Beste Simyo,
We zijn tegen zeer hoge kosten aangelopen op het nummer van onze dochter. Wij vinden dit heel erg spijtig en we willen dan ook vragen of hier anders mee omgegaan kan worden. Voor nu en voor in de toekomst.
Gezien het onderstaande verhaal en alles wat we ervoor gedaan hebben om iets dergelijks te voorkomen vinden wij deze kosten extra zuur.
Wat zouden wij voortaan willen?:
- Graag zou ik voortaan bij de eerste overschrijding al een mail willen ontvangen, zodat ik direct kan ingrijpen.
- Graag zou ik voortaan ook willen hebben dat bij de eerste overschrijding de SIM kaart word geblokkeerd. Waarom eerst de kosten zo hoog op laten lopen en dan pas de SIM-kaart blokkeren? Sorry, maar dat is niet klantgericht.
- Het bovenstaande zou ideaal zijn. De kosten buiten de blijken erg hoog te zijn. Kunnen die meer in lijn gebracht worden met de kosten voor bijkopen. Wellicht kunnen we automatisch bijkopen in plaats van deze hoge kosten?
Wat zouden we voor nu willen?:
Ik heb de eerste € 100,- aan overschrijding inmiddels betaald en 500 MB bijgekocht, zodat mijn dochter in noodgevallen weer mobiel internet heeft ( dit i.v.m. de middelbare school waar deze week aan begonnen is en die op 10 km fietsen ligt van ons huis).
Kan bijvoorbeeld de rest van de overschrijding aan MB’s van haar nieuwe maandbundel worden afgetrokken? De andere maanden gebruikt ze slechts een beperkt deel van haar bundel, dit is dus geen probleem.
Onze voorzorgsmaatregelen als ouders:
- Als eerste hebben we een abonnement met een behoorlijk grote bundel afgesloten, juist om dit te voorkomen. Er is ook te zien, dat de andere maanden haar bundel slechts voor een beperkt deel gebruikt heeft (het is dus extra zuur dat we nu zo afgestraft worden).
- We hebben dit abonnement ruim voordat ze naar de naar de middelbare school ging al aangeschaft, zodat ze goed kan wennen (sinds augustus 2022). Het is nu de eerste keer dat er iets fout is gegaan.
- We hebben de Simyo app geïnstalleerd, zodat ze zelf haar verbruik in de gaten kan houden.
- We hebben Family Link geïnstalleerd, zodat we onder andere maximale schermtijd per dag kunnen instellen. Jammer genoeg kunnen we de data niet beheren op deze manier.
Waarom dan toch nu de overschrijding? Slechte KPN WIFI?:
Na onderzoekt blijkt er, als mijn dochter thuis is, bij haar wifi verbinding soms het volgende te staan: ‘Verbonden zonder internet’. Het lijkt dus alsof ze WIFI heeft, maar in werkelijkheid word haar mobiele data gebruikt.
Gisteren, voordat ik me bewust was van jullie mail, heeft mijn dochter bijvoorbeeld via snapchat nog een klasgenootje geholpen met haar huiswerk en zo onbewust met goede bedoelingen het nodige aan hoge kosten veroorzaakt.
Wat hiervan de oorzaak is weet ik nog niet, maar ik wil er wel op wijzen, dat ons volledige WIFI-netwerk door KPN is aangelegd. Wellicht moet ik weer eens iemand van KPN erbij halen om het netwerk weer in orde te maken.
Verklaring hoger verbruik eerder deze maand:
Eerder deze maand waren wij op vakantie. Op ons vakantie adres was onze dochter de enige die een redelijk goede 4G verbinding had. Er was geen WIFI in ons huisje en ondanks, dat wij als ouders beschikken over zowel Simyo als KPN hadden wij praktisch geen 4G verbinding.
Onze dochter heeft toen bewust haar 4G bundel aangesproken en zelfs haar zusjes mee laten doen.
Bij 80% van haar bundel is ze gestopt, zodat ze voldoende zou hebben voor de rest van de maand op haar nieuwe school.
Als laatste:
Ik hoop dat het bovenstaande nuttige feedback is. E.e.a. zal volgens (jullie) regels gelopen zijn, maar de boete staat niet in verhouding met gedrag en onze intenties. Daarom vraag ik u om een gepaste oplossing.
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,