Ik zag vanmorgen een E-mail waarin mijn telefoon nummer geblokkeerd werd vanwege het hoge mobiele data verkeer.
Mijn schrik werd nog groter toen ik in mijn simyo een bedrag zag van maar liefst 9400 Euro!
Ik heb meteen telefonisch contact gezocht met simyo waarna uit coulance de rekening verlaagd werd.
Ik ben geen grote data gebruiker en op het moment dat de data verbruikt werd zat ik op de fiets naar huis van de tennisbaan.
Om te begrijpen wat er gebeurd is heb ik in mijn iPhone zitten zoeken naar relevante informatie.
Volgens mijn iPhone is in de huidige periode 35,8 GB aan mobiele data gebruikt. De huidige periode is echter al gestart op 12 mei 2018 00:52, dit is waarschijnlijk het moment geweest waarop de telefoon voor het eerst is aangezet.
Volgens mijn simyo is er op 2 Jan 2024 een verbruik geweest van 71410 MB grotendeels buiten mijn bundel van 4GB wat tot een rekening leidde van 9400 euro.
Het verbruik vond plaats tussen 11:29 en 11:52, dus in een tijdspanne van 23 minuten.
Ik zie verschillende getallen voor de snelheid van een 4g netwerk, er staat een waarde van 256Mb/s op de simyo website. 256Mb/s is gelijk aan 32MB/s. Het versturen van 71410 MB duurt hiermee 2231 sec, 37min, veel langer dus dan de 23min.
Hiermee heb ik 2 redenen aangegeven waarom ik twijfel aan de juistheid van de hoeveelheid mobiele data die ik in de mijn simyo app terugvindt en waarvoor de rekening gepresenteerd wordt.
- Mijn iPhone vermeld 35.8GB gerekend vanaf mei 2018, dit is moeilijk te rijmen met de 71GB die mijn simyo laat zien op 2 januari.
- 71GB in zo’n korte tijd versturen via een 4G netwerk is twijfelachtig.
De rekening die uit coulance aangeboden wordt is veel minder dan het originele bedrag maar volgens mij is hier toch iets uitzonderlijks aan de hand.
Is het mogelijk om een inhoudelijke reactie te geven op de twee punten die ik hierboven aangedragen heb?
Is het mogelijk om het coulance bedrag verder te verlagen gezien de uitzonderlijke situatie?
Met vriendelijke groeten
Johan