Skip to main content
Vraag

Kan er iets gedaan worden aan de kosten door satellietverbinding?

• July 15, 2025
  • 6 reacties
  • 74 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Tot mijn verbazing ben ik aangeslagen voor een bedrag van €60 voor een zeer korte satellietverbinding. Ik heb hier niet om verzocht en was bovendien niet op de hoogte van de kosten die hiermee gepaard zouden gaan.

Op exact hetzelfde tijdstip dat ik een verbruik van 12 MB registreerde zoals terug te zien is in de verbruiksgeschiedenis van Simyo ontving ik een sms met een waarschuwing over het gebruik van satellietdata. Dat betekent dat het systeem wist dat er kosten in rekening gebracht werden. Maar tegen die tijd was het al te laat: de kosten waren al gemaakt, en direct liep het op tot maar liefst €60. 

Wat ik daarnaast vreemd vind, is dat de verbinding niet direct wordt afgebroken, maar pas bij het bereiken van deze hoge grens. Als er dus wél een limiet ingesteld is, waarom wordt er dan pas ingegrepen bij een bedrag van €60? Ik heb nooit ingestemd verbonden te worden met een satellietverbinding.

Gezien bovenstaande verzoek ik u dan ook om restitutie van het bedrag van €60. Ik zie uw reactie graag spoedig tegemoet.

Moderator: Titel aangepast voor betere vindbaarheid.

6 reacties

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • July 15, 2025

In afwachting van een reactie van een moderator zou je deze informatie kunnen lezen, als je dat nog niet gedaan hebt:

https://www.simyo.nl/blog/bellen-en-internetten-op-zee-met-het-maritieme-netwerk

Misschien dat er andere providers zijn die satellietverbindingen blokkeren, maar Simyo doet dat niet. Wanneer je met een maritiem netwerk bent verbonden dan zie je dat meteen op je telefoon, bijvoorbeeld wanneer de naam “Telenor” verschijnt. Wil je geen satellietverbinding, dan kun je het beste de telefoon in de vliegtuigstand zetten totdat je weer contact hebt met een terrestrisch netwerk.

JanD
  • Forum Expert
  • July 16, 2025

Het is belangrijk jezelf vooraf goed te informeren bij gebruik mobiel buiten NL en de te maken kosten en daar vooraf maatregelen op nemen,  dat is echt je eigen verantwoordelijkheid ​@A-J-AXE 

Friesian
  • Forum Expert
  • July 16, 2025

Geachte heer/mevrouw,

Tot mijn verbazing ben ik aangeslagen voor een bedrag van €60 voor een zeer korte satellietverbinding. Ik heb hier niet om verzocht en was bovendien niet op de hoogte van de kosten die hiermee gepaard zouden gaan.

Wanneer je op de telefoon mobiele gegevens hebt ingeschakeld zal bij geen contact met het mobiele netwerk op het land, welk (buiten)land dan ook de telefoon het sterkste signaal kiezen. (data)roaming

In de lucht, ter zee, dus in een vliegtuig of op een boot kiest dan de telefoon automatisch voor een satellietverbinding. 

Heeft dus niks te maken met een verzoek wel of niet gedaan. 

En wat de kosten betreft. 

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/internationaal-bellen-en-internetten/datalimiet-buitenland

En dit van de rijksoverheid. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/kosten-gebruik-mobiele-telefoon

Ik hoop dat deze informatie ​@A-J-AXE je alvast wat duidelijkheid heeft gegeven over hoe het een en ander werkt aangezien je zelf al aangaf niet van alles, kosten, op de hoogte was. 

Succes en een fijne dag. 

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • July 16, 2025

In de lucht, ter zee, dus in een vliegtuig of op een boot kiest dan de telefoon automatisch voor een satellietverbinding. 

Hierbij wil ik wel aanvullen dat in zo'n geval het schip of vliegtuig een eigen mobiel netwerk uitstuurt. Dat mobiel netwerk is via satelliet verbonden om de diensten te kunnen leveren. Het is niet zo dat jouw mobiel zelf verbindt met een satelliet. Jouw mobiel verbindt simpelweg met een mobiel netwerk net zoals in elk buitenland gebeurd.

Friesian
  • Forum Expert
  • July 16, 2025

Bedankt voor je waardevolle aanvulling ​@Groentjuh ! Bij het lezen dacht ik meteen.. Klopt ! 

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • July 16, 2025

Hoi ​@A-J-AXE,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je baalt van deze kosten!

Ik zie dat ​@Scotsman, ​@JanD, ​@Friesian en ​@Groentjuh al goede tips en uitleg hebt gekregen, bedankt heren!! Hopelijk geeft dit je iets meer duidelijkheid.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we nog iets voor je kunnen betekenen in de gemaakte kosten. 

Groetjes,
Amy