Skip to main content
Beantwoord

Schrikbarende extra kosten buiten bundel bij abonnement, tarieven buiten alle proporties

• August 30, 2026
  • 1 reactie
  • 6 Bekeken

Beste Simyo klantenservice, en mede-community,

Ik plaats dit bericht primair gericht aan de klantenservice, maar ook bewust in het openbaar op het forum, om transparant te maken wat hier gebeurt, zoals inmiddels heel veel andere klanten al hebben gedaan over ditzelfde onderwerp.

Het gaat om het abonnement van mijn dochter (ik heb er drie op mijn naam). Gisteren ontvingen we via een SMS en e-mail dat haar simkaart is geblokkeerd wegens hoogverbruik. De Simyo app laat het volgende zien:

• Abonnement: Simyo 200 + Internetbundel 10 GB, totaal € 11,66 per maand
  • Dataverbruik augustus: 22.807 MB (binnen bundel 20.000 MB, buiten bundel 2.807 MB)
  • Kosten buiten bundel: € 421,02
  • Totaal factuur augustus 2026: € 432,68

Drie punten:

1) Tarieven buiten alle proporties
Buiten de bundel rekent Simyo € 0,15 per MB, dus 2.807 MB wordt € 421,02. Vergelijk dat met Simyo's eigen prijzen:

• De maandbundel: 20 GB voor € 4,24. Voor 2,8 GB is dat € 0,59.
  • Bijkopen in de app: 500 MB voor € 5. Voor 2,8 GB is dat € 28.

2) Geen 80% en 100% waarschuwing ontvangen
Simyo stelt deze te versturen, maar bij mijn dochter is dat niet gebeurd. Op haar telefoon staat na 1 september 2025 (simyaardag) geen enkele waarschuwing meer, tot gisteren de blokkering. Bijna een jaar stilte, geen enkele melding bij 80% of 100%. Per mail heb ik zelf alleen een maand geleden een melding gehad bij 50%.

3) Geen standaard dataplafond
Een dataplafond zou voor elke klant standaard aan moeten staan. Simyo rekent er € 0,50 voor. Basale bescherming hoort gewoon inbegrepen te zijn. Inmiddels heb ik het zelf aangezet.

Hoe is het te rechtvaardigen dat het buiten-bundeltarief honderden keren hoger is dan de prijs van de bundel zelf?! Waarom gaat Simyo niet automatisch over op het bijkooptarief? Dat Simyo het niet standaard doet, wekt de indruk dat buiten-bundelverbruik een verdienmodel is.

Wat ik van Simyo verwacht
Ik betaal graag voor verbruik buiten de bundel, maar het moet redelijk zijn. Het buitensbundeltarief van € 0,15 per MB leidt tot een rekening die volstrekt buiten proporties is voor 2,8 GB. Een passende oplossing zou zijn dat Simyo de kosten buiten de bundel herberekent naar het eigen bijkooptarief van € 5,- per 500 MB. Voor 2.807 MB komt dat uit op € 28,- in plaats van € 421,02.

Mocht Simyo voet bij stuk houden, dan laat ik het er niet bij zitten en is het tijd voor rechtsbijstand en publieke aandacht (praktijken als deze horen dan bij de consumentenbond en consumentenprogramma's zoals Radar en Kassa, zodat Simyo publiekelijk om uitleg wordt gevraagd).

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@SimyoGebruiker-JH,

Bedankt voor je bericht. Allereerst excuses voor de late reactie. Helaas is je topic in onze spam terecht gekomen en daardoor over het hoofd gezien. Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de kosten en je dit graag anders had gezien. Jammer om te zien dat je niet tevreden bent met onze service. 

Ik zie dat je inmiddels contact hebt gehad met onze klantenservice en dat je een tegemoetkoming hebt gekregen. Goed om te zien dat jullie tot een oplossing zijn gekomen wat betreft de kosten. 

Mocht je nog vragen hebben of mochten er toch nog onduidelijkheden zijn laat het dan gerust weten. 

Groetjes,
Amy

1 reactie

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Leader
  • antwoord
  • September 4, 2026

Hoi ​@SimyoGebruiker-JH,

Bedankt voor je bericht. Allereerst excuses voor de late reactie. Helaas is je topic in onze spam terecht gekomen en daardoor over het hoofd gezien. Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de kosten en je dit graag anders had gezien. Jammer om te zien dat je niet tevreden bent met onze service. 

Ik zie dat je inmiddels contact hebt gehad met onze klantenservice en dat je een tegemoetkoming hebt gekregen. Goed om te zien dat jullie tot een oplossing zijn gekomen wat betreft de kosten. 

Mocht je nog vragen hebben of mochten er toch nog onduidelijkheden zijn laat het dan gerust weten. 

Groetjes,
Amy