.

Beantwoord

Waar komt dit internetverbruik vandaan?

  • 5 July 2017
  • 5 reacties
  • 118 Bekeken

Ik ontving een sms dat mijn bundel op was.
Vrijwel direct de app van Simyo geopend en extra mb's bijgekocht.
Toch ruim 60 mb data verbruikt in de tussentijd (max een half uur). Mijn gemiddelde data gebruik per dag is nog geen 50 mb. De meeste maanden blijf ik onder de 500 mb terwijl ik 1000 heb...

Contact opgenomen met klantenservice, omdat ik denk dat er iets fout is gegaan.
Mevrouw was redelijk onaardig en vertelde mij "dat je in een minuut zelfs al zoveel data kan gebruiken en dat ik de app van Simyo sowiso heb gebruikt en dat deze ook data gebruikt. Dus als er een minuut tussen zit is het al billijk dat ik veel extra kosten heb. Ik had direct bij de 80% de extra mb's moeten kopen, en niet direct na het sms-je"
Ik heb niets raars gedaan, dus of data bundel activeren kost ongeveer 55 mb, de sms is veel te laat verstuurd of de bundel is veel te laat geactiveerd. Ik snap dat ik als ik het sms krijg, dat ik dan iets over de data ga, maar ik verwacht dat het aanvragen max 1 mb kost...
Ik ben op zoek naar verheldering? Ik kan me niet voorstellen dat ik opeens als mijn data op is, 500x zoveel gebruik als normaal. Ik neem aan dat de bundel veel te laat is geactiveerd, een fout heeft gemaakt of dat de aanvraag van extra mb's express veel mb's kost.
icon

Beste antwoord door Jihane 6 July 2017, 09:57

Bekijk originele reactie

5 reacties

Beste Nina_12345,

Een kleine tip van mij, zet op je telefoon gegevensgebruik / datameter op waarschuwing 75% en limiet op bijvoorbeeld 85/90% dan kun je al eerder indien nodig een 500 MB bijkopen voor 5 Eur.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Nina,

Welkom op het Simyo Forum!

Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan geschrokken bent. Ook wil ik eerst mijn excuses aanbieden voor de onprettige ervaring die je had toen je contact met ons opnam. Dat is helemaal niet de bedoeling geweest. Sterker nog, het doel is dat juist dat iedereen met een fijn gevoel overblijft na contact gehad te hebben met ons. Ik hoop dat ik dat nog kan opwekken 🙂

Ik zie dat je vraag gaat om juni. Je hebt een internetbundel van 1000 MB's. Op 24 juni om 15:52 kreeg je een sms die je liet weten dat je bundel op was. Jij hebt om 16:00 stipt een bundel van 500 MB's extra bijgekocht. In de tussentijd zijn er ongeveer 60 MB's verbruikt, waardoor je € 8,79 aan verbruikskosten hebt gemaakt. Het is natuurlijk erg vervelend dat je je best doet en 500 MB's bijkoopt, maar dat je desondanks toch kosten maakt.

Om je vragen wat concreter te beantwoorden: de sms-berichten worden in 'real time' verstuurd. Dat betekent dat daar geen vertraging in zit. Ook wordt de extra internetbundel meteen geactiveerd zodra je 'm bijkoopt, dus daar zit ook geen vertraging in. Het openen van de App en het bijkopen van MB's kost inderdaad geen 60 MB's. Wat waarschijnlijker is, is dat je toestel een grote internetactiviteit aan het uitvoeren was. Was je bijvoorbeeld een video aan het kijken, muziek aan het streamen, of iets dat daarop kan lijken? Ook zou het kunnen dat je telefoon een update aan het uitvoeren was, en dat dat via je mobiele data verliep in plaats van via wifi. De MB's zijn wel degelijk verbruikt, want de simkaart pikt gewoon op wat er verbruikt wordt en geeft dat dan door. Ik kan niet voor jou inzien waar je MB's aan verbruikt zijn, op dezelfde manier dat ik ook niet je sms'jes kan lezen of je gesprekken kan beluisteren. Jij kunt wel inzicht vergaren in je verbruik. Hier lees je hoe je dat doet.

Ook is het raadzaam om dit blog te lezen. Hier vind je allerlei tips om je dataverbruik zo miniem mogelijk te houden.

Omdat ik het erg vervelend vind dat je deze onverwachtse kosten hebt gemaakt, geef ik je 1000 MB's cadeau 🙂 Je kunt deze MB's activeren wanneer je maar wilt. De MB's blijven dan actief in de maand waarin je ze activeert. Als je dat in juli doet, dan heb je in juli 1000 MB's bovenop je reguliere bundel. Je mag ook wachten tot bijvoorbeeld augustus of september. Je kunt ze activeren door in te loggen op Mijn Simyo. Je ziet dan een cadeautje verschijnen en dat kun je digitaal uitpakken.

Heb je nog andere vragen?

@ Friesian, dankjewel voor je tip!

Groetjes,
Jihane
Beste Jihane,

Bedankt voor de reactie.
Als ik het goed heb, heb ik gewoon pech gehad en is het compleet toeval geweest dat ik in die 8 minuten meer underwater data heb gebruikt dan ik normaal per dag gebruik. Het enige wat ik heb actief heb gedaan is de simyo app gebruikt (whatsapp ed stonden wel aan), dus zal het idd een update zijn geweest... In elk geval bedankt voor de verheldering.

Mvg,
Nina
Toch raad ik je aan om maatregelen te nemen. In de App Instellingen ( Iphone) is te zien welke app de data verbruikt heeft. Dus dat moet je controleren en dan moet je de instellingen van de app die veel verbruikt heeft aanpassen( dwz zò instellen dat hij alleen via wifi werkt).
Dit zeg ik omdat een paar weken geleden een topic werd geopend over een gelijksoortige situatie, maar toen kwam het sms'je in de nacht. Het gevolg was dat voor €138 verbruikt was toen de eigenaar wakker werd. De app die dit veroorzaakt had was Google Foto's. ( synchronisatie). De schrijver was een Engelsman " Darliine". https://forum.simyo.nl/internet-62/i-am-blocked-due-to-hoogverbruik-how-is-this-possible-38879
Badge +7
Hoi Nina_12345,

Ik ben het helemaal met Cvmathilde eens. Ik raad je aan om voor de zekerheid in je telefoon na te gaan wat er precies gebeurd is. Zo kun je dit in de toekomst voorkomen 😉

Jihane heeft je al een blog meegestuurd waarin wordt uitgelegd waar je dit in je telefoon terug kunt vinden. Is er iets dat opvallend veel MB's heeft verbruikt deze maand? In dat geval is het verstandig om de instellingen hiervan aan te passen, zodat dit niet nog een keer kan gebeuren.

Laat je het weten als je hierbij hulp nodig hebt?

Groetjes,
Samantha

@CVmathilde, wat goed dat je zo goed meedenkt 🙂 Heel erg bedankt hiervoor.

Reageer