Skip to main content

.

Geachte mensen, gebruikers, verbruikers, forum lezers en verantwoordelijken van SIMYO,

Donderdagmiddag 25 juli jl (in de buurt van Luik) ontvang ik in korte tijd drie sms’jes van Simyo:

‘internetbundel 30.000 MB is op’ (16:12 uur),

’48,40 aan kosten voor internet in buitenland’ (16:14 uur)

en ‘uit voorzorg geblokkeerd voor mobiel internet. Je hebt voor 60,50 euro aan kosten voor internet in het buitenland’ (ook 16:14 uur).

Ik zoek ’s avonds thuis in de Simyo app naar verbruik van die dag, een compleet ander beeld. Ik raak de draad kwijt, en maak verschillende screenshots van pagina’s uit de Simyo-app.:

Internet. Laatst gemeten verbruik: 25 juli 16:13 0 (nul) tegoed van 30000 MB. (23:41 uur),

Internet in juli. 25 juli. Activiteit 16:12 en 16:13 Internet 59 MB 8.79 euro respectievelijk 47 MB 7.04 euro (23:46 uur)

en pagina Facturen: Kosten juli  ‘Bundels 12,50 | verbruikskosten 15.83 euro | totaal tot nu toe 28,33 euro. (23:46 uur)

Ik zoek verder (het loopt tegen middernacht) en ik ontdek in het overzicht ‘internet in juli’ dat op de dagen 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 en 24 juli wordt vermeld: Je hebt geen data verbruikt deze dag. (23:57-58 uur) Screenshots gemaakt. Wat is dit voor app.?

Ik laat het voorlopig hierbij. Hoewel,  ik kan nog even doorgaan met tegenstrijdige informatie die Simyo geeft qua verbruik en op welke tijden internet.

Op het forumpagina’s van Simyo zie ik regelmatig berichten over onverwacht extreem verbruik en dito hoge kosten langskomen. En regelmatig wordt gezegd dat je als Simyo-klant maatregelen op je toestel etc moet nemen om dit te voorkomen. Gelukkig is er nu een dataplafond, maar onverlet blijft waar het hoge verbruik vandaan komt? Staat “verversen op achtergrond’ aan of zijn er onbetrouwbare dan wel populaire apps die lekken? Vanwege privacy kan geen inzicht verkregen worden in de achtergrond van het verbruik; welke apps zijn in het spel etc.

Drie opmerkingen tot slot.

Opvallend vind ik dat nergens wordt opgemerkt dat de gemene deler van deze berichten en alle klachten over hoog verbruik en dito kosten is dat al die mensen een SIM-kaart van Simyo gebruiken en gebruik maken van de Simyo-app.

Wie checkt de SIM-kaart en de betrouwbaarheid van de app.?

Nooit lees ik dat de provider Simyo een onafhankelijke partij, een ledenraad (o.i.d.) of een ombudsman (cq vrouw) o.i.d. inschakelt om de vele vragen en klachten te onderzoeken. Je kunt naar een geschillen commissie wanneer de gemoederen hoog oplopen, dat wel.

Het is voortdurend ‘de slager die zijn eigen vlees keurt’, en dikwijls wordt een royaal gebaar gemaakt; er is coulance en de zogenaamde schade wordt kwijtgescholden dan wel verminderd. Een ‘sigaar uit eigen doos’, lijkt mij. Eerst veel geld eisen, daarna er iets van af doen.

Centraal de vraag: Wie keurt de slager?

Ook niet onbelangrijk, wie of wat, welke instantie is van staatswege en\of politiek verantwoordelijk voor de gang van zaken en houdt toezicht rondom telefonie en internet? Hoe groot is de lobby in Den Haag vanuit de branche?

Ik wacht af en huiver, want 15 augustus komt de definitieve rekening juli 2024 binnen…… “Laatst gemeten verbruik…..”?

Ik wil op half augustus weten met welke informatie over verbruik en kosten ik heb te dealen, en via welk kanaal: via de berichten of via de Simyo-app? Begrijp me goed, tot nu toe niets dan lof van mijn kant over deze provider, maar nu er een onduidelijke zaak is qua verbruik en kostenplaatje, ben ik op mijn hoede. Wie is deze ?

Hartelijke groeten

Grandibota - 31 juli 2024

Simyo gebruikt het netwerk van KPN. Het netwerk van KPN meet het dataverbruik, groepeert het (maximaal 8 uur aan verbruik of ~60MB aan data) en stuurt het naar Simyo. Diezelfde regels zie jij terug op Mijn Simyo. Dat zijn die “59 MB 8.79 euro”-regels en soortgelijke regels! Bij dit regels staat ook de starttijd van de datasessie. Indien de sessie minder dan ~60MB is, kan die dus 8 uur geduurd hebben. Een sessie die dus om bijvoorbeeld 2 uur ‘s nachts begon, kan best pas om 10 uur geëindigd zijn!

Veel meer gegevens dan die verbruiksregels heeft Simyo zelf ook niet.

Afhankelijk van jouw mobiel, houd die ook zelf bij hoeveel data er gebruikt wordt. Zie in dit blog de hoofdstukken "Inzicht krijgen in je dataverbruik”. In mijn ervaring komen de gegevens relatief goed overeen en wijken bij mij minimaal af.

Hoi @Grandibota,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat je meer duidelijkheid wilt hebben. @Groentjuh heeft in zijn reactie al uitgelegd hoe het bij ons werkt met het dataverbruik. Daar heb ik niets aan toe te voegen. Als je specifieke vragen hebt over dit proces, hoor ik dat graag.

Je geeft het volgende aan:

Donderdagmiddag 25 juli jl (in de buurt van Luik) ontvang ik in korte tijd drie sms’jes van Simyo:

‘internetbundel 30.000 MB is op’ (16:12 uur),

’48,40 aan kosten voor internet in buitenland’ (16:14 uur)

en ‘uit voorzorg geblokkeerd voor mobiel internet. Je hebt voor 60,50 euro aan kosten voor internet in het buitenland’ (ook 16:14 uur).

Ik zoek ’s avonds thuis in de Simyo app naar verbruik van die dag, een compleet ander beeld. Ik raak de draad kwijt, en maak verschillende screenshots van pagina’s uit de Simyo-app.:

Internet. Laatst gemeten verbruik: 25 juli 16:13 0 (nul) tegoed van 30000 MB. (23:41 uur),

Internet in juli. 25 juli. Activiteit 16:12 en 16:13 Internet 59 MB 8.79 euro respectievelijk 47 MB 7.04 euro (23:46 uur)

en pagina Facturen: Kosten juli  ‘Bundels 12,50 | verbruikskosten 15.83 euro | totaal tot nu toe 28,33 euro. (23:46 uur)

Ik zoek verder (het loopt tegen middernacht) en ik ontdek in het overzicht ‘internet in juli’ dat op de dagen 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 en 24 juli wordt vermeld: Je hebt geen data verbruikt deze dag. (23:57-58 uur) Screenshots gemaakt. Wat is dit voor app.?

Het verbruik komt altijd met vertraging binnen op het netwerk. In onze app wordt het verbruik niet 'live' weergegeven. In Nederland wordt het verbruik normaal tot 4 uur vertraagd bijgewerkt, en in het buitenland kan dit oplopen tot 36 uur. Zoals je zelf al aangeeft, wordt in de app altijd het 'laatst gemeten verbruik' weergegeven. De sms'jes die je van ons ontvangt, komen echter altijd rechtstreeks van het netwerk en zijn daarom leidend.

Als je mij een privé bericht stuurt kijk ik even met je mee naar een oplossing.

Groetjes,
Seren

Reageer