Skip to main content

.

Beste Simyo,

Eergisteren heb ik binnen 2 uur tijd 20% van mijn bundel verbruikt. Dat is 8gb, een behoorlijke hoeveelheid vind ik zelf. Nu ben ik benieuwd hoe ik dit verbruikt heb? Wanneer ik kijk naar mij verbruik, krijg ik nog meer vragen.

Graag vraag ik jullie hulp hierbij en uitleg.

Als ik kijk naar mijn data verbuik op 27-06, de dag dat ik 8gb op een dag heb gebruikt. Dit was voor mij persoonlijk een reisdag in de auto, waarbij in de auto in de middag spotify is geluisterd.

Mijn data verbruik is op sommige momenten 500mb per minuut (soms meer), dit zijn 10 blokken van 59mb. Dit gebeurt achter elkaar bijv. 14:29, 14:30 en 14:31, binnen 3 minuten verbruik ik bijna 2gb. Ik ga ervanuit dat ik spotify heb aangehad, waarbij we er vanuit kunnen gaan dat één nummer ongeveer 5mb data kost. Dit zou betekenen dat ik binnen 3 minuten 400 nummers heb afgespeeld?

Kortom, dit zijn absurde data verbruiken die niet te plaatsen zijn en de Simyo-app niet genoeg duidelijkheid geeft waar dit verbruik vandaan komt. Wanneer ik één film op netflix kijk verbruik ik minder data per minuut.

Ik heb vermoeden dat er iets fout gaat, maar op mijn berichten via de klantenservice wordt niet gereageerd. We proberen het opnieuw via deze manier.

Met vriendelijke groet,

Matthijs

Heel herkenbaar - ik kan zo een soortgelijk bericht opstellen n.a.v. mijn ervaringen op  25/7/24. « Eergisteren heb ik binnen 2 uur tijd 20% van mijn bundel verbruikt. Dat is 8gb, een behoorlijke hoeveelheid vind ik zelf. « 

Ik heb twee sms’jes gekregen met idiote bedragen en per direct afsluiting. Dat terwijl ik in de app enkele uren later zie dat het om totaal andere bedragen gaat. Bij mij ook pakketten van 59 mb - bijna 80 stuks in korte tijd. Ok vermoed dat de provider zelf deze data ´opvreet’ want ik zie op de verschillende fora steeds deze problematiek terugkeren. De provider verschuilt zich achter privacy regels (…)

Dankjewel voor je reactie Grandibota!

Ik ga niet akkoord met de factuur en zal hem betwisten. Ik zal je op de hoogte houden van toekomstige uitkomst.

Dataverbruik kun je controleren op app-niveau, daar kun je zien welke app veel data verbruikt (heeft).

Apps verbruiken data op de achtergrond, in de meeste telefoons kun je instellen dat apps minder data mogen verbruiken en/of op de achtergrond helemaal geen data mogen verbruiken @M.G.B. en @Grandibota 

Bovendien kun je sinds kort een dataplafond aanzetten voor 50 cent per maand, kom je nooit buiten je bundel, bij activatie gaat het per de 1e van de komende maand in.

Fijn zo! Hoeveel is gebruik op achtergrond van Simyo app? Volgens mij zit daar de bottleneck (…)? 

Fijn zo! Hoeveel is gebruik op achtergrond van Simyo app? Volgens mij zit daar de bottleneck (…)? 

Als je je mobiel aan hebt staan zijn er allerlei apps die op de achtergrond data verbruiken, niet alleen de Simyo app, of je moet het verbruik op de achtergrond voor alle overige app's uitgeschakeld hebben @Grandibota 

Het verbruik per app kun je dus in je mobiel zien, zoals ik eerder schreef.

Helder; alles staat uit, dus alleen Simyo staat open…. Dat verklaart alles. Reuze bedankt voor deze suggestie.

Hoi @M.G.B. & @Grandibota,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat je buitenbundelkosten hebt. 

Wij kunnen niet zien waaraan jij je data verbruikt maar alleen dat je simkaart verbruik registreert. Zoals @J.D.L. ook aangeeft kan je dit vaak wel terugvinden in je toestelinstellingen per app. Bedankt voor je hulp! 😊

Bij apple toestellen zie je alleen het verzamelverbruik terug. Tip: reset dit 1x per maand zodat je het ook bij apple toestellen per maand kan bij houden. Veel voorkomende oorzaken voor het verbruiken van je data zijn apps op het achtergrond, uploads / downloads, cloud diensten, streamen en wifi assistentie. Loop dan ook je toestel instellingen goed na en zet mobiele data eventueel uit voor apps die veel data gebruiken. Zet voortaan je internet gelijk uit via je mijn Simyo instellingen of koop op tijd data bij zodra je de waarschuwingssms’jes ontvangt. Zo voorkom je buitenbundelkosten. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Goed om te zien dat je deze optie al hebt ingeschakeld. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond.

@M.G.B. Ik zie dat je inmiddels ook al contact hebt gehad met onze klantenservice en een vergoeding is verwerkt. Hopelijk helpen de tips en het dataplafond met het voorkomen van kosten in de toekomst.

Groetjes,
Ashley

Reageer