Skip to main content
antwoord

Hoe kan dit nu elke dag op dezelfde tijdstippen, als ik gewoon thuis wifi heb?

• August 10, 2025
  • 7 reacties
  • 42 Bekeken

Beste antwoord door Groentjuh

Goede dag.

Het antwoord is echt onjuist. Elke dag hetzelfde, klopt niet. Ook ben ik ook niet buiten mijn Wifi geweest.

Ik heb namelijk precies hetzelfde bij het abonnement van mijn vrouw.

Dus ik wil gewoon weten wat er gebeurd en zeker weten door wie.

Mijn antwoord is een feitelijke beschrijving van hoe Simyo's systeem werkt. Succes ermee als je dat voor onjuist aanziet. Normaals diezelfde tijden zijn simpelweg omdat Simyo dat kleine beetje dataverbruik groepeert in blokken/datasessies van 8 uur. 3 x 8 uur is 24 uur. 24 uur is net zo lang als een dag! Als jij iets elke 8 uur moet doen, dan ga je dat dus elke dag op dezelfde 3 tijdstippen doen.

Als je ooit heel veel data gaat gebruiken binnen een korte tijd, dan ga je een hele reeks aan ~60MB datasessies zien. Ook dat is geen toeval! Dat is simpelweg hoe Simyo's systeem werkt!

Als jouw vraag is: “Waarom gebruik ik kleine hoeveelheden mobiele gegevens?” dan kan geef ik je de volgende adviezen:

Intelligent WiFi kan soms, zoals Friesian aangeeft, zorgen dat jouw toestel toch mobiele gegevens gebruikt ondanks dat je op jouw eigen wifi zit. In dat geval vind jouw toestel dat wifi simpelweg te traag reageert om jou is goede ervaring te bieden. Om dat uit te zetten ga je naar: "Instellingen” → "Verbindingen” → “Wi-Fi” → drie puntjes rechtsboven → "Intelligent Wi-Fi” → "Oversch. naar mobiele gegevens” en zet je dat uit.

Op jouw Samsung zou je onder “Instellingen” → “Verbindingen” → “Gegevensgebruik” → "Gebruik mobiele gegevens” precies per maand en per app kunnen terugzien hoe jouw eigen toestel jouw dataverbruikt meet. Daarmee kun je dus zien welke app mobiele gegevens verbruiken.

Op jouw mobiel kun je onder “Instellingen” → “Verbindingen” → "Mobiele gegevens” met die schakelaar Mobiele gegevens op jouw toestel uitzetten. Met die optie uit zou jouw toestel geen verbruik moeten maken van Simyo voor internet. Als je dan buiten jouw wifi-netwerk komt, dan werkt het gewoon even niet.

7 reacties

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • August 10, 2025

Gebruik wordt gegroepeerd tot een datasessie. Een datasessie duurt 8 uur of 60MB. Wat er het eerste gebeurd, dat zorgt dat de datasessie eindigt en een nieuwe wordt gestart. Jouw datasessie zijn allemaal minder dan 60MB, dus geëindigd omdat ze 8 uur lang waren.

Het verbruik (0,31MB) van de eerste sessie is gebruikt tussen 4:22 en 12:22. Tussen 12:22 en 20:22 heb je 6,33MB verbruikt en tussen 20:22 en 04:22 de volgende dag 8,7 MB.

Dat je om 4:22 thuis in bed was, klopt, maar misschien ben je tussen 4:22 en 12:22 kort even buiten bereik geweest. En hetzelfde geldt voor die andere sessie.

• auteur
  • Beginner
  • August 10, 2025

Goede dag.

Het antwoord is echt onjuist. Elke dag hetzelfde, klopt niet. Ook ben ik ook niet buiten mijn Wifi geweest.

Friesian
  • Forum Expert
  • August 11, 2025

Hoi ​@Opa Piet 

Morgen, 

Wij, anderen, Groentjuh, jullie, ik en de moderators, de medewerkers van Simyo hebben vanwege privacyregels geen inzage in het dataverbruik. 

Dit gezegd hebbende denken we wel graag met jullie mee.

Om welk merk en type telefoon gaat het bij jullie? 

• auteur
  • Beginner
  • August 11, 2025

Goede morgen. 

Dit is mijn toestel en die van mijn vrouw is een A51 Samsung

Friesian
  • Forum Expert
  • August 11, 2025

Beste opa Piet. 

1 van de eerste dingen waar we naar kunnen kijken is bij jullie Samsung (Android) dual sim telefoon is of intelligent WiFi uit staat. Dit zorgt ervoor dat bij minder WiFi signaal de telefoon overschakelt naar mobiele gegevens dat mag dus uit. Instellingen telefoon, wifi, geavanceerde instellingen. 

Verder zie ik in uw screenshot uw mobiele nummer vermeld. Een moderator, een medewerker zal dit voor u nog camoufleren. 

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • antwoord
  • August 11, 2025

Goede dag.

Mijn antwoord is een feitelijke beschrijving van hoe Simyo's systeem werkt. Succes ermee als je dat voor onjuist aanziet. Normaals diezelfde tijden zijn simpelweg omdat Simyo dat kleine beetje dataverbruik groepeert in blokken/datasessies van 8 uur. 3 x 8 uur is 24 uur. 24 uur is net zo lang als een dag! Als jij iets elke 8 uur moet doen, dan ga je dat dus elke dag op dezelfde 3 tijdstippen doen.

Als je ooit heel veel data gaat gebruiken binnen een korte tijd, dan ga je een hele reeks aan ~60MB datasessies zien. Ook dat is geen toeval! Dat is simpelweg hoe Simyo's systeem werkt!

Als jouw vraag is: “Waarom gebruik ik kleine hoeveelheden mobiele gegevens?” dan kan geef ik je de volgende adviezen:

Intelligent WiFi kan soms, zoals Friesian aangeeft, zorgen dat jouw toestel toch mobiele gegevens gebruikt ondanks dat je op jouw eigen wifi zit. In dat geval vind jouw toestel dat wifi simpelweg te traag reageert om jou is goede ervaring te bieden. Om dat uit te zetten ga je naar: "Instellingen” → "Verbindingen” → “Wi-Fi” → drie puntjes rechtsboven → "Intelligent Wi-Fi” → "Oversch. naar mobiele gegevens” en zet je dat uit.

Op jouw Samsung zou je onder “Instellingen” → “Verbindingen” → “Gegevensgebruik” → "Gebruik mobiele gegevens” precies per maand en per app kunnen terugzien hoe jouw eigen toestel jouw dataverbruikt meet. Daarmee kun je dus zien welke app mobiele gegevens verbruiken.

Op jouw mobiel kun je onder “Instellingen” → “Verbindingen” → "Mobiele gegevens” met die schakelaar Mobiele gegevens op jouw toestel uitzetten. Met die optie uit zou jouw toestel geen verbruik moeten maken van Simyo voor internet. Als je dan buiten jouw wifi-netwerk komt, dan werkt het gewoon even niet.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • August 13, 2025

Hi ​@Opa Piet,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier even contact over hebt opgenomen.

Ik zie dat je correct bent geïnformeerd door ​@Friesian en ​@Groentjuh! Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar je MB's aan zijn verbruikt. Wel is het goed om te weten dat je smartphone eigenlijk constant internet verbruikt, ook wanneer je niet op je telefoon bent. Er worden bijvoorbeeld apps op de achtergrond ververst of er komen nieuwe appjes/meldingen binnen.

Een goede tip hiervoor is om inderdaad om je wifi-assistentie uit te schakelen in je telefoon. Afhankelijk van welk toestel je hebt, kan dit een andere naam hebben. Bij Android telefoons heet dit vaak “intelligent WiFi” of “Slimme netwerkwissel”. Als deze optie aan staat, geef je eigenlijk toestemming om automatisch over te schakelen naar 4G zodra je wifi-verbinding niet optimaal is. 

Super bedankt voor jullie uitgebreide hulp en tips! ​@Groentjuh en ​@Friesian 😊

Groetjes,
Roeqajja