverbruik afkappen op een door jou gewenst aantal MB's. Ik hou altijd een veilige grens aan zodat ik toch wat MB's heb als het toestel stopt met data verbruiken, dan zet ik het 'schuifje' wat hoger.

Er zijn ook verschillende apps voor de diverse operating systemen in de stores te vinden.
Hoi San86,



Wat jammer dat er weer veel dataverbruik heeft plaatsgevonden! Dit verbruik heeft echt plaatsgevonden via je telefoon. Als je je verbruik nakijkt in je telefoon, zul je zien dat deze dezelfde hoeveelheid MB's laat zien. Ik raad je daarom aan om dit ook te doen. Deze blog legt uit waar je dit in jouw toestel na kunt kijken. Wordt het hier iets duidelijker waar de MB's heen gaan? Je kunt hier ook een printscreen van maken als je dat wilt. Zo kunnen we het eventueel samen achterhalen.



Daarnaast is het verstandig om een datalimiet in te stellen in je telefoon. Als je dit doet, kun je niet meer over je maandelijkse limiet heen komen. Zoals Franswon al aangeeft, werkt dat heel effectief.



Mijn collega heeft je daarnaast nog een hoop tips gegeven toen hij je de coulance gaf. Heb je deze tips doorgenomen?



Groetjes,

Samantha



@franswon, bedankt voor je hulp 🙂
Afgelopen week ontving ik de factuur over de maand Juli en ik zie op de factuur van Simyo dat er op bepaalde dagen 5 bloken van 60MB worden afgeschreven terwijl ik op dat moment met de wifi ben verbonden. Op andere dagen worden er blokken dat afgeschreven tussen de 22 en 40 MB met exact 8 uur tussen deze data afschrijvingen. Tot 2 maand geleden kwam mijn verbruik niet uit boven de 200 MB maar de afgelopen 2 maand is dit opgelopen tot boven de 2000MB terwijl mijn gebruik niet is veranderd en ook mijn instellingen niet zijn gewijzigd.. Apps of software wordt nooit automatisch geupdate, dit heb ik ingesteld dat dit handmatig gebeurd.

Daarnaast heb ik een app die mijn data verbruik registreert en volgens de Simyo app heb ik deze maand al 962 MB verbruikt terwijl de data usage app 492 MB registreert.

Data die mijn telefoon als wifi data registreert zegt Simyo dat dit 3G data is. Ik heb hier al een mail over gestuurd maar ik krijg enkeltips en tricks om een hoog data verbruik te voorkomen maar hier heb ik niks aan. Ik weet hoe ik een hoog data verbruik kan voorkomen.Verder maak ik nooit gebruik van streaming sites zoals netflix, Youtube of facebook dus dit hoge verbruik is voor mij onverklaarbaar.

Ik hoop dat Simyo met een oplossing komt anders zie ik geen andere optie dan mijn abonnement te stoppen en een andere provider te zoeken. Gezien de vele klachten is Simyo niet in staat ditop te lossen en om te voorkomen dat je in de toekomst vaker onverklaarbaar hoge rekeningen ontvangt zie ik geen andere optie.

Maar ik ben in afwachting van de reactie van Simyo op mijn laatste klacht.



Ik hoop dat Simyo met een oplossing komt anders overweeg ik naar de geschillen commissie te stappen..
Hoi Gerby,



Welkom op het Simyo Forum!



Ik snap dat je hiervan geschrokken bent! Zoals eerder genoemd is, zijn die blokken van 59 MB's niet heel gek. Dat is een kwestie van weergave. Veel verbruik wordt opgedeeld in blokken van 59 MB. Dat er steeds dezelfde hoeveelheden verbruikt worden om de acht uur, dat suggereert een synchronisatie van een app. Ik heb dit vaker gezien - het blijkt altijd te komen door een bepaalde app die dan steeds kleine updates uitvoert. Kun je daar iets van terugvinden op je telefoon?



Het simkaartje registreert slechts het verbruik dat via mobiele data verbruikt wordt, en geeft dat vervolgens door. Ik vind het heel gek dat je toestel aangeeft dat dat verbruik dan via wifi heeft plaatsgevonden, want dan kán het niet eens geregistreerd worden.



Om je meer internetruimte te geven heb ik 1000 MB's toegevoegd aan je aansluiting 🙂 Je kunt deze MB's activeren door in te loggen op Mijn Simyo en dan het cadeautje digitaal uit te pakken. Let je erop dat de MB's alleen actief zijn in de maand waarin je ze activeert? Als je dat in augustus doet bijvoorbeeld, dan zijn ze actief t/m 31 augustus. Wacht je tot september? Dan zijn ze actief t/m 30 september.



Zullen we het samen nog even in de gaten houden?



Groetjes,

Jihane

Ik wil ook graag van symio een duidelijker antwoord. Ik ben al een paar jaar klant en de afgelopen maanden hebben zowel mijn dochter zoon als ik om de 8 minuten 59 mb verbruikt, zijnde 2000 mb in 1 uur! Mijn zoon zat terug in de auto off line muziek te luisteren. Ik heb gekeken naar het verbruik op mijn iPhone en het systeem en synchronisatie geeft dit aan. Dat is zo vaag als het maar kan. Ik heb alles uitgezet en alle tips uitgevoerd en ben ten einde raad, ik kan dus niet eens meer off line iets doen want dan worden er dus toch mb s afgeschreven. Ik lees hier heel veel onderwerpen over, dus ik ben niet de enige. Dit is dus niet iets nieuws. Ik lees alleen negens de oplossing, behalve de standaard tips die ik allemaal al heb uitgevoerd.

als ik mij Whatsappje app open ben ik op waard app een paar mb.s kwijt maar in dezelfde tijd, hup weer 59 mb voor documenten en synchronisatie terwijl alles uitstaat. Hoe kan dat? Hoor graag!


Hoi Bruim,

 

Welkom op het Simyo forum, ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waar het verbruik vandaan komt.

 

Wegens de privacywet kunnen wij niet inzien waar de MB's aan verbruikt worden. Om wat voor toestellen gaat het? Dan kunnen we even kijken naar specifiekere tips voor jullie. Voor de zekerheid deel ik toch nog even deze link, wellicht staan hier toch nog dingen in die je nog niet gelezen hebt: https://www.simyo.nl/blog/dataverbruik-data-besparen-datalimiet/

 

Groetjes,

Daisy


Deze heb ik allemaal al toegepast net als velen die met hetzelfde kampen. Het gaat om het verbruik in de iPhone bij documenten en synchroniseren. Daar ben ik al achter. Ik heb steeds 1 voor 1 een app geopend en gekeken of deze rubriek omhoog ging. Dat was dus niet het geval. Dus blijkbaar gebeurt er iets in het systeem. Daar kan je alleen maar achter komen als je er dieper induikt. Dus ik geef hierbij mijn toestemming om dat te doen. Want ineens 2000 mb kwijt zijn in 1 uur elke 8 minuten 59 mb, voelt heel naar. Als er zoveel mensen dit zelfde probleem hebben, moet het toch verder uitgezocht kunnen worden?


Hoi Bruim,

 

Het is voor ons niet mogelijk om "dieper in het systeem" te duiken, wij kunnen niet zien waar de MB's aan zijn verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat de simkaart in opdracht van het toestel werkt en niet andersom. Het is ook heel normaal die je in het verbruik allemaal regels van 59MB terugziet. Dit is het maximale aantal MB die het systeem in één keer kan verwerken, je kan het zien als één grote internetsessie.

 

Groetjes,

Daisy


Hier in huis ook 3 abonnementen actief bij Simyo. Mijn partner heeft al een keer om onverklaarbare redenen extra kosten gemaakt. simyo is daar toen iets in tegemoet gekomen. Zag vandaag bij mijn dochter ook dat er in oktober 20euro extra kosten waren. Hierop heb ik al onze facturen eens bekeken. Meestal blijft het verbruik binnen de bundel en had ik daar verder dus geen oog voor, maar nadere bestudering leert toch wel dat er ook op onverklaarbare momenten internet wordt verbruikt. Midden in de nacht of opeenvolgende transacties steeds op xx.19 xx.39, xx.09, etc. En/of op momenten dat we gewoon thuis zijn en dus via WiFi zouden verbruiken. Het gaat niet altijd om blokken van 60mb, maar die komen ook regelmatig voor. Ik ben nu op zoek naar een provider voor mijn zoon, maar ik ben het vertrouwen in Simyo wel verloren. Ik denk dat ik met alle 3 de abonnementen ga overstappen om te voorkomen dat we nog eens onverwacht voor extra kosten komen te staan.


Hallo @Smul1975 er zijn 2 manieren om het dataverbruik te beperken bij een Android-toestel. Ten 1e voorkomen dat het toestel bij slechte wifi automatisch overgaat naar data en ten 2e een datalimiet in het toestel instellen. Stel je hebt 10GB per maand, stel dan een waarschuwimg in bij 9GB en een datastop bij 9,5 GB en ga dan verder met wifi of koop een bundel bij.

 


Hoi @Smul1975,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat er extra kosten zijn gemaakt buiten de bundel!

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten per sms bij 80% en bij 100% verbruik van je internetbundel. In deze sms’jes vermelden wij dat je €0,15 cent per MB betaald en dat je het best MB's bij kunt kopen via Mijn Simyo of alleen via wifi verder internetten. Deze sms’jes worden real time verstuurd en zijn altijd leidend. Ik raad daarom aan om goed op deze sms’jes te letten! Hiermee waarschuwen wij namelijk voor eventuele extra kosten.

De tips van @JanD zouden je heel goed kunnen helpen hiermee! Ik raad inderdaad ook aan om de wifi-assistentie uit te schakelen. Deze optie staat standaard ingeschakeld in de meeste telefoons. Hiermee geef je toestemming om automatisch over te schakelen naar 4G zodra de wifi-verbinding even wat zwakker is. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook wanneer je zelf niet op je telefoon zit. Als je een Android telefoon hebt, heb je ook de mogelijkheid om een datalimiet in te stellen via de instellingen in je toestel. Bedankt voor deze handige tips, Jan! 😊

Groetjes,
Roeqajja


@JanD @Roeqajja allemaal goed en wel die tips, maar zoals ook @Bruim het heeft weergegeven, zo ervaar ik het ook. Wifi-assistentie staat uit. Automatische updates van apps staan uit. En alsnog is er dataverbruik in de nacht of op momenten dat we gewoon thuis op wifi (zouden moeten) zitten. Dat dan aangegeven wordt dat het dataverbruik klopt maar de tijden niet. Dat kan er bij mij niet. Hoe werkt dat dan precies? Wordt er steeds op een vast moment verrekend. Bijvoorbeeld zoals in dit lijstje. Steeds om 10 over. Zo ja, waarom staan er op andere dagen dan weer andere tijdstippen? Het al heel veel inzicht en frustratie schelen als de tijden ook zouden kloppen.

 


Hoi @Smul1975,

Bedankt voor je reactie. Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend is. Gaat dit om het nummer waar je het forum account mee hebt gemaakt? Hier zie ik inderdaad andere tijden bij dan op de screenshot staan. Ik vermoed daarom dat het om een andere aansluiting gaat. Zou je mij een privébericht willen sturen met het 06-nummer en de persoonlijke gegevens waar het om gaat? Dan kijk ik even mee naar de tijdstippen.

Maakt deze aansluiting gebruik van een Android toestel? We hebben wel eens vaker gezien dat er bij deze toestellen om het uur data wordt verbruikt maar helaas hebben wij hier geen invloed op en mogen/kunnen wij wegens privacy wetgeving niet inzien waar dit data aan is verbruikt. 

Groetjes,
Amy


Hallo @Smul1975 verder kun je in het betreffende Android-toestel op app-niveau zien wanneer er wat is verbruikt.

Of dat voor Apple-toestellen ook geldt weet ik niet.

 


Bedankt voor je reactie @JanD!

Bij een iPhone kan je wel inzien hoeveel MB een app kan verbruiken of verbruikt maar voor zover ik kan terugvinden kan je niet precies achterhalen wanneer dit verbruik daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Wellicht dat hier een app voor kan worden gedownload, maar of dit dan precies overeenkomt met het verbruik op de simkaart of in de iPhone durf ik niet te garanderen! 

UPDATE: Je kan via de Instellingen van de iPhone zelf terugzien wanneer een app voor het laatst is gebruikt en hoeveel MB dit geweest is, hierbij staan geen tijdstippen vermeldt! Dit kan je terugvinden via Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. 


Goedemorgen, ik wil geen nieuw topic openen over die 59Mb blokken die van je tegoed worden afgehaald (daar zijn er al zoveel van) dus ik haak hier maar even aan.

Ik ben helaas ook tot de ontdekking gekomen dat zonder dat mijn gebruik van mijn iPhone is veranderd er in juni onverklaarbaar veel data van mijn tegoed wordt afgehaald:

2-6: 28 x 59Mb

7-6: 14x 59Mb

12-6: 48x 59Mb

13-6: 22x 59Mb

19-6: 7x 59Mb

Dat is bij elkaar grofweg 7Gb die ik nooit verbruikt heb. Op al die data was ik thuis en maak ik gebruik van mijn wifi.

Deze data vallen ook bijzonder op want voor de rest van de maand en de maanden ervoor gebruik ik hoogstens 1,5 a 2 Gb per maand.

Het vervelende is ook dat ik juist zuinig op m'n data ben deze maand want ik heb volgende week,  wanneer ik met mijn schip in het dok lig en geen wifi heb, deze data juist hard nodig! En nu heb ik nog geen 3Gb over voor de komende 10 dagen. Dat ga ik dus niet redden.

Graag zie ik een oplossing tegemoet. Ik heb alle andere topics en ook die blog doorgelezen dus dat antwoord mag achterwege blijven. Nogmaals; mij iPhone gebruik is niet veranderd ten opzichte van voorgaande maanden.

Graag hoor ik van een modje wat de mogelijkheden zijn.

 

 


 

Het vervelende is ook dat ik juist zuinig op m'n data ben deze maand want ik heb volgende week,  wanneer ik met mijn schip in het dok lig en geen wifi heb, deze data juist hard nodig! En nu heb ik nog geen 3Gb over voor de komende 10 dagen. Dat ga ik dus niet redden.

Graag zie ik een oplossing tegemoet. Ik heb alle andere topics en ook die blog doorgelezen dus dat antwoord mag achterwege blijven. Nogmaals; mij iPhone gebruik is niet veranderd ten opzichte van voorgaande maanden.

Graag hoor ik van een modje wat de mogelijkheden zijn.

 

 

Wanneer je graag een oplossing tegemoet ziet @Ferret dan zou ik op zijn minst spreken over een moderator of medewerker van Simyo.. Klinkt wat meer respectvol dan modje. 

 

Toch? 😉

 


Excuses. Ik ben zelf beheerder van twee fora en daar noemen wij ze modje. Dat is op veel fora zo. Maar ik zal er op letten.


Excuses. Ik ben zelf beheerder van twee fora en daar noemen wij ze modje. Dat is op veel fora zo. Maar ik zal er op letten.

Mag ik vragen op welke fora je beheerder bent? Ik ben op verschillende fora actief. 🙂