.

Vraag

Kan ik terug zien waar mijn MB's aan zijn verbruikt?

  • 10 February 2023
  • 4 reacties
  • 82 Bekeken

Hoe kan het dat ik MB’ verbruik zonder de telefoon in gebruik te hebben, oftewel, 's avonds gekeken naar het verbruik, welke 0 was, de volgende ochtend zie je dat je 2 MB verbruikt hebt om 04:30 uur. Waar aan deze verbruikt zijn is ook niet te zien en dat wordt je ook niet gewaar.

Volgende vraag is dan ook: waar kan ik zien waar de internet MB's aan besteedt worden??


4 reacties

Reputatie 7

@Luits Een smartphone is 24/7 verbonden met het internet. Alle apps, gmail, facebook, whatsapp etc etc ‘sniffen’ constant aan het world wide web. Soms kost dit enkele MB’s soms zelfs enkele tientallen MB’s.

In je telefoon kun je zien welke apps verantwoordelijk zijn voor het 4G verbruik. Eventueel kun je instellen dat deze apps alleen op de WiFi van internet gebruik mogen maken.

Reputatie 7
Badge +9

 

Hoe kan het dat ik MB’ verbruik zonder de telefoon in gebruik te hebben, oftewel, 's avonds gekeken naar het verbruik, welke 0 was, de volgende ochtend zie je dat je 2 MB verbruikt hebt om 04:30 uur. Waar aan deze verbruikt zijn is ook niet te zien en dat wordt je ook niet gewaar.

Behalve wat RicoK zegt is ook het volgende nog van toepassing: Dat verbruikt kan dan plaats hebben gevonden tussen 04:30 en 12:30. (Is een technisch verhaal.) Klinkt het verbruik dan realistischer?

Groentjuh: dan zou mij woord ‘om’ veranderd moeten worden in ‘tot’ of ‘vanaf’, maar het verbruik verteld nog niet waaraan. En zoals RicoK stelt met het sniffen aan de www, vind ik het nog steeds een tekortkoming aan info. Een kijkje welke app's etc..eventueel ‘sniffen’ vertellen mij niet welke er midden in de nacht 59 MB verbruikt heeft.

Mijn tweede vraag blijft dus staan, dat ik graag zou willen weten hoe ik af kan lezen welke app verantwoordelijk is voor zo'n verbruik.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Luits,

Bedankt voor je bericht. Ik zie dat Rico je hier de juiste uitleg over heeft gegeven. Je telefoon verbruikt inderdaad altijd internet, ook als je niet op je telefoon bent, vanwege apps die op de achtergrond ververst worden of appjes die binnen komen. Wij kunnen vanwege de privacywetgeving niet terugzien waar je je MB's aan hebt verbruikt, misschien kun je dit in je toestel zelf nog terugvinden. 

Ik raad aan om de wifi-assistentie in je telefoon uit te schakelen. De wifi-asssitentie is een optie die vrijwel in alle telefoons automatisch aan staat. Als deze optie aan staat, dan geef je je telefoon toestemming om automatisch over te schakelen naar 4G zodra de wifi-verbinding even zwak is. 

Bedankt voor jullie hulp! @RicoK & @Groentjuh 😊.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer