Skip to main content
antwoord

Waarom heb ik hoge kosten aan buitenland terwijl simkaart uitstaat en ik een dataplafond heb?

• September 20, 2025
  • 4 reacties
  • 42 Bekeken

Ik ben op vakantie geweest naar Servie, ik wist dat dit een niet EU land is. Dus bij binnenkomst land, gelijk de simkaart uitgezet en een lokale simkaart aangeschaft. De hele tijd mijn simyo simkaart niet gebruikt. Ik heb verder een dataplafond. Laatste dag pas na wegrijden uit de grens van Servie, naar croatia, pas de Simyo simkaar aangezet.

Bij terug komst, bij de volgende factuur, zag ik dat er toch hoge kosten aan mij zijn berekend.Ik zag dat het bij de eerste dag bij een bepaald tijdstip was en de laatste dag in Servie ook binnen paar minuten. Waarschijnlijk beide situaties, binnenhalen berichten zonder dat ik actief aan het internetten was. Laatste dag waarschijnlijk aan de grens in croatia, heeft ie toch blijven hangen aan Servie? Weet ik niet. Maar dit hoort niet.

Ik had gebeld met de klantenservice, die heeft niks voor mij kunnen doen en hielden aan hun punt vast. Wat was hun punt? Ik had geen sms gekregen van de kosten bij binnenkomst Servie. Meestal krijg je een waaschuwing sms over de kosten bij het betreden van een nieuwe land. Nou ik weet niet waarom ik het niet heb gekregen, maar ik heb niks aangepast of wat dan ook. Vroeger, toen ik bij Simpel was, ontving ik die gewoon standaard. Ik heb niks uitgezet. Ze hebben me alleen geadviseerd hoe ik het aan kan zetten. 

Dus ik krijg minder info doordat Simyo die sms ter info niet versturen bij de grens en ik moet er voor de kosten opdraaien. Ergens klopt dit toch niet. Ik vroeg toen hoe het zit dat met dataplafond, die werkt niet transparant zoals bij SImpel, dat je kan instellen tot een bepaald bedrag en dan wordt het internet uitgezet. Laten we zeggen dat je de plafond instelt op precies de kosten van je abonement, dan kn er niks mis gaan. Of iets erboven. Nee hier krijg je alleen info als je 80 of 100 procent van je bundel op is. Dit werkt niet als je buiten je bundel zit te internetten zoals in dit geval. Dit is lijkt mij expres gedaan om niet transparant te zijn richting de klanten, om ze op kosten te jagen. Heel slecht. 

Ik vind dit misleidend en de dataplafond op deze manier in feite alleen maar een naam is, het werkt niet. Dit moet gemeld worden bij instanties die hierover gaan. De klanten op kosten jagen en ook nog geld rekenen ieder maand voor de dataplafond is niet ok. Ik wil dat dit verbeterd wordt en mijn kosten vergoed. 

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@Remy1,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je baalt van de extra kosten. 

Ik zie dat je van ​@Groentjuh en ​@JanD al juiste informatie hebt ontvangen. Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan overleg ik graag of we iets voor je kunnen betekenen. Ik kan helaas niks garanderen. 

Groetjes,
Amy

4 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • September 20, 2025

Beste ​@Remy1 het dataplafond geldt niet buiten de EU.

Zie citaat zoals het op de website van Simyo staat onder de rubriek dataplafond, er wordt dus goed over gecommuniceerd:

Werkt het dataplafond ook buiten de EU?

Nee, het dataplafond werkt alleen in de landen waar ook je internetbundel geldig is. Je kunt je bundels en het dataplafond gebruiken in alle EU-landen, plus Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Oekraïne, Andorra, Noorwegen, IJsland, Monaco en Liechtenstein (zone 1). Buiten deze landen kun je maximaal €60,50 aan internetverbruik zonder bundel krijgen. Daarna stopt internet automatisch en kun je pas verder internetten als je reageert op de waarschuwings-sms.

• auteur
  • Beginner
  • September 20, 2025

Wat hebben we eraan dan? Je kan net zo simpel een dataplafond inprogrammeren die overal  werkt en wel heel nauwkeurig op de budget dat je instelt voor wat ok is kwa kosten buiten de bundel. Zoals Simpel bv. Ik wil de kosten vergoed voor dit, want eigenlijk hoort dit niet zo te gaan, dat mensen op extra kosten worden gejaagd. Ik heb even gekeken, maar er zijn ontzettend veel klachten over hetzelfde soort situatie.

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • September 20, 2025

Het dataplafond voorkomt dat je meer dan je databundel in NLD/zone 1 (waar een databundel geldig is) kunt gebruiken.

Een dataplafond beschermt niet tegen roamingkosten.

Een dataplafond beschermt niet tegen buiten de bundel bellen.

Simpel heeft geen dataplafond, maar een (kosten)plafond. Dat is een andere dienst.

Simyo mist een optie om dataroaming uit te zetten voor enkel zone 2, 3 en 4. Als Simyo dat zou hebben, dan zou jouw probleem daarmee opgelost zijn.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • antwoord
  • September 22, 2025

Hoi ​@Remy1,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je baalt van de extra kosten. 

Ik zie dat je van ​@Groentjuh en ​@JanD al juiste informatie hebt ontvangen. Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan overleg ik graag of we iets voor je kunnen betekenen. Ik kan helaas niks garanderen. 

Groetjes,
Amy