Skip to main content
Beantwoord

Klopt het laatst gemeten verbruik niet?

• April 11, 2026
  • 12 reacties
  • 54 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Als ik op 11 april om 15:39 via de Simyo-app mijn verbruik opvraag zie ik de stand van 9 april 13:58 (zie screenshot). Daar heb je toch helemaal niks aan? Dat is 2 dagen geleden. Klopt dit??

Ik vraag dat omdat ze hier in de straat bij graafwerkzaamheden de glasvezel kapot hadden getrokken. Ik zat 6 dagen (ja, echt waar) zonder internet (van de KPN). Dus nu gaat het wel heel hard met mijn mobiele bundel. Daarom wil ik graag weten wat ik nu verbruik, vooral ook omdat het buiten de bundel belachelijk duur is (15 cent per Mb, dat is een kwart foto of zo).

Moderator: Titel aangepast voor betere vindbaarheid.

Beste antwoord door Groentjuh

Die regel toont simpelweg het laatste gemeten verbruik, dat verwerkt was.

Een leuke vraag is dan ook: Heb je op 10 april data verbruikt? Zonder verbruik blijft dat laatste gemeten verbruik hangen, dus dan is het logisch dat dat toen achterliep

.Ik heb zelf op dit moment "Laaste gemeten verbruik: 14 feb. 17:48” bij “Bellen & SMS”. Ik heb kennelijk al een paar maanden niet gebeld/ge-sms’t, dus dat klopt waarschijnlijk best.

Daarnaast speelt er nog iets: Datasessies groeperen dataverbruik in blokken van 8 uur of ~60MB. Stel je gebruikt om 12:00 10MB aan data, dan kan het zo zijn dat het pas na 20:00 uur als verbruik verschijnt, omdat pas op 20:00 het verbruik door het netwerk van KPN werd doorgegeven. Bij weinig verbruik zal die al snel 8 uur in het verleden zijn.

12 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • April 11, 2026

Beste ​@waan68 , zojuist gekeken, 11-4-26 17:53:

staat bij mij op 11-4 8.56

Als je op de (i) klikt, zie je de uitleg van de vertraging.

De 80% en 100% waarschuwingen zijn wèl real-time.

Persoonlijk vind ik het verschil ook te groot omdat men over gemiddeld 5 uur vertraging spreekt.

Ik ben ook benieuwd wat Simyo hierover te melden heeft.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • April 12, 2026

Klopt dit??

Mogelijk niet. Wat staat er als je via de website inlogt in Mijn Simyo?

Ik zou dataplafond aanzetten voor de volgende keer, en als je esim, dual-sim of een extra telefoon hebt zou ik een maand abo met de grootste bundel aanschaffen. Tenzij vast internet het nu weer doet.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Helper
  • April 12, 2026

De 80% en 100% waarschuwingen zijn wèl real-time.

@JanD, ja, maar ik heb meerdere keren MB’s bijgekocht, gaat telkens per 500 MB, wat heel weinig is, dus geen idee meer welke waarschuwing voor welke bundel. is En juist omdat “Laatst gemeten verbruik” flink achterloopt wil ik geen risico lopen (ik ben al heel wat geld kwijt door extra MB’s en buiten de bundel internetten).

Ik ben ook benieuwd wat Simyo hierover te melden heeft.

Ik denk dat ze niet werken in het weekend. Afwachten maar.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Helper
  • April 12, 2026

@XTF, nu (12 april 16:00) geeft zowel Mijn Simyo als de app beide 12 april 8:09 aan, dus een nu dan een vertraging van “maar” 8 uur.

Ik heb de bundel maar verhoogd, maar dat gaat pas 1 mei in, zal je net zien.

JanD
  • Forum Expert
  • April 12, 2026

Ik denk dat ze niet werken in het weekend. Afwachten maar.

Beste ​@waan68 

Simyo is via WhatsApp bereikbaar op zaterdag en zondag van 10 tot 17 uur.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • April 12, 2026

@XTF, nu (12 april 16:00) geeft zowel Mijn Simyo als de app beide 12 april 8:09 aan, dus een nu dan een vertraging van “maar” 8 uur.

Als er weinig dataverkeer is (< 60 MB), is dat normaal.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Helper
  • April 13, 2026

Simyo is via WhatsApp bereikbaar op zaterdag en zondag van 10 tot 17 uur.

@JanD, ik dacht dat je bedoelde in dit topic.

Nu (13 april 9:47) geeft de app overigens 12 april 22:09 aan, is ook niet echt “gemiddeld 5 uur” zoals bij de uitleg staat.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • April 13, 2026

@waan68 Volgens mij update de app niet en moet je hem geforceerd sluiten.

Of de website gebruiken.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Helper
  • April 13, 2026

Volgens mij update de app niet

Je mag toch hopen van wel.

Ik zou overigens verwachten dat er wel eens een moderator naar dit topic kijkt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • April 13, 2026

Het is pas maandagochtend..

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • antwoord
  • April 13, 2026

Die regel toont simpelweg het laatste gemeten verbruik, dat verwerkt was.

Een leuke vraag is dan ook: Heb je op 10 april data verbruikt? Zonder verbruik blijft dat laatste gemeten verbruik hangen, dus dan is het logisch dat dat toen achterliep

.Ik heb zelf op dit moment "Laaste gemeten verbruik: 14 feb. 17:48” bij “Bellen & SMS”. Ik heb kennelijk al een paar maanden niet gebeld/ge-sms’t, dus dat klopt waarschijnlijk best.

Daarnaast speelt er nog iets: Datasessies groeperen dataverbruik in blokken van 8 uur of ~60MB. Stel je gebruikt om 12:00 10MB aan data, dan kan het zo zijn dat het pas na 20:00 uur als verbruik verschijnt, omdat pas op 20:00 het verbruik door het netwerk van KPN werd doorgegeven. Bij weinig verbruik zal die al snel 8 uur in het verleden zijn.

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • April 14, 2026

Hoi ​@waan68,

Bedankt voor je bericht. Jeetje, wat balen dat je zo lang zonder internet hebt gezeten! 

Ik zie dat je al een aantal goede tips en reacties hebt gekregen, bedankt iedereen! Ik sluit me ook aan bij het laatste antwoord van ​@Groentjuh. Als je bijvoorbeeld 8 uur lang geen internet verbruikt dan ze je in de Mijn Simyo app het laatst gemeten verbruik tot het moment waarop je voor het laatst data hebt gebruikt met een maximale vertraging van ongeveer 4 uur. Wellicht zou je de Mijn Simyo app opnieuw kunnen installeren zodat je zeker weet dat je de nieuwste versie hebt en soms lost het kleine bugs op. 

Voor deze maand heb ik even 3GB voor je klaargezet. Je kan zelf bepalen wanneer je deze MB's wilt activeren. Dit doe je via het kopje '’verbruik'’ in de Mijn Simyo app of via de website versie. 

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten. 

Groetjes,
Amy