Skip to main content
Beantwoord

Schrikbarende extra kosten buiten bundel bij abonnement, tarieven buiten alle proporties

• August 30, 2026
  • 6 reacties
  • 42 Bekeken

Beste Simyo klantenservice, en mede-community,

Ik plaats dit bericht primair gericht aan de klantenservice, maar ook bewust in het openbaar op het forum, om transparant te maken wat hier gebeurt, zoals inmiddels heel veel andere klanten al hebben gedaan over ditzelfde onderwerp.

Het gaat om het abonnement van mijn dochter (ik heb er drie op mijn naam). Gisteren ontvingen we via een SMS en e-mail dat haar simkaart is geblokkeerd wegens hoogverbruik. De Simyo app laat het volgende zien:

• Abonnement: Simyo 200 + Internetbundel 10 GB, totaal € 11,66 per maand
  • Dataverbruik augustus: 22.807 MB (binnen bundel 20.000 MB, buiten bundel 2.807 MB)
  • Kosten buiten bundel: € 421,02
  • Totaal factuur augustus 2026: € 432,68

Drie punten:

1) Tarieven buiten alle proporties
Buiten de bundel rekent Simyo € 0,15 per MB, dus 2.807 MB wordt € 421,02. Vergelijk dat met Simyo's eigen prijzen:

• De maandbundel: 20 GB voor € 4,24. Voor 2,8 GB is dat € 0,59.
  • Bijkopen in de app: 500 MB voor € 5. Voor 2,8 GB is dat € 28.

2) Geen 80% en 100% waarschuwing ontvangen
Simyo stelt deze te versturen, maar bij mijn dochter is dat niet gebeurd. Op haar telefoon staat na 1 september 2025 (simyaardag) geen enkele waarschuwing meer, tot gisteren de blokkering. Bijna een jaar stilte, geen enkele melding bij 80% of 100%. Per mail heb ik zelf alleen een maand geleden een melding gehad bij 50%.

3) Geen standaard dataplafond
Een dataplafond zou voor elke klant standaard aan moeten staan. Simyo rekent er € 0,50 voor. Basale bescherming hoort gewoon inbegrepen te zijn. Inmiddels heb ik het zelf aangezet.

Hoe is het te rechtvaardigen dat het buiten-bundeltarief honderden keren hoger is dan de prijs van de bundel zelf?! Waarom gaat Simyo niet automatisch over op het bijkooptarief? Dat Simyo het niet standaard doet, wekt de indruk dat buiten-bundelverbruik een verdienmodel is.

Wat ik van Simyo verwacht
Ik betaal graag voor verbruik buiten de bundel, maar het moet redelijk zijn. Het buitensbundeltarief van € 0,15 per MB leidt tot een rekening die volstrekt buiten proporties is voor 2,8 GB. Een passende oplossing zou zijn dat Simyo de kosten buiten de bundel herberekent naar het eigen bijkooptarief van € 5,- per 500 MB. Voor 2.807 MB komt dat uit op € 28,- in plaats van € 421,02.

Mocht Simyo voet bij stuk houden, dan laat ik het er niet bij zitten en is het tijd voor rechtsbijstand en publieke aandacht (praktijken als deze horen dan bij de consumentenbond en consumentenprogramma's zoals Radar en Kassa, zodat Simyo publiekelijk om uitleg wordt gevraagd).

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@SimyoGebruiker-JH,

Bedankt voor je bericht. Allereerst excuses voor de late reactie. Helaas is je topic in onze spam terecht gekomen en daardoor over het hoofd gezien. Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de kosten en je dit graag anders had gezien. Jammer om te zien dat je niet tevreden bent met onze service. 

Ik zie dat je inmiddels contact hebt gehad met onze klantenservice en dat je een tegemoetkoming hebt gekregen. Goed om te zien dat jullie tot een oplossing zijn gekomen wat betreft de kosten. 

Mocht je nog vragen hebben of mochten er toch nog onduidelijkheden zijn laat het dan gerust weten. 

Groetjes,
Amy

6 reacties

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Leader
  • antwoord
  • September 4, 2026

Hoi ​@SimyoGebruiker-JH,

Bedankt voor je bericht. Allereerst excuses voor de late reactie. Helaas is je topic in onze spam terecht gekomen en daardoor over het hoofd gezien. Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de kosten en je dit graag anders had gezien. Jammer om te zien dat je niet tevreden bent met onze service. 

Ik zie dat je inmiddels contact hebt gehad met onze klantenservice en dat je een tegemoetkoming hebt gekregen. Goed om te zien dat jullie tot een oplossing zijn gekomen wat betreft de kosten. 

Mocht je nog vragen hebben of mochten er toch nog onduidelijkheden zijn laat het dan gerust weten. 

Groetjes,
Amy

• Beginner
  • September 15, 2026

Ben het helemaal met je eens JH. Het zijn gewoon oplichters. Volgens mij is dat inderdaad het verdienmodel van Simyo.

Heb het nu ook al bij beide kinderen meegemaakt. Ik heb geen enkele melding gehad via de mail terwijl ik wel de rekening via de mail krijg. Ze kunnen het heel eenvoudig melden bij de betalende klant (ouder) maar Ja dan lopen ze natuurlijk veel inkomsten mis. 

En als ze dan een enigszins redelijk bedrag per mb vragen zou ik nergens over klagen. Maar dit zijn inderdaad absurde tarieven. Je bent maar zo honderden euros in een paar dagen kwijt. Het bedrag waar je normaal gesproken een paar jaar een abonnement voor kunt betalen.

Simyo, doe hier wat aan!

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • September 15, 2026

Mocht Simyo voet bij stuk houden, dan laat ik het er niet bij zitten en is het tijd voor rechtsbijstand en publieke aandacht (praktijken als deze horen dan bij de consumentenbond en consumentenprogramma's zoals Radar en Kassa, zodat Simyo publiekelijk om uitleg wordt gevraagd).

De Consumentenbond roept Simyo elk jaar uit tot beste provider..

https://www.simyo.nl/blog/simyo-beste-mobiele-provider-consumentenbond

Mogelijk dat je eens een berichtje naar de ACM kunt wagen?

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum Expert
  • September 15, 2026

1) Tarieven buiten alle proporties
Buiten de bundel rekent Simyo € 0,15 per MB, dus 2.807 MB wordt € 421,02. Vergelijk dat met Simyo's eigen prijzen:

• De maandbundel: 20 GB voor € 4,24. Voor 2,8 GB is dat € 0,59.
  • Bijkopen in de app: 500 MB voor € 5. Voor 2,8 GB is dat € 28.

Iedere provider mag eigen tarieven bepalen. Inclusief zwaar slechte tarieven…

2) Geen 80% en 100% waarschuwing ontvangen
Simyo stelt deze te versturen, maar bij mijn dochter is dat niet gebeurd. Op haar telefoon staat na 1 september 2025 (simyaardag) geen enkele waarschuwing meer, tot gisteren de blokkering. Bijna een jaar stilte, geen enkele melding bij 80% of 100%. Per mail heb ik zelf alleen een maand geleden een melding gehad bij 50%.

Ze zouden per SMS moeten komen. In het verleden heb ik wel gezien dat mochten ze daadwerkelijk door een technisch probleem bij Simyo niet verstuurd zijn, dat daar coulant mee wordt omgegaan.

3) Geen standaard dataplafond
Een dataplafond zou voor elke klant standaard aan moeten staan. Simyo rekent er € 0,50 voor. Basale bescherming hoort gewoon inbegrepen te zijn. Inmiddels heb ik het zelf aangezet.

Het is een keuze, die nergens verstopt zit. Inmiddels wordt het al diverse jaren aangeboden en ja, overal moeten we rubber tegels neerleggen wat bescherming is moet de standaard zijn (terwijl overigens alle Android toestellen ook prima een waarschuwing en blokkade kunnen doen met een paar instellingen.)

Volgens mij is dat inderdaad het verdienmodel van Simyo.

Daarom moet je ook als klant altijd goed kijken bij prijsvergelijkingen tussen alle providers. Want uiteraard is dit alles verdienmodel. Zowel de 0,15€/MB buiten de bundel als de 0,50€/maand of 1€/maand voor een dataplafond. Zo is er bij praktisch alle budgetproviders wel iets te vinden, waar je rekening mee moet houden. Ook budget providers hebben dingen nodig waarop ze verdienen...

Bij Simpel kost een MB buiten de bundel bijvoorbeeld ook €0,15/MB en daar heb je bijvoorbeeld een kosten plafond. Dat kost ook 0,50 euro/maand en daarmee kun je bijvoorbeeld instellen dat je maximaal 10 euro per maand betaald. Dus daar kom je dan met plafond met de huidige acties (1 euro per maand) dus eerst 8,50 euro buiten de bundel, voordat dat bijvoorbeeld ingaat. Ook dat is leuk verdienmodel en wat hier dus gebeurde kan daar dus ook, want die buiten de bundel MBs zijn even duur.

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • September 16, 2026

Iedere provider mag eigen tarieven bepalen. Inclusief zwaar slechte tarieven…

In welke bedrijfstakken kom je dit soort verdienmodellen / woekertarieven nog meer tegen?

Zelfs een toeristenval in Amsterdam is meestal niet zo duur.. 

Ook een thuisbatterij is geen 20x duurder.

Malafide loodgieters en sleutelmakers misschien?

En waarom vinden sommigen dat bij telecomproviders normaal?

Zou je het accepteren als je op een terras een biertje besteld en achteraf blijken de biertjes 50 euro per stuk te kosten?

Zeg je dan ook: ja, het stond aangegeven...

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Leader
  • September 16, 2026

Hoi ​@Michel L,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je beide kinderen ook buitenbundel kosten hebben gemaakt.

Om extra kosten te voorkomen sturen we inderdaad altijd twee waarschuwing sms'jes naar het 06-nummer waar het om gaat zodat de klant actie kan ondernemen. We raden daarom ook aan om deze sms'jes goed in de gaten te houden en valt daarom ook onder eigen verantwoordelijkheid.

We kunnen ons voorstellen dat het voor kinderen misschien lastig is om alert te zijn op deze waarschuwingen en om op tijd actie te ondernemen. Daarom verstrekken wij ook geen abonnementen aan klanten die jonger zijn dan 18 jaar. Als je ervoor kiest om het abonnement op naam en gegevens van de ouder te zetten dan valt dit ook onder eigen verantwoordelijkheid aangezien er niet standaard een dataplafond in onze abonnementen zit. Inmiddels kan je zelf een dataplafond aanschaffen bij je Simyo abonnement. Hier kan je meer teruglezen over ons dataplafond en hoe je dit aanzet. Het dataplafond is dan actief vanaf de 1e van de volgende maand.

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid. Mocht je willen dat ik meekijk naar de kosten van beide kinderen dan kan je mij een privébericht sturen met de 06-nummers en bijbehorende persoonlijke gegevens.

Groetjes,
Amy