Skip to main content

.

Beantwoord

Heb ik onterechte data kosten?


Ook ik doe hierbij melding van onterechte, onrealistische en buitensporige datakosten die SIMYO wil factureren: EUR 217,04 voor 13.474MB. Ik heb een abonnement van 12GB/12000MB en onbeperkte min/sms voor 17,74EUR per maand. Voor de duidelijkheid: in voorgaande 5 maanden schommelde mijn internetverbruik tussen de 703 en 2867 MB max. per MAAND volgens de SIMYO app. Nu zou ik in februari opeens 13.474MB verbruikt hebben in een maand.

Een snelle blik op het internet leert dat onverklaarbaar hoge internetkosten bij SIMYO zeer vaak voorkomen. In de antwoorden wordt standaard verwezen naar de waarschuwingsberichten per sms en transparantie over dat kosten buiten de bundel EUR 0,15 per MB bedragen. Verder het argument dat SIMYO vanwege privacy wetgeving niet kan inzien waaraan data zijn verbruikt met adviezen over een paar zogenaamde dataslurpers als Wi-FI assistentie, automatische back ups etc.

Terug naar mijn zaak: op dinsdag om 7.52am kreeg ik een berichtje dat 80% van mijn bundel van 12000MB gebruikt zou zijn. Op donderdag om 11.44am zou deze volledig op zijn. Dat is an sich al bijzonder omdat er enorm hoog verbruik wordt geregistreerd (59MB) ongeveer elke 1 of 2 uur, veelal in tijdsblokken dat ik de telefoon NIET heb gebruikt, op de wifi aangesloten was of mijn telefoon op airplane mode stond. Mijn telefoon heeft ook geen updates uitgevoerd voor zover ik kan nagaan. Uit de statistieken van mijn iphone blijkt dat mijn gebruik op 2,3GB/maand ligt. Er wordt dus een totaal onrealistisch verbruik van data geregistreerd, overigens ook in voorgaande dagen in februari.

Bij deze vraag ik  SIMYO om contact met mij op te nemen en dit te corrigeren.  

Met vriendelijke groet,

J.Drent

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@J.Drent,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de hoge kosten. 

Zolang het internet op de simkaart aanstaat oftewel in de Mijn Simyo omgeving dan kan het altijd voorkomen dat er internet wordt verbruikt, ook als je zelf niet met de telefoon bezig bent. Het klopt inderdaad dat wij niet kunnen inzien waar dit data aan wordt verbruikt. 

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we iets voor je kunnen betekenen in de gemaakte kosten.

Bedankt voor je reactie ​@JanD!

Groetjes,
Amy

Bekijk originele reactie

2 reacties

JanD
  • Consultant
  • 763 reacties
  • 3 maart 2025

Beste ​@J.Drent zet als 1e het dataplafond aan voor 50c per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in, om voor een volgende keer buitenbundelkosten te voorkomen.

Je kunt via de bekende kanalen met Simyo contact opnemen om, indien nodig, een betalingsregeling te treffen of de reactie van een moderator hier afwachten.

 


Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • 2344 reacties
  • antwoord
  • 4 maart 2025

Hoi ​@J.Drent,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de hoge kosten. 

Zolang het internet op de simkaart aanstaat oftewel in de Mijn Simyo omgeving dan kan het altijd voorkomen dat er internet wordt verbruikt, ook als je zelf niet met de telefoon bezig bent. Het klopt inderdaad dat wij niet kunnen inzien waar dit data aan wordt verbruikt. 

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we iets voor je kunnen betekenen in de gemaakte kosten.

Bedankt voor je reactie ​@JanD!

Groetjes,
Amy


Reageer