Skip to main content
Beantwoord

8 Gb data verbruik in 4 minuten! Lijkt me onlogisch, graag hulp

• May 14, 2026
  • 4 reacties
  • 57 Bekeken

Beste Simyo,

Mijn zoon werd vandaag opgeschrikt door een afsluiting van zijn Simyo SIM door hoog dataverbruik. We hebben gechecked : 8 Gb in 4 minuten tijd terwijl we in de auto zaten. 8GB!!! Zelfs mijn snelle laptop thuis met Wifi en Glasvezel redt dat niet eens. En dan opeens een rekening van meer dan 700 euro gepresenteerd krijgen.

Feiten:

• Hij keek alleen naar een filmpje op TikTok. 8 GB in een paar minuten is technisch gezien niet mogelijk bij normaal TikTok-gebruik. Bij normaal gebruik verbruikt TikTok gemiddeld zo'n 70 MB per 5 minuten kijken. Bij intensief gebruik met video's in hoge kwaliteit kan dit oplopen tot 150 MB per 5 minuten. Om 8 GB in 5 minuten te verbruiken zou TikTok dus 46 keer zo snel moeten stromen als het absolute maximum — dat is fysiek niet realistisch op een 4G-verbinding.
  • Er was geen app op de achtergrond bezig, niet de standaard antwoorden die altijd in dit soort forums gegeven worden. We weten echt wel hoe we met data om moeten gaan als we niet thuis op de wifi zitten. Al jaren weet hij prima zijn data gedrag af te stemmen op de hoeveelheid die hij nog over heeft.
  • 8GB in zo'n korte tijd is gewoon technisch niet realistisch dus laten we gewoon niet doen alsof dit normaal zou zijn en omdat jullie systeem dit aangeeft, het wel moet kloppen. Ik werk in de IT en weet dus ook dat techniek verre van foutloos is.
  • Als je naar het verbruik overzicht kijkt, zijn er verbruikregels die de extra kosten weergeven (buiten bundel), om in dezelfde minuut opeens dataverbruik te hebben binnen de bundel en dus geen kosten. Dat lijkt me erg sterk. In dezelfde minuut zoveel afwisselend binnen en buiten bundel kosten hebben door elkaar heen.

Dus laten we afzien van de standaard antwoorden die we normaal terug krijgen, en focussen op een technisch hoogstandje van 8GB data in 4 minuten, en dan graag tot de conclusie komen dat dit niet echt realistisch is. Graag afzien van de buiten bundel kosten en laat ons weer een tevreden klant zijn.

Met vriendelijke groeten!

Beste antwoord door Shaniqua

Hoi ​@Ikhebeenklacht,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp heel goed dat dit frustrerend is, zeker als je zelf goed oplet en ervaring hebt met datagebruik.

Ik kan bevestigen dat het inderdaad niet gebruikelijk is om in een paar minuten 8 GB te verbruiken met alleen TikTok, zoals je zelf ook aangeeft. Er moet in dit geval nog iets anders gebeurd zijn dat veel verbruik met zich meegebracht heeft. Stond er misschien hotspot aan voor een ander groot apparaat of was de auto verbonden met de telefoon? Je kunt op de telefoon zelf vaak wel zien welke apps het meeste data hebben verbruikt. Op de volgende pagina vind je tips om dit te controleren: https://www.simyo.nl/blog/dataverbruik-data-besparen-datalimiet/ . Wij kunnen niet zien waar het dataverbruik precies aan is besteed, dus ik kan niet achterhalen welke app of website de data heeft gebruikt. Vanwege privacywetgeving registreert het netwerk alleen het totale verbruik per sessie, niet de inhoud of bestemming van het dataverkeer.

De registratie van het dataverbruik gebeurt echter direct via het netwerk en wordt per sessie verwerkt. Bij veel MB’s wordt het verbruik in blokken van maximaal 58,59 MB geregistreerd, waardoor het lijkt alsof er in korte tijd veel losse sessies zijn. Het kan voorkomen dat het verbruik binnen en buiten de bundel in dezelfde minuut wordt geregistreerd, vooral als het verbruik precies op het moment plaatsvindt dat de bundel opraakt en je toestel direct doorgaat met buitenbundelverbruik. Dit is technisch mogelijk, maar ik snap dat het verwarrend overkomt.

Wij sturen wel altijd een waarschuwing sms bij 80% verbruik van de internetbundel en bij 100%. Om voor de volgende keer hoge kosten te voorkomen, raad ik je aan om een dataplafond in te stellen. Dan stopt zijn internet zodra zijn bundel op is en krijgt hij hier geen extra kosten voor.

@XTF heeft daarnaast ook hele goede vragen gesteld, bedankt daarvoor!

Omdat de kosten heel hoog zijn en ik snap dat dit onbewust is gedaan, wil ik graag met je meekijken wat we voor jullie kunnen betekenen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met het telefoonnummer en persoonlijke gegevens? Dan kunnen we hier samen naar kijken.

Groetjes,
Shaniqua

4 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • May 14, 2026

Welkom bij Simyo..

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • May 14, 2026

Geen dataplafond?

Android? iOS? 

Wat zegt de telefoon zelf over datagebruik per app?

Stond hotspot aan?

Was de telefoon toevallig aangesloten op een laptop of op de auto?

8GB!!! Zelfs mijn snelle laptop thuis met Wifi en Glasvezel redt dat niet eens.

Dat is 133 mbps, hoezo redt glasvezel dat niet?

Er was geen app op de achtergrond bezig,

Hoe weet je dat?

Ik werk in de IT en weet dus ook dat techniek verre van foutloos is.

Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand zo stellig is maar het achteraf gezien toch fout heeft..

Zou volgens mij wel de eerste keer zijn dat de verbruiksregistratie niet klopt.

Enige waar je op kunt hopen is ‘coulance’.

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • May 14, 2026

Dat is 133 mbps, hoezo redt glasvezel dat niet?

266* 

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • antwoord
  • May 15, 2026

Hoi ​@Ikhebeenklacht,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp heel goed dat dit frustrerend is, zeker als je zelf goed oplet en ervaring hebt met datagebruik.

Ik kan bevestigen dat het inderdaad niet gebruikelijk is om in een paar minuten 8 GB te verbruiken met alleen TikTok, zoals je zelf ook aangeeft. Er moet in dit geval nog iets anders gebeurd zijn dat veel verbruik met zich meegebracht heeft. Stond er misschien hotspot aan voor een ander groot apparaat of was de auto verbonden met de telefoon? Je kunt op de telefoon zelf vaak wel zien welke apps het meeste data hebben verbruikt. Op de volgende pagina vind je tips om dit te controleren: https://www.simyo.nl/blog/dataverbruik-data-besparen-datalimiet/ . Wij kunnen niet zien waar het dataverbruik precies aan is besteed, dus ik kan niet achterhalen welke app of website de data heeft gebruikt. Vanwege privacywetgeving registreert het netwerk alleen het totale verbruik per sessie, niet de inhoud of bestemming van het dataverkeer.

De registratie van het dataverbruik gebeurt echter direct via het netwerk en wordt per sessie verwerkt. Bij veel MB’s wordt het verbruik in blokken van maximaal 58,59 MB geregistreerd, waardoor het lijkt alsof er in korte tijd veel losse sessies zijn. Het kan voorkomen dat het verbruik binnen en buiten de bundel in dezelfde minuut wordt geregistreerd, vooral als het verbruik precies op het moment plaatsvindt dat de bundel opraakt en je toestel direct doorgaat met buitenbundelverbruik. Dit is technisch mogelijk, maar ik snap dat het verwarrend overkomt.

Wij sturen wel altijd een waarschuwing sms bij 80% verbruik van de internetbundel en bij 100%. Om voor de volgende keer hoge kosten te voorkomen, raad ik je aan om een dataplafond in te stellen. Dan stopt zijn internet zodra zijn bundel op is en krijgt hij hier geen extra kosten voor.

@XTF heeft daarnaast ook hele goede vragen gesteld, bedankt daarvoor!

Omdat de kosten heel hoog zijn en ik snap dat dit onbewust is gedaan, wil ik graag met je meekijken wat we voor jullie kunnen betekenen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met het telefoonnummer en persoonlijke gegevens? Dan kunnen we hier samen naar kijken.

Groetjes,
Shaniqua