Skip to main content
antwoord

Onbedoeld hoge kosten gemaakt, wat kan ik nu doen?

• April 30, 2025
  • 2 reacties
  • 28 Bekeken

Beste Simyo klantenservice,

Ik schrijf jullie omdat ik bang ben dat ik onbedoeld hoge buitenbundelkosten heb gemaakt. In mijn account zag ik dat ik nog data over had, dus ben ik begonnen met het downloaden van een aantal bestanden. Pas later ontving ik een sms’je waarin stond dat mijn tegoed op was. Op dat moment had was al doorgegaan met downloaden, in de veronderstelling dat ik nog binnen mijn bundel zat.

Ik maak me grote zorgen dat dit tot honderden euro’s aan extra kosten heeft geleid. Ik ben al jarenlang een trouwe en tevreden klant bij Simyo en dit is de eerste keer dat mij zoiets overkomt.

Zouden jullie kunnen bekijken wat er precies is gebeurd en of er iets mogelijk is qua coulance of regeling? Ik hoop op jullie begrip.

Met vriendelijke groet,

Josine

Beste antwoord door Seren

Hi ​@JosineKremer,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je onverwacht hoge buitenbundelkosten hebt gemaakt. Ik snap snap dat dit zorgen met zich meebrengt.

Ik heb direct een kijkje genomen op je aansluiting, de kosten zijn inderdaad ontstaan doordat er data is verbruikt buiten je bundel. Het klopt inderdaad dat we bij 80% en 100% van je databundel hebt verbruikt automatisch een waarschuwing-sms versturen. In dat laatste bericht staat ook duidelijk vermeld dat het tarief daarna €0,15 per MB is, en we adviseren dan om je internet uit te schakelen of een extra bundel aan te schaffen. 

Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. Wij proberen om de simkaart te blokkeren vanaf €100, maar omdat het verbruik met vertraging wordt verwerkt in ons systeem kunnen de kosten hoger dan €100 oplopen afhankelijk van hoeveel MB's er zijn verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. 

Om dit in de toekomst te voorkomen, kun je overwegen om het dataplafond aan te zetten voor €0,50 per maand. Hiermee voorkom je dat je buiten de bundel kosten maakt; internet wordt dan automatisch geblokkeerd zodra je bundel op is. 

We waarderen het enorm dat je al jarenlang een trouwe klant bent en dat dit de eerste keer is dat je hiermee te maken hebt. Daarom kijk ik graag met je mee naar een oplossing, hiervoor kun je mij een privébericht sturen met jouw 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

En uiteraard enorm bedankt voor je behulpzaamheid ​@JanD!

Groet,
Seren

2 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • May 1, 2025

Beste ​@JosineKremer zet als 1e dataplafond aan voor €0.50 per maand, als je dat vandaag nog doet gaat het misschoen ook nog vandaag in, anders per de 1e van de volgende maand.

Als je thuis was had je veter de wifi daarvoor kunnen gebruiken.

In MijnSimyo kun je precies zien hoeveel buitenbundelkosten je eventueel gemaakt hebt.

Als het een groot bedrag is en je kunt het niet in 1 keer betalen kun je aan Simyo om een betalingsregeing vragen via de gebruikelijke kanalen, zie hieronder:

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Het forum is geen klantensetvice, maar een klantern voor klanten verzamelplaats.

Moderatoren houden de boel hiert wel in de gaten en springen waar nodig bij.

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • antwoord
  • May 1, 2025

Hi ​@JosineKremer,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je onverwacht hoge buitenbundelkosten hebt gemaakt. Ik snap snap dat dit zorgen met zich meebrengt.

Ik heb direct een kijkje genomen op je aansluiting, de kosten zijn inderdaad ontstaan doordat er data is verbruikt buiten je bundel. Het klopt inderdaad dat we bij 80% en 100% van je databundel hebt verbruikt automatisch een waarschuwing-sms versturen. In dat laatste bericht staat ook duidelijk vermeld dat het tarief daarna €0,15 per MB is, en we adviseren dan om je internet uit te schakelen of een extra bundel aan te schaffen. 

Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. Wij proberen om de simkaart te blokkeren vanaf €100, maar omdat het verbruik met vertraging wordt verwerkt in ons systeem kunnen de kosten hoger dan €100 oplopen afhankelijk van hoeveel MB's er zijn verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. 

Om dit in de toekomst te voorkomen, kun je overwegen om het dataplafond aan te zetten voor €0,50 per maand. Hiermee voorkom je dat je buiten de bundel kosten maakt; internet wordt dan automatisch geblokkeerd zodra je bundel op is. 

We waarderen het enorm dat je al jarenlang een trouwe klant bent en dat dit de eerste keer is dat je hiermee te maken hebt. Daarom kijk ik graag met je mee naar een oplossing, hiervoor kun je mij een privébericht sturen met jouw 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

En uiteraard enorm bedankt voor je behulpzaamheid ​@JanD!

Groet,
Seren