.

Beantwoord

Extra kosten door satelliet, hoe kan ik dit voorkomen?

  • 22 August 2022
  • 16 reacties
  • 580 Bekeken

Het hele gezin zit bij Sim Only met een internetbundel. Op de veerboot van Noorwegen naar Duitsland maakten onze telefoons 's nachts een korte tijd verbinding met internet via de satelliet zonder dat we met onze telefoons bezig waren. Simyo berekend nu op het factuur voor augustus meer dan 80 euro voor een totaal van ~16 MB op drie telefoons (duidelijk korte, geautomatiseerde aanvragen van een app)! We hebben de sms-waarschuwing over de nieuwe tarieven niet gezien omdat we al sliepen! De onaangename verrassing kwam in de ochtend. Met zulke absurd hoge tarieven van ~5 Euro/MB mag Simyo er niet zomaar vanuit gaan dat de klant het ermee eens is! Zelfs als je de waarschuwing op tijd ziet: Met al die geautomatiseerde aanvragen tussen telefoon en servers ben je al tientallen Euros kwijt voordat je kan reageren en het mobiel internet uitschakelen! Opt-in in plaats van opt-out is hier gepast. Daarom verwachten we voor de rekening van augustus tegemoedkoming/coulance van Simyo. Verder vragen wij, zoals anderen hier op het forum, eindelijk de mogelijkheid om gewoon het internet buiten bundel preventief uit te kunnen schakelen.

icon

Beste antwoord door Roeqajja 23 August 2022, 12:21

Bekijk originele reactie

16 reacties

Hoi @FrankO 

Dit is een afknapper,  vervelend voor jullie om mee te maken.  Zo'n boottocht is een zone 4 traject tussen 2 zone 1 landen.

Ik hoop dat Simyo over zijn/haar hart strijkt,  een medewerker,  moderator van Simyo zal zich nog bij je melden en kijken wat mogelijk is.

Veelal wordt geadviseerd,  ook door mij,  om bij een boottocht eerst de mobiele telefoon uit te zetten om buitenbundelkosten te voorkomen.

Sms-jes komen wel maar worden vaak niet gezien of er zit te weinig tijd tussen.

Wij FE,  Forum Experts,  strijden idd al langer voor een betere bescherming.  Dat zou van Simyo een nog betere provider maken.  Maar helaas wil men dat niet.

Succes! En laat het geen reden zijn waardoor je vakantie vergalt wordt. 

Reputatie 7
Badge +9

Op de veerboot van Noorwegen naar Duitsland maakten onze telefoons 's nachts een korte tijd verbinding met internet via de satelliet zonder dat we met onze telefoons bezig waren.

Veel providers vragen daar een hoog tarief en deze situatie is bij vele providers hetzelfde. Op cruise schepen en op veerdiensten is het zeer aan te raden om data-roaming uit te zetten. Er zit een limiet van 60,50 euro aan roaming kosten per aansluiting op; Daarna wordt dataroaming automatisch gestopt totdat via SMS deze limiet wordt opgeheven.

Verschillende veerdiensten zoals Corsica ferries en Stenaline geven dit ook aan. Ook Simyo heeft daarover een blog gepost.

Reputatie 7
Badge +7

Blijft natuurlijk zonde, maar 80 Euro voor drie personen is een schijntje in vergelijking met wat anderen meemaken.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @FrankO,

Bedankt voor je bericht. Wat lastig dat je kosten buiten de bundel hebt gemaakt omdat je simkaart verbinding heeft gemaakt met een satelliet. Je simkaart maakt automatisch verbinding met het sterkste netwerk op dat moment. Wat je kunt doen om te voorkomen dat je verbinding maakt met een satelliet is handmatig een netwerk selecteren in je telefoon. Hiermee maak je dus verbinding met het netwerk wat je handmatig hebt gekozen, in plaats van de satelliet. Ook kun je je mobiele gegevens uitschakelen of eventueel je toestel op vliegtuigmodus zetten.

Ik kan me voorstellen dat je baalt van de extra kosten die er zijn gemaakt.. Wij versturen inderdaad altijd een waarschuwing per sms van de tarieven. Het kan natuurlijk gebeuren dat je deze een keer mist. Ik wil daarom graag met je meekijken wat er mogelijk is en of ik iets kan doen voor je wat betreft de kosten. Kun je mij een privébericht sturen met de 06-nummers en persoonlijke gegevens? Ik kan voor nu nog niks beloven maar ik doe graag m'n best voor je! 

En super bedankt voor de hulp! @wimj12 @Groentjuh @Friesian 😊

Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 7

Blijft natuurlijk zonde, maar 80 Euro voor drie personen is een schijntje in vergelijking met wat anderen meemaken.

Huh? Allemachtig, en jij kunt bepalen wat een schijntje voor iemand is?

Reputatie 7
Badge +7

Ik zeg dat het een schijntje is in vergelijking met de rekeningen die anderen krijgen.

 

Kennelijk worden mijn postings compleet verkeerd begrepen door jou.

 

Reputatie 1

Mij is vorige week helaas hetzelfde overkomen bij de overtocht van Zweden naar Denemarken. Ik heb het SMS-je ontvangen en binnen 2 a 3 seconden mijn telefoon op vliegtuigstand gezet. Toch nog € 51,10 aan internet kosten. Ik vind het echt belachelijk dat het internet op zo'n belachelijk duur netwerk niet meteen bij de eerste byte geblokkeerd wordt totdat iemand dit expliciet aangeeft te willen gebruiken. (Maar ik denk niet dat er ook maar iemand is die dat wil voor 5 euro per MB...) Ik ben over het algemeen heel blij met Simyo, maar hier is nog wel werk te doen om een hogere klanttevredenheid te halen...

Ik ga nu even nogal hard overkomen.  Je bent zelf verantwoordelijk voor het gebruik van en de kosten van de diensten die Simyo levert.  Simyo geeft inzicht over de tarieven in de verschillende zones. En dus ook wat wel en niet in de bundel valt. 

Dit stukje staat in de algemene voorwaarden bij punt 7.

7. Wat u moet weten als u de dienst gebruikt

7.1. U bent verantwoordelijk voor het gebruik van uw dienst

Als u een dienst van ons afneemt, bent u verantwoordelijk voor het gebruik. Ook als iemand anders uw dienst gebruikt en u dat niet weet of er geen toestemming voor heeft gegeven. Alle kosten door het gebruik van uw dienst betaalt u.

 

Reputatie 1

@Friesian, ik vind het niet hard overkomen hoor. Je hebt namelijk helemaal gelijk. Het zal me ook geen 2e keer overkomen.

En die limiet van € 60,50 is al veel beter dan vroeger toen mensen door zo’n foutje voor duizenden euro’s het schip in gingen… Maar dat bedrag is een wettelijke limiet en ik denk dat je klantwaardering als provider flink omhoog zou gaan als je die provider bent die dat bedrag op op bijv. 1 of 5 euro zet i.p.v. 60. (Misschien afhankelijk van de zone. Hoe duurder, hoe lager de limiet. Dan val je klanten die bewust in zone 2 internetten niet zo snel lastig met een extra handeling.)

Er zijn heel veel mensen die niet door hebben dat dit kan gebeuren als je een veerboot neemt binnen twee zone 1 havens. In de haven is er nog niets aan de hand, 1 km op zee ook nog niet. En dan ineens krijg je een SMS-je, maar dan is het al te laat en zit je al aan de limiet. Qua voorwaarden klopt het en nadat het gebeurt was heb ik die waarschuwing ook wel ergens zien staan, maar het is niet zo duidelijk dat iedereen dit van te voren kan weten en bewust deze dienst af neemt.

Klopt maar niet iedereen maakt per definitie zo'n boottocht of maakt een vliegreis. 🙂

En voor de duidelijkheid... Ik ben nooit niet kritisch.... Dus wel. 😅

Ook qua betere bescherming zijn wij FE  nooit niet kritisch 

😉🤪😅

Reputatie 7
Badge +9

Misschien afhankelijk van de zone. Hoe duurder, hoe lager de limiet. Dan val je klanten die bewust in zone 2 internetten niet zo snel lastig met een extra handeling.

De mooiste oplossing hier is als Simyo de optie zou hebben om “Internet in het zone 2, 3 en 4 landen” uit te kunnen zetten. Dan ben je van veerpont problemen af en ook van het probleem dat je soms kan verbinden met het sterkere mobiele netwerk van een buurland (uiteraard zone 2, 3 of 4 land).

Simyo heeft op dit moment alleen de optie om “Internet in het buitenland” uit te zetten, maar sinds RoamLikeHome is deze instelling voor vakantiegangers binnen zone 1 eigenlijk niet toereikend. Die willen immers wel "Internet in het buitenland”, namelijk buiten Nederland, maar binnen zone 1. Tegelijkertijd willen ze geen zone 2, 3 en 4. Voordat “RoamLikeHome” er was had je als klant "Internet in het buitenland” uit staan, want data roaming was simpelweg niet te betalen net als zone 2, 3 en 4 nu.

 

Een andere optie zou zijn zoals sommige andere providers doen. Sommige andere providers laten je alleen internetten na het aanschaffen van een data bundel voor in het buitenland. Bundel op, dan stopt dat weer. Maar ja, dat ga ik echt niet zien gebeuren. Simyo kan binnen Nederland al niet stoppen bij 0...

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @rolandm,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je baalt van de gemaakte kosten. Kun je mij een privébericht sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Dan kijk ik of wij éénmalig iets aan de kosten kunnen doen.

Dat vind ik een mooi idee @Groentjuh! Ik zal je idee op onze “Wall of Change” hangen. Hier verzamelen we alle ideeën die we van klanten krijgen om onze diensten te verbeteren. Dit wordt dan bekeken door de andere afdeling. Ik kan niet garanderen dat het ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd, maar er wordt wel naar gekeken 😊. Nogmaals bedankt voor alle hulp heren!

Groetjes,
Roeqajja

@Roeqajja bedankt, privébericht is verstuurd!

 

@ iedereen: Bedankt voor jullie feedback en meningen. Ik wil nog even mijn belangrijkste argument herhalen: de voorwaarden van Simyo beschermen klanten onvoldoende tegen onbedoeld hoge kosten. Er is een verschil tussen dagenlang buiten de bundel surfen en hoge kosten veroorzaken, en situaties zoals die van @rolandm of mezelf. Ik wil ook niet zeggen dat het onder de verantwoordelijkheid van Simyo valt, dat je voor het grootste deel van de route op deze veerverbinding zone 1 internet hebt (Noorwegen, Zweden, Denemarken, omdat de veerboot dicht langs de kust vaart) en dan ineens per satelliet 5 euro per MB moet betalen. Maar Simyo lijkt al jarenlang hardnekkig te weigeren de eenvoudige en veilige optie van "Internet alleen in een bundel, anders niet" in te voeren. Al onze telefoons hebben een data waarschuwing en stopzetten ingesteld, met een buffer van 10% tot het bundel maximum. We dachten, daarmee genoeg te hebben gedaan om hoge kosten te voorkomen...

Gr.

FrankO schreef :

Al onze telefoons hebben een data waarschuwing en stopzetten ingesteld, met een buffer van 10% tot het bundel maximum. We dachten, daarmee genoeg te hebben gedaan om hoge kosten te voorkomen...

Gr.

Beste FrankO.

Ik lees in dit deel dat jullie Android toestellen hebben.  De telefoon geeft aan dat de meting kan afwijken van de die van de provider.

Ik zou jullie dan ook hetzelfde adviseren wat ik doe. 

  • De limiet en de waarschuwing een stuk verder verlagen.
  • Bij instellingen mobiel netwerk,  dataverbruik -  databesparing inschakelen.
  • Apps controleren welke worden beperkt en welke niet.
  • En bijvoorbeeld bij de browser Opera kun je heel gemakkelijk databesparing inschakelen. En je digitale footprint eenvoudig beperken. 

Helaas is dit ons we hebben wel een bericht ontvangen maar het kwaad was al geschied. Bij een rekening van 60,50 euro is de datastroom gestopt door Simyo en wordt je een keuze aangeboden of je door wil gaan met internetten. Waarom niet een bevestiging vragen voordat er data via de satelliet wordt verstuurd.  Een andere optie is om op Mijn Simyo een keuze aan te bieden om bellen en internetten via de satelliet aan/uit te zetten. Zoals je dit wel kan doen met bellen/internetten in het buitenland.  Maar goed , helaas beweegt Simyo toch wat minder met je mee als gehoopt. 

 

Groet. GV 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @GV_H,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te lezen dat je extra kosten hebt gemaakt buiten de bundel. Ik raad aan om in de toekomst zo snel mogelijk actie te ondernemen als je een waarschuwingsbericht ontvangt. In dit geval kun je handmatig een netwerk selecteren, je toestel op vliegtuigmodus doen of je internet uitzetten.

Wat betreft de gemaakte kosten kan ik eventueel navraag doen bij de financiële afdeling voor een éénmalige tegemoetkoming. Je kunt mij een privébericht sturen hiervoor met je 06-nummer en persoonlijke gegevens. Ik kan nog niks beloven, maar wil het wel graag voor je navragen. 

Groetjes,
Roeqajja

Reageer