.

Vraag

Hoe zit het met de namen toegangspunten?

  • 20 March 2024
  • 4 reacties
  • 33 Bekeken

Badge

De de al bestaande topic Toegangspunt gegevens gelezen, maar toch nog vragen hierover.

Sinds kort in het bezit van een Motorola smartphone, mijn eerste, dus nog geen ervaring met Android.

Hierin zit nu een prepaid simkaart.

Ik wil de Moto ook inzetten als Hotspot tijdens onze vakanties.

Dus een eerste kleine beperkte test gedaan zonder databundel om te zien of ik de Hotspot te zien kreeg op mijn iPad wat het geval was.

Als ik ga naar Namen toegangspunten, dan zie ik bij APN's:

  • KPN Mobiel netwerk als geselecteerd
  • IMS

Uit nieuwsgierigheid ook de + aangeklikt en de lijst met de op de website vermelde 20 punten doorgenomen, die voor Motorola vermeld staan.

Ik kom dan op de Moto meer parameters tegen dan op de website vermeld, namelijk:

Proxy, Poort, Gebruikersnaam, Server, MMSC, MMSC-proxy, MMSC-poort, Drager en MNNO-type.

Punt 15, Type toegangspunt' in: 'default,supl kom ik niet tegen, wel APN-type, is dit hetzelfde?

Mijn vragen:

  • nu KPN ingesteld, maar geldt dat ook voor het buitenland
  • zijn de niet vermelde parameters niet relevant
  • APN-type dezelfde parameter als Type toegangspunt
  • wanneer IMS gebruiken en wat vooor een APN is dit

Op internet bij KPN hun instellingen gevonden voor een Motorola, een ander model.

Daar staat vermeld bij Proxy, Poort, Gebruikersnaam en Wachtwoord : voer niets in.

Bij APN-type staat hetzelfde als bij Simyo Type toegangspunt

Hierdoor een aantal van bovenstaande vragen zo te zien al beantwoord.

 

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @robw1947,

Bedankt voor je bericht. Eerlijk gezegd ben ik niet heel bekend met sommige termen maar de APN instellingen die je bij Simyo kan gebruiken kan je hier terugvinden, deze instelling kan je ook gebruiken in het buitenland. 

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies bedoeld met de vragen:

  • zijn de niet vermelde parameters niet relevant
  • APN-type dezelfde parameter als Type toegangspunt
  • wanneer IMS gebruiken en wat voor een APN is dit

Zou je dit wellicht verder kunnen toelichten? Wie weet is er nog iemand anders die dit topic voorbij ziet komen die hier meer over weet. 

Groetjes,
Amy

Badge

Bedankt voor uw reactie.

Belangrijkste is, zo begrijp ik uit uw reactie, dat de huidige instelling KPN ook in het buitenland gebruikt kan worden.

Op o.a. de website van Belsimpel staat uitgelegd wat APN is, maar op sommige websites wel heel technisch allemaal.

Hun uiitleg:

APN is Access Point Name en is de naam van de instellingen, die de telefoon gebruikt om verbinding te maken tussen het mobiele netwerk van je provider en internet.

In hun video uitleg staat, dat je de gegevens moet overnemen zoals zij die vermelden van een aantal providers waaronder Simyo.

Deze zijn van Simyo voor Android:

Naam                       Mobiel Internet
APN                          internet
Gebruikersnaam       KPN
Wachtwoord             gprs
MCC                         204
MNC                         08
Type toegangspunt   default,supl

Dit zijn weer minder attributen dan op de website van Simyo.

Opvallend, dat bij Belsimpel wel de Gebruikersnaam is ingevuld.

Maar is Simyo de echte provider of is KPN dat.

En in het buitenland wordt waarschijnlijk een mobiel netwerk van een andere provider gekozen.

Dan toch nog steeds KPN?

Dus zeer verwarrend als op jw internet nadere uitleg probeert te vinden.

 

Reputatie 7
Badge +9

Maar is Simyo de echte provider of is KPN dat.

En in het buitenland wordt waarschijnlijk een mobiel netwerk van een andere provider gekozen.

Dan toch nog steeds KPN?

Dus zeer verwarrend als op jw internet nadere uitleg probeert te vinden.

Simyo gebruikt het netwerk van KPN. Als je in het buitenland verbind, dan neemt dat netwerk weer contact op met het netwerk van KPN. Juist door de MCC/MNC instellingen is het mogelijk om dat te doen.

Die APN gegevens kloppen.

De IMS-APN (IMS = IP Multimedia Core Network Subsystem) is voor VoLTE/VoWIFI.

 

Reputatie 7
Badge +7

Bedankt voor je reactie @Groentjuh

@robw1947 Hopelijk geeft dit je meer duidelijkheid 😊.

Groetjes,
Amy

Reageer