Beste @A_nes geplaatste topics worden niet verwijderd, maar ik zie van jou geen eerder topic om terug te lezen.
Heb je toen onder een andere forumnaam misschien dat topic toen aangemaakt?
Simyo weet niet waaraan de MBs en waardoor MBs zijn gebruikt. Het enige ding dat dat nog enigszins weet is jouw eigen iPhone. Echter bevat iOS geen mogelijkheid om automatisch de dataverbruiktellers op 0 te zetten op de eerste van de maand. Hierdoor bevatten ze meestal het gebruik sinds ingebruikname van het toestel, waardoor je niet meer echt kan zien welke app afgelopen bijvoorbeeld veel heeft verbruikt.
Simyo houd enkel bij hoeveel dataverbruik er is en niet waarnaar. Maar zelfs als Simyo dat doet, dan zou dat jouw nauwelijks iets opleveren. Dan krijg je bijvoorbeeld dat je gecommuniceerd met “52.30.176.71” hebt… Of met “2606:4700::6811:190e”. Die gegevens worden niet bijgehouden, maar indien een ISP het wel zou doen, dan zou het dat zijn. Maar dan weet je nog niets, want wie zijn “52.30.176.71” en “2606:4700::6811:190e”? Tegenwoordig is heel veel communicatie versleuteld, dus is er zonder echt diepgaande (en zeer privacy/beveiliging aantastende) maatregelen simpelweg weinig te vinden.
Als jij verwacht: Het was Youtube, of Netflix, of een Apple Cloud foto backup of een of andere app die een foutieve update naar zichzelf uitrolde (er zijn apps geweest, die door fouten oneindig maal een update binnen haalde. Als voorbeeld noem ik meestal Malwarebytes).
Met 4980,85 euro buiten de bundel is ruim 33205MB verbruikt! Aldus de voorwaarden waar je akkoord mee bent gegaan kunnen ze die vragen. Voor 0,50 euro per maand had Simyo netjes je data uitgezet voor je nadat de bundel op was geweest. De coulance van 335 euro is simpelweg dat Simyo het dan berekenen alsof het verbruik binnen extra MB bundels was gedaan. Het verdere lagere coulance bod heb ik persoonlijk moeite mee; U heeft zelf geen dataplafond en dat is eigenlijk al sinds Simyo data aanbied altijd een risico geweest. Sommige leden zeggen dan ook ergens terecht dat alle Simyo klanten daar via hun abonnementskosten aan meebetalen...
Uw topic is er een van vele. Toen Simyo zelf nog geen databundel aanbood was dat immers ieder einde van de maand wel ergens raak. Daar gaat Simyo niet onder leiden als dat uw doel is.
Succes bij uw nieuw provider.
Hoe is het toch mogelijk dat driekwart jaar na de invoering er nog steeds Simyo klanten blijken te zijn die geen dataplafond hebben ingesteld …...
@Groentjuh vreemd dat dit soort extreem hoge bedragen alleen bij Simyo voorkomen.
De providers, inclusief Simyo, hebben zeker meer inzicht in het type dataverkeer, zoals download, upload, streamen... Dat was ook precies mijn vraag. Ik hoef niet per se te weten welke app of website het was.
Daarnaast blijf ik zonder antwoord op mijn vraag waarom op sommige momenten geld werd gerekend voor verbruikte MB’s en op andere momenten ineens €0,00 voor dezelfde hoeveelheid data.
Wat betreft het dataplafond, het is makkelijk om de schuld bij de klant te leggen omdat de klant deze optie niet heeft geactiveerd. Ik zie namelijk bij meerdere topic’s dit terugkomen. Indirect geeft men de schuld aan de klant.
Wat doet Simyo verder om de klant te beschermen tegen dit soort zaken? Ze zouden mijn simkaart blokkeren als er binnen 24 uur meer dan €100 buiten de bundel is verbruikt. In mijn geval werd mijn simkaart echter pas om 02:25 geblokkeerd, terwijl de waarschuwingsberichten om 01:39 tegelijkertijd binnenkwamen — zowel voor het feit dat mijn bundel voor 80% verbruikt was als dat de databundel volledig op was.
Maar het belangrijkste van alles is de service. Simyo heeft meerdere malen beloofd te reageren op mijn mails en terugbellen maar weken later geen van beide.
De providers, inclusief Simyo, hebben zeker meer inzicht in het type dataverkeer, zoals download, upload, streamen... Dat was ook precies mijn vraag. Ik hoef niet per se te weten welke app of website het was.
Het feit dat je download en streamen als verschillende soorten dataverkeer noemt laat mij weten dat je er niet gek veel vanaf weet. Download en upload is inderdaad iets wat potentieel op netwerkniveau gemakkelijk bijgehouden kan worden. Ik ken echter geen enkele mobiele provider die mij los het verbruik upload en download toont.
Streamen is voor een netwerk niets anders dan het downloaden of uploaden van data. Bij het kijken van iets, is het download. Als je zelf streamt, is het upload.
Wat doet Simyo verder om de klant te beschermen tegen dit soort zaken? Ze zouden mijn simkaart blokkeren als er binnen 24 uur meer dan €100 buiten de bundel is verbruikt. In mijn geval werd mijn simkaart echter pas om 02:25 geblokkeerd, terwijl de waarschuwingsberichten om 01:39 tegelijkertijd binnenkwamen — zowel voor het feit dat mijn bundel voor 80% verbruikt was als dat de databundel volledig op was.
Dat is omdat zowel het dataplafond en de waarschuwings SMS in het netwerk van KPN verwerkt zitten. Dat is real-time. Simyo's eigen systemen krijgen periodiek (meerdere keren per dag) de verbruiksgegevens van het netwerk van KPN binnen. Er zit dus een vertraging tussen dat het verbruik plaatsvind en dat Simyo's systemen het door krijgen. Als je nu een SMSje zou versturen of iemand zou bellen, dan zie je dat niet direct terug op Mijn Simyo. Pas als Simyo het door krijgt vanuit het netwerk, wordt zo'n blokkade pas ingesteld door Simyo's systeem. Het verbruik is door die vertraging dan echter al meer dan die 100 euro.
Daardoor is het voor Simyo ook niet mogelijk om prepaid precies bij 0 beltegoed te laten stoppen. Je gaat daar de min in, wat de Simyo automatisch corrigeert naar 0! Maar je kunt meer gebruiken dan je beltegoed voor had.
Precies omdat er geen bescherming was, is na jarenlang veel ‘gezeur’ onder andere door ondergetekende, eindelijk een dataplafond gekomen. Als je het niet gebruikt, dan vind ik het persoonlijk inderdaad meer het probleem van de klant geworden. Simyo is nooit een provider geweest waar je allerlei bescherming had en ik zie Simyo ook niet snel zo'n provider worden. (Anders had Simyo het wel mogelijk gemaakt om dataroaming in zone 2, 3 en 4 uit te zetten!)
Hoe dan ook, het is duidelijk dat jij iets verwacht van Simyo, dat Simyo niet is. Hopelijk biedt jouw nieuwe provider wel wat je van jouw provider verwacht.
@Groentjuh vreemd dat dit soort extreem hoge bedragen alleen bij Simyo voorkomen.
<knip>
Helemaal niet vreemd @A_nes , de meeste andere providers kennen ook een dataplafond maar die is meestal in het abonnement is opgenomen en waar je dan via dat abonnement voor betaald. Vaak gaat de verbindingssnelheid niet terug naar 0 maar blijft geknepen intact. De keuze van Simyo is simpel, men laat het activeren van een dataplafond over aan de klant. Zo gaat dat bij budgetproviders, niks vreemds aan. Overigens staat dit allemaal keurig beschreven in de algemene voorwaarden waar je (ooit) als klant voor getekend hebt.
@Groentjuh nee, jij weet veel van joh.
einde discussie.
Hoi @A_nes,
Bedankt voor je bericht. Ik kan mij goed voorstellen dat je geschrokken bent van de hoge kosten buiten jouw bundel en dat je daar vragen over hebt. Uit je bericht begrijp ik dat je al meerdere keren contact hebt gehad met onze klantenservice die je heeft geïnformeerd over deze kosten.
Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is er altijd kans is op dataverbruik zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door automatische updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. Heb je ook gecontroleerd of de Wi-Fi-assistentie aanstaat? Deze optie zorgt ervoor dat je toestel automatisch overschakelt naar het mobiele netwerk als de Wi-Fi-verbinding te zwak is. Heb je ook gecontroleerd of iCloud Drive is ingeschakeld? Als deze functie aanstaat kan je toestel automatisch back-ups maken via 4G/5G wat veel MB’s kan verbruiken.
Zoals mijn collega's eerder hebben aangegeven kunnen wij vanwege de privacy helaas niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Ik begrijp dat je hier meer duidelijkheid over zou willen maar we kunnen je hierin niet verder helpen. Wat ik wel kan zien is dat je een tegemoetkoming hebt ontvangen. Dit betekent dat ik je in deze situatie helaas niet verder kan helpen.
Gezien de omstandigheden begrijp ik dat je hebt gekozen om over te stappen hoewel we dit uiteraard liever anders hadden gezien.
Mocht je andere vragen hebben hoor ik dat graag.
Groetjes,
Seren