.

Vraag

Zeer hoge buiten bundel kosten, help!

  • 17 April 2023
  • 7 reacties
  • 123 Bekeken

Beste Simyo,

Ik heb vandaag een e-mail ontvangen met het factuur van de maand maart: 136 euro buiten bundel kosten!! Ik ben hier enorm van geschrokken, aangezien ik sinds ik lid ben telkens 9 euro per maand betaal. Persoonlijk vind ik het buiten proportioneel dat ik 9 EUR per maand betaal voor 12000 mb, en nu 137 EUR buiten bundel kosten voor 920 mb.

Afgelopen oktober ben ik van KPN overgestapt naar Simyo en tot nu toe was ik ontzettend tevreden. Bij KPN was ik echter gewend aan een data plafond en ik had eigenlijk verwacht dat dit bij Simyo niet anders zou zijn. Ik ben dus zelf de fout in gegaan, dat besef ik heel goed. Toch vind ik zo een groot bedrag voor zo weinig internet verbruik idioot. Normaal gesproken verbruik ik helemaal niet zoveel data, maar ik zat de maand maart in Helsinki waar ik geen gebruik van wifi kon maken. Hoe kan dit zonder waarschuwing oplopen tot zo een hoog bedrag? Zijn er meer mensen die dit ervaren? Ik kan toch niet de enige zijn die dit onacceptabel vindt. Is er een manier om dit te voorkomen? Kan een data plafond ingesteld worden? Tot op heden was ik enorm tevreden met mijn overstap naar Simyo, maar ik twijfel nu of ik niet een andere provider ga zoeken. Zouden jullie mij kunnen helpen? Ik vind het zorgelijk dat dit zomaar kan gebeuren en hoop dat jullie mij tegemoet kunnen komen. 

Vriendelijke groet, 

Julia


7 reacties

 Is er een manier om dit te voorkomen? Kan een data plafond ingesteld worden?

Hallo @J.A.M je kunt dit voorkomen door in een Android-telefoon een dataplafond in te stellen.

In jouw geval 12GB per maand, een waarschuwing instellen bij 11GB en blokkeren bij 11,5 GB, daarna op wifi verder gaan of een losse bundel kopen.

Voor het buitenland kun je binnen MijnSimyo telefoon- en of datagebruik in buitenland (tijdelijk) uitschakelen, dat kan ook via de app op je telefoon.

Verder moet je regelmatig SMS’jes hebben gehad dat je zoveel % van je data verbruikt hebt.

Wacht verder op een reactie van een moderator.

Succes.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @J.A.M,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat er hoge kosten zijn gemaakt! Ik kan mij voorstellen dat je schrikt van zo’n hoge rekening.

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg. Door middel van een aanbetaling via Mijn Simyo kun je je simkaart dan weer deblokkeren.

Ik zie dat @JanD een aantal handige tips met je heeft gedeeld, ontzettend bedankt hiervoor Jan 😊! Indien je een Android telefoon hebt, raad ik inderdaad aan om een datalimiet in te stellen op je telefoon. Met een iPhone is dit helaas niet mogelijk. Op onze website hebben wij een handige blog met databesparingstips, wellicht handig om even door te nemen. 

Wij kunnen het ons voorstellen dat het een keer mis kan gaan en willen daarom graag met je meekijken of wij éénmalig iets aan de kosten kunnen doen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Dan kunnen wij samen naar de mogelijkheden kijken :).

Groetjes,
Roeqajja

Het gaat bij mij niet eens over data(bundels) maar om een simpel telefoongesprekkenabonnementje van 3,25 per maand met 100 min vrij. Doe ik al jaren met twee 06 nummers: die van mij en van mijn vrouw. Krijg ik ineens een rekening van meer dan 70,- op mijn dak, terwijl ik nauwelijks bel. Ik bel simyo en de dame zegt dat ik 11 uur achterelkaar heb gebeld. Ze kan me niet helpen zegt ze. Wil zelfs geen achternaam geven. Toen we er niet uitkwamen en het gesprek werd afgebroken ,kreeg Ik krijg daarna een telefoontje dat ze de kosten met mij willen delen. Dit is absurd! Ik ben het er niet mee eens. Ik eis een nieuwe rekening met gewoon weer 3,25 abonnement pm. zoals elke maand. Het aanbod van kosten delen vindt erg schimmig. Simyo nu kun je verbeteren!!!

Reputatie 7
Badge +9

Ik weet niet of jouw toestel bijhoud hoelang er is gebeld. Bij mijn iPhone kan ik precies in de oproepenlijst zie (door op de i-icoon) te drukken hoe lang een gesprek duurde. Op de meeste toestellen kun je dat soort dingen prima zien. Kun je eens kijken wat jouw eigen toestel vermeld over de duur van dat gesprek?

Ik gok dat Simyo een coulanceregeling heeft voor gevallen waarbij je per ongeluk op kosten bent gestuit door bijvoorbeeld een broekzak gesprek o.i.d. Een gesprek van 11 uur is echt serieus lang en zal eerder per ongeluk zijn (beiden stopte hun toestel weg/haalde een ander app naar voor i.p.v. eerst op te hangen) dan dat een gesprek daadwerkelijk 11 uur duurde. Simyo maakt in dat geval echter wel gewoon kosten ondanks dat jij niet bedoelde die kosten te maken.

50/50 doen lijkt mij in zo'n geval heel schappelijk.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Alexvanderstaaij,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hiervan geschrokken bent! Zojuist heb ik even meegekeken op jouw aansluiting en zie ik dat dit niet een gesprek van 11 uur lang is geweest maar van ongeveer 3,5 uur. Het kan inderdaad kloppen wat @Groentjuh zegt (bedankt!), wellicht ben je dit gesprek vergeten op te hangen of heb je per ongeluk gebeld naar dit nummer en heeft dit gesprek daarom 3,5 uur doorgelopen zonder dat je dit in de gaten had. Ook hebben wij een waarschuwing sms en waarschuwing e-mails verstuurd over dat de belbundel bijna op was en toen de belbundel helemaal verbruikt was. 

Als uitzondering heb je hiervoor éénmalig een vergoeding gekregen van 50%. Helaas kunnen we niet meer voor je betekenen dan dit. Ik wil je aanraden om de belbundel te verhogen zodat je in de toekomst minder snel buiten je bundel zal gaan. Voor nu heb ik gratis 100 belminuten voor je klaargezet in Mijn Simyo. Mocht je dit nodig hebben of willen activeren dan kan dat via Mijn Simyo (app) > Overzicht. 

Groetjes,
Amy

U hebt gelijk in zoverre dat het gesprek geen 11 uur duurde maar 5 u en 13 min. maar nog een respectabele tijdsduur. Ik heb het een en ander nagegaan en heb het gesprek achterhaald. Er is hooguit 1 min daadwerkelijk gebeld met de vraag of ik mee naar huis wilde gaan in een gelegenheid die ik samen met mijn vrouw bezocht. Kennelijk is de verbinding open blijven staan, maar dat weet ik niet zeker en kan ik niet controleren. Zoals u zult begrijpen zijn beide telefoons op mijn rekening. Wij bellen vooral alleen maar kort met elkaar indien noodzakelijk, vandaar deze goedkope abonnementjes. Wij durven nu beiden niet meer te bellen uit angst dat dit nog eens gebeurt. Ook hebben wij helaas de ervaring dat dit een aantal jaar geleden ook is gebeurd en toen hebben wij dit geschikt omdat er een schikking kwam van 50% en wij dachten dat het misschien onze fout was. Nadat ik nu weer belde werd er ijskoud beweerd dat we tot 2 keer zijn gewaarschuwd dmv een e-mail of SMS. Dit is niet gebeurd. Wees eens eerlijk. Vindt u die compensatie  van 50% nu terecht? Het kwam mij schimmig over door de pechkosten samen te delen. U stelt mij voor om mijn telefoonbundel te verhogen zodat er minder schade zal zijn als dit nog eens gebeurt. Op mijn kosten dus?. Klinkt verre van redelijk!

gr Alex van der Staaij

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Alexvanderstaaij,

Bedankt voor je reactie. Het is begrijpelijk dat je dit graag anders had willen zien. Ik heb me best gedaan maar helaas kan ik niet meer voor je betekenen dan de vergoeding die al is gegeven. Het spijt me dat ik hierin niet meer voor je kan betekenen. 

Wat betreft het verhogen van de belbundel is enkel een advies, je hoeft dit natuurlijk niet te doen. Echter valt het dan onder eigen verantwoordelijkheid om dubbel te controleren of een gesprek daadwerkelijk goed is beëindigd/opgehangen zodat je niet voor verassingen kan komen te staan. 

Groetjes,
Amy

Reageer