.

Beantwoord

Per ongeluk over databundel heen gegaan, wat nu?

  • 16 November 2022
  • 5 reacties
  • 356 Bekeken

Tijdens onze recente vakantie is mijn partner over  zijn databundel heen gegaan. We kwamen net van de veerboot af, waar we onze telefoons hadden uitgezet. Daarom dacht hij dat hij extra kosten had gemaakt doordat we op de veerboot zaten en er toch iets fout was gegaan. Het bleek echter dat hij over zijn bundel heen was gegaan.

We krijgen altijd een waarschuwing als we op 80% van de bundel zitten. We krijgen dus geen waarschuwing als we op 100% van de bundel zitten, alleen een melding dat we kosten maken buiten de bundel, maar niet waarom we die maken. De max kosten worden afgekapt op 60 euro, dat kan kennelijk automatisch. 

Ikzelf heb op st Maarten de telefoon aangezet toen we de grens over waren met het Franse deel, waar onze bundels geldig zijn. Helaas pakte de telefoon toch de zender van het Nederlandse deel op, met als gevolg 60 euro schade. Met een andere veerboot kwamen we er ook achter dat de sateliet wordt opgepakt, en we dus flink kunnen dokken. Gelukkig viel in Servie het internet niet uit bij ons hotel, anders hadden we daar ook weer met hetzelfde probleem gezeten. Toch jammer dat het  elke keer achteraf bekeken anders had gemoeten.

Ik zou graag:

  1. Zelf het bedrag kiezen voor de maximale kosten buiten de bundel, en die bij voorkeur op 0 euro zetten. 
  2. Een betere melding krijgen waarom er kosten buiten de bundel worden gemaakt.
icon

Beste antwoord door Roeqajja 17 November 2022, 17:19

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7

Ik zou graag:

  1. Zelf het bedrag kiezen voor de maximale kosten buiten de bundel, en die bij voorkeur op 0 euro zetten. 
  2. Een betere melding krijgen waarom er kosten buiten de bundel worden gemaakt.

Helaas, daarin voorziet Simyo niet.

Wij, Forum Experts, dringen al een erg lange tijd aan op en betere bescherming van de klant, maar vooralsnog is dit nog altijd tegen de spreekwoordelijke dovemansoren gezegd.

Als je gebruik maakt van een Android telefoon dan heb je hiertoe zelf (meer) mogelijkheden. Bekijk deze blog.

Het is heel duidelijk dat Simyo hier het geldelijk gewin stelt boven het belang van de klant. Door deze extra kosten verdienen ze een aardige cent meer aan hun klanten. In ons geval zo'n 50% meer op jaarbasis (van 12 * 9 euro naar 12 * 9 + 60 euro). De buiten-de-bundel kosten worden gelimiteerd tot 60 euro per geval omdat dat het meeste extra geld oplevert voor het minste gezeur - de meeste klanten geven zichzelf de schuld en betalen gewoon. Dat Simyo dat daarop kan limiteren, betekent dat ze het ook lager kunnen limiteren, bijvoorbeeld door een optie in de Simyo app. Maar dat zou ze geld kosten.

Je hebt een telefoon om te gebruiken, en zeker in het buitenland - voor Google Maps en zo bijvoorbeeld. Het is dus niet redelijk om de klant te vragen om onder allerlei omstandigheden (veerboot, buiten EU, etc.) de telefoon maar op de vliegtuigstand te zetten. Een optie voor het maximale datatarief wat je als klant zou willen betalen zou daar kunnen helpen. Mensen zijn gewend van abonnementen en aanbiedingen dat ze 10-20% korting krijgen, de tien-baden-kaart bij het zwembad of de Albert Heijn. Maar een datatarief van 5 euro/MB is gewoon afzetterij, het is ongeveer 20.000% duurder dan in de bundel. Niemand wil dat betalen, maar Simyo sluit toch die contracten af. Je kunt in een paar seconden aan die 60 euro limiet zitten.

We blijven alleen bij Simyo omdat de andere providers het niets beter doen (lang leve de vrije markt!). Maar ze zijn behoorlijk in mijn achting gedaald, een 3 of een 4 rapportcijfer kunnen ze krijgen.

Reputatie 7
Badge +9

De buiten-de-bundel kosten worden gelimiteerd tot 60 euro per geval omdat dat het meeste extra geld oplevert voor het minste gezeur - de meeste klanten geven zichzelf de schuld en betalen gewoon.

Nee, die limitatie is simpelweg wettelijk geregeld. Simyo sluit je tijdens het roamen af na 50 euro ex btw omdat dat wettelijk moet. Binnen Nederland is het nog erger gesteld met 100 euro/dag en 250 euro/week als limiet buiten de bundel. Oh en die limieten zijn ook nog met vertraging, dus als je snel veel verbruikt kun je nog een veel hogere rekening hebben opgebouwd voordat deze blokkade in werking treed.

Je hebt een telefoon om te gebruiken, en zeker in het buitenland - voor Google Maps en zo bijvoorbeeld. Het is dus niet redelijk om de klant te vragen om onder allerlei omstandigheden (veerboot, buiten EU, etc.) de telefoon maar op de vliegtuigstand te zetten. Een optie voor het maximale datatarief wat je als klant zou willen betalen zou daar kunnen helpen. Maar een datatarief van 5 euro/MB is gewoon afzetterij, het is ongeveer 20.000% duurder dan in de bundel.

Ja, roaming tarieven zijn altijd buitensporig geweest. Er is niet voor niets Europese wetgeving voor ontstaan. Enkel door deze regulering genieten we nu binnen Europa van roamen zonder bijbehorende tarieven.

Een oplossing, die wij als Forum experts en waar ook meerdere klanten om hebben gevraagd is een mogelijkheid om daadwerkelijk opties te hebben om internet buiten zone 1 tarieven uit te kunnen zetten. In mijn Simyo heb je nu "Internet op je mobiel - Nederland” en "Internet op je mobiel - Buitenland”. Daar moet eigenlijk de optie "Internet op je mobiel - zone 2, 3, 4” bij. Daarmee voorkom je dat je per ongeluk in zone 2, 3 en 4 data roaming kunt doen en zeer duur buiten de bundel gaat kunnen internetten.

Helaas is Simyo op beiden van deze gebieden niet zo klantvriendelijk, dus verwacht ik niet dat Simyo binnenkort beschermingen invoert, die klanten beschermen tegen hoge rekeningen.

Helemaal eens met dat voorstel om zone 2, 3 en 4 uit te kunnen sluiten in de app. Ik kan me niet voorstellen onder welke omstandigheden ik internet data tegen zulke tarieven zou willen gebruiken.

In de periode dat we bij Simyo zijn hebben we nu al zoveel keren buiten-de-bundel kosten moeten betalen, steeds onder verschillende omstandigheden. Op een vliegveld buiten de EU (60 euro nog voor we bij de bagageband waren), op de veerboot tussen Denemarken en Zweden (satelliet, nooit aan gedacht, waarom?), op de grens tussen Frans- (EU) en Nederlands-(niet EU!)talig St. Maarten (we waren er echt al over - moeten we dan gaan kijken met welke toren we verbinding hebben?). Elke keer leer je weer iets, en elke keer loop je weer tegen iets anders aan.

Als je de kosten van ergernis tijdens de vakantie aan dit soort akkefietjes zou afzetten tegen de winst die Simyo maakt, kom je beslist negatief uit. Het kost me altijd een halve dag om het maar weer naast me neer te leggen.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Froukjehier,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je kosten hebt gemaakt buiten je bundel! Ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt.

Wij versturen inderdaad 2 waarschuwingen per sms zodra je internetbundel op is, bij 80% en bij 100% verbruik van je bundel. In de waarschuwingsberichten vermelden wij dat je het best MB's kunt bijkopen via Mijn Simyo of alleen via wifi verder internetten om extra kosten te voorkomen. Uiteraard is het de bedoeling dat je beide waarschuwingen op tijd ontvangt zodat je ook op tijd actie kunt ondernemen. 

Ik wil graag voor je uitzoeken waarom je de waarschuwingssms niet hebt ontvangen en of wij eventueel éénmalig iets aan de kosten kunnen doen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik leg de situatie dan graag even voor bij onze financiële afdeling.

Bedankt voor het delen van onze blog @RicoK!

Zoals jullie weten zouden wij het ook een goed idee vinden als er een knop zou komen om het internet buiten zone 1 gebied uit te schakelen of eventueel een dataplafond. Echter is dit niet een beslissing wat door ons Moderators gemaakt kan worden. Het enige wat wij hierin kunnen doen is de optie bespreekbaar blijven maken en dit is ook zeker waar wij mee bezig zijn. Het spijt me dat ik hierin niet meer voor jullie kan doen @Groentjuh en @Fearless.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer