.

Beantwoord

Valse email factuurnummer 892KPN402F poging tot oplichting?

  • 6 December 2015
  • 4 reacties
  • 225 Bekeken

Ik krijg een email met een betalingsherinnering terwijl volgens mij en de simyo site alles netjes is betaald. Volgens de email aanmaning van kpn@telekomdeu.com zou er voor de maand oktober een betalingsachterstand zijn van € 52,50 voor data (factuur factuurnummer 892KPN402F). Er zouden diverse brieven verzonden zijn (waarvan geen enkele door mij is ontvangen en nu moet er snel via ideal betaald worden anders komen er incasso kosten bij. Daarna zou een 19 cijferige code worden ontvangen waarmee betaling afgerond kan worden. Volgens mij is dit een valse email / poging tot oplichting.
icon

Beste antwoord door MichD 6 December 2015, 16:39

Bekijk originele reactie

4 reacties

Dit ziet er inderdaad uit als een phishingmail. Dat email adres is namelijk niet van Simyo en ook het @telekom gedeelte is Duits.

Niet op ingaan dus.

Misschien dat Simyo een kopie wilt van de mail maar dat weet ik niet zeker.

Edit: Ook het factuurnummer kan nooit kloppen. Factuurnummers van Simyo bestaan enkel uit cijfers.
Reputatie 4
Badge +8
Beste mvanvugt,

Welkom op het forum van Simyo.

Heel goed, dat je dit gelijk meld op het forum!
Want het is namelijk 100% een phishingmail, waarmee criminelen jouw (betaal-) gegevens willen jatten.
Dus NIET op de link klikken in de door jouw ontvangen email!!!!!!!

Raytje heeft het helemaal correct, want het email adres is NIET van Simyo op KPN.

Stuur een copy van deze email naar Simyo (het email adres is: klantenservice@simyo.nl), zodat Simyo hiervan op de hoogte wordt gesteld en ze daarop actie kunnen ondernemen, eventueel tezamen met moederbedrijf KPN.

Er is trouwens een hele handige app in de Play Store (Android) en de App Store (Apple), waarop je dagelijks wordt gewaarschuwd voor dit soort praktijken.
Het is een app van het bekende AVROTROS programma "Opgelicht!", waarin afgelopen week ook werd gewaarschuwd voor de email die jij hebt ontvangen.

De app heet: opgelicht!
Uitgever: AVROTROS

Nadat je een copy van deze email hebt gestuurd naar Simyo, raad ik je ook sterk aan deze email zo gauw mogelijk te verwijderen uit je mailbox!!
En nogmaals (ik kan het niet vaak genoeg zeggen), NOOIT klikken op een link in dit soort email,s!
Bedankt voor de aanvulling Mich 😃
Reputatie 4
Badge +10
Hoi mvanvugt, welkom op het Simyo forum!

Super dat Raytje en MichD zo uitgebreid hebben gereageerd 😃 De e-mail is niet van ons afkomstig. Ik zie op de KPN site dat ze hier ook van op de hoogte zijn. Ze hebben daar een stuk geschreven over "Wat is een phishing mail?". Een kopie is om deze reden niet nodig. Je kunt de e-mail hebt beste verwijderen en zoals MichD al zegt: geen links openen.

Heb je nog vragen?

@Raytje & MichD; dank jullie wel! Goed team zo 😃

Reageer