Skip to main content
antwoord

30 GB verbruik in 42 minuten?!

  • September 2, 2025
  • 13 reacties
  • 156 Bekeken

Hi,

 

Vanmorgen heb ik in 42 minuten maar liefst 30 GB data verbruikt, zonder dat ik dit zelf merkte. Ik begrijp hier echt helemaal niets van.

 

Situatie:

Ik ben pas 20 maanden klant bij Simyo, en in mijn 25 jaar met telefoonabonnementen heb ik nog nooit zoiets meegemaakt. Vanmorgen probeerde ik, net als gisteren, mijn pc op te schonen en een iOS-update voor mijn telefoon uit te voeren. Omdat mijn telefoon nog maar 4 GB vrije ruimte heeft, moest de update via iTunes op de computer worden gedownload.

 

Gisteren mislukte dit omdat de partitie waarop iTunes stond te weinig ruimte had. Vanmorgen heb ik oude bestanden verwijderd, waardoor ik de update (9 GB) alsnog succesvol kon downloaden. Direct daarna kreeg ik binnen enkele seconden zowel de 80%- als de 100%-dataverbruikswaarschuwing. Gelukkig had ik vorig jaar al dat dataplafond ingesteld, nadat mijn partner eerder ook op onverklaarbare wijze 10 GB in een kwartier had verbruikt.

 

Wat vreemd is:

  • Mijn telefoon was zowel gisteren als vandaag met een kabel verbonden aan de pc.
  • Gisteren was mijn dataverbruik een 100 MB
  • Vanmorgen zou ik volgens Simyo 30 GB in 42 minuten hebben verbruikt, terwijl ik de telefoon niet gebruikte en er geen apps open stonden.
  • Mijn pc was via een netwerkkabel met internet verbonden, dus een hotspot kan het niet zijn geweest.
  • De klantenservice gaf aan dat Simyo niets kan doen en dat het waarschijnlijk door een app komt (bijvoorbeeld iCloud). Maar gezien de beperkte opslagruimte op mijn telefoon lijkt een download van 30 GB onmogelijk. Ook een upload lijkt me onwaarschijnlijk, al staat er in de Simyo-app ‘download’.
  • 5G heb ik al lang geleden uitgezet en mijn telefoon staat vrijwel altijd in energiebesparingsmodus.
  • Op telefoon word ik niet wijzer van dataverbruik per app omdat mijn laatste reset van dec 2023 is 

 

 

Mijn zorg:

Is het echt uitgesloten dat de fout bij Simyo ligt? Ik herinner me dat mijn vorige werkgever jaren geleden ook te maken kreeg met extreem dataverbruik bij een andere provider. Later bleek dat dit daar een bekend probleem was, dat netjes werd opgelost.

 

Ik heb geen specialistische kennis van datacommunicatie, maar ik ben er bijzonder van overtuigd dat ik zelf niets verkeerd heb gedaan. Zo overtuigd ben ik zelden. Daarom voelt het niet goed om wederom genoegen te moeten nemen met de mededeling dat Simyo nooit fouten maakt.

 

Heeft iemand een idee of verklaring voor dit dataverbruik? Ik wil dit niet nog een keer meemaken. 

 

ps: voor wie het nog niet gedaan heeft, zet dat dataplafond aan!

 

Alvast bedankt,

Groet,

Marc

Beste antwoord door Friesian

Morgen ​@CraM - Marc.

Dat is idd een forse hoeveelheid internet in korte tijd. Ik denk idd dat doordat zowel de telefoon via kabel verbonden is met pc en de pc via een kabel met vast internet dat een hotspot niet aan de orde is. Maar bij een iPhone (iTunes) zou ik voor de zekerheid wel ff controleren of WiFi assistant uit staat.

Simyo kan vanwege privacyregels geen inzage hebben in dataverbruik. Een moderator, een medewerker zal vandaag nog reageren.

Succes! 

13 reacties

Friesian
  • Forum Expert
  • antwoord
  • September 3, 2025

Morgen ​@CraM - Marc.

Dat is idd een forse hoeveelheid internet in korte tijd. Ik denk idd dat doordat zowel de telefoon via kabel verbonden is met pc en de pc via een kabel met vast internet dat een hotspot niet aan de orde is. Maar bij een iPhone (iTunes) zou ik voor de zekerheid wel ff controleren of WiFi assistant uit staat.

Simyo kan vanwege privacyregels geen inzage hebben in dataverbruik. Een moderator, een medewerker zal vandaag nog reageren.

Succes! 


Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • September 3, 2025

Hoi ​@CraM,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt. 

Ik zie dat je van ​@Friesian al juiste informatie hebt gekregen hierover. Op jouw 06-nummer die bij jouw forumaccount hoort zie ik geen extra kosten. Als het om een ander nummer gaat kan je mij dat nummer in een privébericht sturen samen met de persoonlijke gegevens. Dan kijk ik graag even mee.

Groetjes,
Amy


Ron H
Forum|alt.badge.img+6
  • Know-it-all
  • September 3, 2025

Denk niet dat je die extra kosten gaat vinden omdat er namelijk een data plafond is ingesteld😉


Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • September 3, 2025

Oeps, ik lees het inderdaad. Mijn fout. ​@Ron H 


  • auteur
  • Beginner
  • September 3, 2025

Dank allen voor de reacties.

Goede tip van die wifi-assistentie. Deze staat aan en die kan ik niet uitzetten. Het lijkt geblokkeerd te zijn (tekst en schuifbalk zijn vervaagd). Raar, kijk ik straks naar. Dit kan denk ik de oorzaak ook niet zijn. Maar ik laat me graag verbeteren. 

 

Ik heb gisteren (en vorig jaar) hier heel wat topics doorgelezen, maar ik ben tot op heden nog geen mogelijke oorzaak tegengekomen die bij mij van toepassing kan zijn. 

 

Telefoon zat dmv aan kabel vast aan pc (dus ik was niet ondertussen mee aan spelen oid), telefoon heeft al weken maar 3,8 GB vrij geheugen en Windows pc geeft in logboek netwerken aan dat het verbonden was met thuisnetwerk. Wat zou hier gebeurd kunnen zijn? 

 

En geen extra kosten inderdaad. Ik heb van vorig jaar geleerd. Ik heb tot en met einde maand alleen 0 kb data over, das onhandig maar beter voor lichaam en geest 

 


Friesian
  • Forum Expert
  • September 3, 2025

Wat betreft WiFi assistant aan of uit zetten. Ik vermoed dat je dan eerst mobiele gegevens aan moet zetten. Tenminste, zo ken ik het via Android. 


Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • October 24, 2025
  • Mijn pc was via een netwerkkabel met internet verbonden, dus een hotspot kan het niet zijn geweest.

 

Waarom kan dat niet? Data kan ook gewoon over de USB kabel..

 


  • auteur
  • Beginner
  • October 24, 2025
  • Mijn pc was via een netwerkkabel met internet verbonden, dus een hotspot kan het niet zijn geweest.

 

Waarom kan dat niet? Data kan ook gewoon over de USB kabel..

 

 

In eerste instantie dacht ik dat mijn pc via mijn telefoon met internet verbonden was. Dat leek de enige verklaring, want hoe verbruik je anders 30 GB in iets meer dan een half uur? De wifi van mijn netwerk haalt dat bij lange na niet, en ik was op de pc bezig met het downloaden van een update van 9 GB. 

 

Dus heb ik met hulp van chatgpt een export gemaakt van de event viewer. Daarmee kon ik zien welke verbindingen mijn pc ooit contact had gehad, tot op de seconde nauwkeurig. De laatste keer dat mijn pc via een hotspot met een telefoon was verbonden, was iirc negen jaar geleden. Ik kan die export er eventueel nog bij pakken.

 

Tot op de dag van vandaag heb ik geen idee wat er precies is gebeurd of hoe ik kan voorkomen dat dit opnieuw gebeurt. Wat me ook blijft verbazen is hoe kon mijn telefoon al die data verwerken terwijl er maar 4 GB vrije ruimte was? 

 

Ik ben tijdje later nog wel wat meer gaan surfen op internet en dit forum, maar een enigszins valiede verklaring heb ik niet gevonden.

 

Wat ik me later ben gaan afvragen: wat zou er gebeurd zijn zonder dat datalimiet? Of bij een no limit abonnement (bij een concurrent?). Zou dat downloaden dan eindeloos zijn doorgegaan, nog  dagen lang? Hoe doen die andere providers dat? 

 

Het was hoe dan ook een uitermate onbevredigende gebeurtenis en het contact met Simyo was dat helaas ook. Ik kan me voorstellen dat ze bij Simyo dit soort verhalen oneindig vaak hebben gehoord en dat iedere gebruiker beweert zogenaamd onschuldig te zijn. In dat opzicht begrijp ik best dat ze misschien dachten dat ik iets verzon of aan het liegen was. Alleen dat telefonische contact was ronduit lomp en kortaf. Ik ben me oprecht van geen kwaad bewus en ik begrijp er echt niks van. 
 

Ps: het is me uiteindelijk gelukt de wifi assistentie uit te zetten en mijn dataverbruik is significant gedaald. Dat is 1 van mijn tips aan anderen 

 


Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • October 24, 2025

Dus heb ik met hulp van chatgpt een export gemaakt van de event viewer.

 

Volgens mij zie je er in Event Viewer weinig / niks van, maar dat kun je natuurlijk eenvoudig zelf controleren.

 

In network settings zie je iets als:

Link speed (Receive/Transmit):    100/100 (Mbps)
Manufacturer:    Apple
Description:    Apple Mobile Device Ethernet
Driver version:    1.8.5.1
 


Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • October 24, 2025

> Wat ik me later ben gaan afvragen: wat zou er gebeurd zijn zonder dat datalimiet?

Dan zit je met een torenhoge rekening, afhankelijk van de snelheid waarmee de download gaat nadat de bundel op is. Bij een bepaald bedrag wordt er iets geblokkeerd, maar daar zit een vertraging in..

 

> Of bij een no limit abonnement (bij een concurrent?). Zou dat downloaden dan eindeloos zijn doorgegaan, nog  dagen lang?

Denk het wel, al heb je dan waarschijnlijk een Fair Use Policy.

 

> Hoe doen die andere providers dat? 

Sommigen doen het net als Simyo met een dataplafond, anderen hebben geen harde limiet.


JanD
  • Forum Expert
  • October 25, 2025

Bij KPN wordt de snelheid verlaagd naar 64Kbit/s als je door je data heen bent, zonder extra kosten.

Dan kun je in de praktijk alleen nog mailen en WhatsAppen zonder foto's en video's.

 


  • auteur
  • Beginner
  • October 26, 2025

Dus heb ik met hulp van chatgpt een export gemaakt van de event viewer.

 

Volgens mij zie je er in Event Viewer weinig / niks van, maar dat kun je natuurlijk eenvoudig zelf controleren.

 

In network settings zie je iets als:

Link speed (Receive/Transmit):    100/100 (Mbps)
Manufacturer:    Apple
Description:    Apple Mobile Device Ethernet
Driver version:    1.8.5.1
 

argh 

Je hebt helemaal gelijk. De vrijdag voor 2 sept kom ik die apple mobile device tegen en daarna niet meer. Niet op 2 september, maar ook vandaag niet toen ik gebruik heb gemaakt van de hotspot en bekabelde iPhone. Dit moet de oorzaak zijn geweest, thanks 

 

Misschien waardevolle aanvulling voor anderen die niet begrijpen hoe het kan dat ze zoveel data in korte tijd hebben verbruikt. Ik las gisteravond over een motorrijder die tijdens het rijden in korte tijd enorm veel data verbruikte. Normaliter ging het altijd goed. Die motorrijder heeft achterhaald dat het een fout in de app was die hij altijd tijdens het rijden gebruikte. De app laadde op de achtergrond ineens één afbeelding eindeloos wat zorgde voor GB aan dataverbruik. Zoiets simpels kan 't zijn 


Friesian
  • Forum Expert
  • October 26, 2025

Heb je nog gekeken ​@CraM of je via mijn tip de WiFi assistent uit kan zetten? 

 

https://forum.simyo.nl/internet-4g-en-5g-62/30-gb-verbruik-in-42-minuten-50054?postid=237854#post237854