.

Beantwoord

Waar komen mijn extra kosten vandaan?

  • 17 October 2023
  • 5 reacties
  • 55 Bekeken

Ik heb op mijn factuur staan dat ik sms’jes heb gestuurd naar Amerika en Indonesië. Ik heb nooit naar deze landen gesmst en er staat ook niets in mijn telefoon. Daarnaast is er vijf keer op dezelfde dag € 8,79 in rekening gebracht voor internetgebruik. Op het moment dat ik aan het werk was en mijn telefoon in mijn zak zat. Behalve dat ik niets groots heb gedownload is er op mijn werk ook WiFi.  


Admin: Titel aangepast vanwege vindbaarheid.

icon

Beste antwoord door Amy 18 October 2023, 11:36

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Quixa,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt. Het is lastig te achterhalen hoe het kan dat deze sms'jes worden verstuurd. Ik heb zojuist even meegekeken op jouw aansluiting en ik zie dat dit voornamelijk sms'jes zijn die heel snel achter elkaar worden verstuurd. Dit kan te maken hebben met flubot. Heb je recent op een link geklikt die je niet kende of een app geïnstalleerd die dit soort spam berichten zou kunnen veroorzaken? Ik raad aan om de blog even door te lezen die ik heb gelinkt, mocht je het fijner vinden om een nieuw nummer te krijgen dan kan ik dit kosteloos voor je aanvragen.

Wat balen dat je extra kosten hebt gemaakt door internet verbruik! Als de Wifi-assistentie ingeschakeld is in jouw toestel dan heeft het toestel toestemming om automatisch over te schakelen naar het 4G netwerk aangezien het toestel het sterkste netwerk kiest. Mocht je dit niet willen dan kan je ervoor kiezen om de Wifi-assistentie uit te schakelen. Om extra kosten te voorkomen sturen wij altijd twee waarschuwing sms'jes. Één bij 80% en één bij 100% verbruik van de internetbundel. Mocht er na het ontvangen van deze berichten geen actie worden ondernomen dan betaal je het buiten bundel tarief van €0,15 per MB. Om het beste uit je bundel te halen deel ik graag de volgende pagina met je: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel.

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen 😊.

Groetjes,
Amy

Hoi Amy, dankjewel. Er is wel een sms gekomen op 80%. 100% is geen sms ontvangen. Maar, het verbruik klopt niet. In elk geval niet op die dag zoals is aangegeven door jullie. Op het werk is WiFi en thuis hebben we dat natuurlijk ook. 
 

De sms’jes zoals op de factuur staan, staan niet in mijn telefoon. Ze zijn dus ook echt niet verstuurd. Ik open geen linkjes of dingen die ik niet ken. Dat kan het ook niet zijn. Daar komt bij dat ik al 20 jaar een mobielabonnement en nog nooit zoiets heb meegemaakt. In mijn eerste maand bij jullie wordt er plotseling misbruik gemaakt. 
 

Doordat je een nieuwe SIM aanbiedt, mag ik daaruit concluderen dat ik gehacked ben? 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Quixa,

Bedankt voor je reactie. Wat vreemd dat je de tweede waarschuwing sms niet hebt ontvangen! Dat zoek ik graag even voor je uit. Ik begrijp dat je op deze locaties Wifi hebt maar als de Wifi zwak is of tussendoor wegvalt schakelt dit automatisch over naar het 4G netwerk als de Wifi-assistentie is ingeschakeld, dit is een optie in de instellingen van het toestel zelf die je zelf in en uit kan schakelen 😊. 

Ik vermoed dat dit puur toeval is aangezien het altijd kan voorkomen dat iemand in handen van jouw 06-nummer kan komen. Jammer dat dit nu net het geval is nu je bij ons een aansluiting hebt! Vandaar dat ik aanbood om je gratis een nieuw nummer te geven, de simkaart is niet gehackt maar mocht je het ook fijner vinden om een nieuwe simkaart van ons te krijgen dan kan ik dat uiteraard ook voor je regelen! 

Ik hoor het graag van je. 

Groetjes,
Amy
 

Ik werk in een restaurant. De WiFi is zeer krachtig. De combinatie van sms’jes gestuurd naar landen als Amerika en Indonesië, wat ik niet heb gedaan, het op 1 moment absurd hoge verbruik van internet waarbij mijn bundel op raakt en ik op hetzelfde moment 5x € 8,79 aan extra internetverbruik verbruikt heb zonder waarschuwings - sms en zonder dat ik op internet heb gezeten, anders dan het WiFi netwerk (maar, waarbij ik ook niets heb gedownload!!!), maakt dat de fout bij jullie zit. Gesterkt door het feit dat ik dit nog nooit eerder heb meegemaakt en jullie aangeven dat mijn Sim niet is gehackt. Het klopt gewoon niet. 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Quixa,

Bedankt voor je reactie. Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat dit verwarrend voor je is maar zoals eerder aangegeven kan dit komen door een bepaalde app, link of advertentie omdat het technisch gezien niet mogelijk is dat een simkaart sms'jes uit zichzelf verstuurd. Wellicht kan je de bestaande apps die je gebruikt nog even dubbel controleren. 

Wat betreft het internetverbruik kan het altijd voorkomen dat er onbewust data wordt verbruikt. Denk bijvoorbeeld aan een app die nog aanstaat of een update die op de achtergrond wordt uitgevoerd en noem zo maar op. Helaas kunnen en mogen wij wegens privacy wetgeving niet inzien waar dit internet aan is verbruikt. 

Helaas heb ik nog geen privébericht van je mogen ontvangen. Ik zie je bericht alsnog graag tegemoet zodat ik mogelijk iets voor je kan betekenen. 

Groetjes,
Amy

Reageer