.

Vraag

Plotselinge hoge kosten, wat nu?

  • 31 August 2023
  • 4 reacties
  • 82 Bekeken

Beste Simyo,

 

We zijn tegen zeer hoge kosten aangelopen op het nummer van onze dochter. Wij vinden dit heel erg spijtig en we willen dan ook vragen of hier anders mee omgegaan kan worden. Voor nu en voor in de toekomst.

Gezien het onderstaande verhaal en alles wat we ervoor gedaan hebben om iets dergelijks te voorkomen vinden wij deze kosten extra zuur.


Wat zouden wij voortaan willen?:

  • Graag zou ik voortaan bij de eerste overschrijding al een mail willen ontvangen, zodat ik direct kan ingrijpen.
  • Graag zou ik voortaan ook willen hebben dat bij de eerste overschrijding de SIM kaart word geblokkeerd. Waarom eerst de kosten zo hoog op laten lopen en dan pas de SIM-kaart blokkeren? Sorry, maar dat is niet klantgericht.
  • Het bovenstaande zou ideaal zijn. De kosten buiten de blijken erg hoog te zijn. Kunnen die meer in lijn gebracht worden met de kosten voor bijkopen. Wellicht kunnen we automatisch bijkopen in plaats van deze hoge kosten?


Wat zouden we voor nu willen?:

Ik heb de eerste € 100,- aan overschrijding inmiddels betaald en 500 MB bijgekocht, zodat mijn dochter in noodgevallen weer mobiel internet heeft ( dit i.v.m. de middelbare school waar deze week aan begonnen is en die op 10 km fietsen ligt van ons huis).

Kan bijvoorbeeld de rest van de overschrijding aan MB’s van haar nieuwe maandbundel worden afgetrokken? De andere maanden gebruikt ze slechts een beperkt deel van haar bundel, dit is dus geen probleem.
 

Onze voorzorgsmaatregelen als ouders:

  • Als eerste hebben we een abonnement met een behoorlijk grote bundel afgesloten, juist om dit te voorkomen. Er is ook te zien, dat de andere maanden haar bundel slechts voor een beperkt deel gebruikt heeft (het is dus extra zuur dat we nu zo afgestraft worden).
  • We hebben dit abonnement ruim voordat ze naar de naar de middelbare school ging al aangeschaft, zodat ze goed kan wennen (sinds augustus 2022). Het is nu de eerste keer dat er iets fout is gegaan.
  • We hebben de Simyo app geïnstalleerd, zodat ze zelf haar verbruik in de gaten kan houden.
  • We hebben Family Link geïnstalleerd, zodat we onder andere maximale schermtijd per dag kunnen instellen. Jammer genoeg kunnen we de data niet beheren op deze manier.


Waarom dan toch nu de overschrijding? Slechte KPN WIFI?:

Na onderzoekt blijkt er, als mijn dochter thuis is, bij haar wifi verbinding soms het volgende te staan: ‘Verbonden zonder internet’. Het lijkt dus alsof ze WIFI heeft, maar in werkelijkheid word haar mobiele data gebruikt.


Gisteren, voordat ik me bewust was van jullie mail, heeft mijn dochter bijvoorbeeld via snapchat nog een klasgenootje geholpen met haar huiswerk en zo onbewust met goede bedoelingen het nodige aan hoge kosten veroorzaakt.

 

Wat hiervan de oorzaak is weet ik nog niet, maar ik wil er wel op wijzen, dat ons volledige WIFI-netwerk door KPN is aangelegd. Wellicht moet ik weer eens iemand van KPN erbij halen om het netwerk weer in orde te maken.


Verklaring hoger verbruik eerder deze maand:

Eerder deze maand waren wij op vakantie. Op ons vakantie adres was onze dochter de enige die een redelijk goede 4G verbinding had. Er was geen WIFI in ons huisje en ondanks, dat wij als ouders beschikken over zowel Simyo als KPN hadden wij praktisch geen 4G verbinding.

Onze dochter heeft toen bewust haar 4G bundel aangesproken en zelfs haar zusjes mee laten doen.


Bij 80% van haar bundel is ze gestopt, zodat ze voldoende zou hebben voor de rest van de maand op haar nieuwe school.


Als laatste:

Ik hoop dat het bovenstaande nuttige feedback is. E.e.a. zal volgens (jullie) regels gelopen zijn, maar de boete staat niet in verhouding met gedrag en onze intenties. Daarom vraag ik u om een gepaste oplossing.

 

Alvast bedankt voor uw reactie.

 

Met vriendelijke groet,


4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Als behulpzame klant (= Forum Expert) ga ik hier op reageren.

We zijn tegen zeer hoge kosten aangelopen op het nummer van onze dochter.

Welkom bij de club.

Wij vinden dit heel erg spijtig en we willen dan ook vragen of hier anders mee omgegaan kan worden. Voor nu en voor in de toekomst.

Simyo gaat hier NIETS aan doen. Vele klanten (waaronder ik zelf) vragen hier al jaren om. Nee, echt absoluut niets! Geen verlaging van de snelheid zodra de bundel op is, geen dataplafond (eventueel met maandelijkse bijbetaling), geen verlaging in kosten van MBs buiten de bundel, geen eens een stop voor 100 euro buiten de bundel in 24 uur (Hoogverbruikregeling), die daadwerkelijk stopt bij 100 euro.

Alles wat Simyo doet is, 2 SMSjes sturen (bij 80 en 100% dataverbruik) en tips geven in dit blog.


Wat zouden wij voortaan willen?:

  • Graag zou ik voortaan bij de eerste overschrijding al een mail willen ontvangen, zodat ik direct kan ingrijpen.
  • Graag zou ik voortaan ook willen hebben dat bij de eerste overschrijding de SIM kaart word geblokkeerd. Waarom eerst de kosten zo hoog op laten lopen en dan pas de SIM-kaart blokkeren? Sorry, maar dat is niet klantgericht.
  • Het bovenstaande zou ideaal zijn. De kosten buiten de blijken erg hoog te zijn. Kunnen die meer in lijn gebracht worden met de kosten voor bijkopen. Wellicht kunnen we automatisch bijkopen in plaats van deze hoge kosten?

Zoals ik dus al aangaf, dat gaat niet gebeuren. Ze geven aan dat Simyo transparant is in hoe ze werken en daar zul je het meer moeten doen.


Wat zouden we voor nu willen?:

Kan bijvoorbeeld de rest van de overschrijding aan MB’s van haar nieuwe maandbundel worden afgetrokken? De andere maanden gebruikt ze slechts een beperkt deel van haar bundel, dit is dus geen probleem.

MBs zijn alleen geldig in de maand van dat abonnement. Simyo laat je niets doorschuiven naar volgende de maanden. Alles wat niet verbruikt is, maar wel betaald, is natuurlijk winst voor Simyo.

Simyo biedt veelal wel coulance in deze soort situaties. Indien dat mogelijk is, zal een moderator vandaag of morgen vragen om hem/haar een privébericht te sturen.

 

Onze voorzorgsmaatregelen als ouders:

  • Als eerste hebben we een abonnement met een behoorlijk grote bundel afgesloten, juist om dit te voorkomen. Er is ook te zien, dat de andere maanden haar bundel slechts voor een beperkt deel gebruikt heeft (het is dus extra zuur dat we nu zo afgestraft worden).
  • We hebben dit abonnement ruim voordat ze naar de naar de middelbare school ging al aangeschaft, zodat ze goed kan wennen (sinds augustus 2022). Het is nu de eerste keer dat er iets fout is gegaan.
  • We hebben de Simyo app geïnstalleerd, zodat ze zelf haar verbruik in de gaten kan houden.
  • We hebben Family Link geïnstalleerd, zodat we onder andere maximale schermtijd per dag kunnen instellen. Jammer genoeg kunnen we de data niet beheren op deze manier.

Indien je als ouders haar een Android toestel hebt voorzien, dan ben je vergeten om daarop een dataplafond in te stellen. Bij de meeste Android toestellen is dat immers mogelijk. Deze stappen zouden je in de goede weg moeten sturen. Stel deze limiet altijd iets lager in dan de bundel, dan kan die marge eventuele meetverschillen opvangen en heb je eventueel een stukje noodreserve aan MBs.

Indien jouw dochter een toestel met iOS heeft, dan is dat helaas niet mogelijk.


Waarom dan toch nu de overschrijding? Slechte KPN WIFI?:

Na onderzoekt blijkt er, als mijn dochter thuis is, bij haar wifi verbinding soms het volgende te staan: ‘Verbonden zonder internet’. Het lijkt dus alsof ze WIFI heeft, maar in werkelijkheid word haar mobiele data gebruikt.


Gisteren, voordat ik me bewust was van jullie mail, heeft mijn dochter bijvoorbeeld via snapchat nog een klasgenootje geholpen met haar huiswerk en zo onbewust met goede bedoelingen het nodige aan hoge kosten veroorzaakt.

 

Wat hiervan de oorzaak is weet ik nog niet, maar ik wil er wel op wijzen, dat ons volledige WIFI-netwerk door KPN is aangelegd. Wellicht moet ik weer eens iemand van KPN erbij halen om het netwerk weer in orde te maken.

Mogelijk dat deze stappen/tips voor Android en iOS meer inzicht kunnen geven. Indien jouw dochter een toestel heeft met iOS zou ik haar aanleren om elke eerste van de maand de verbruikstellers binnen iOS te resetten naar 0, zodat je ook op iOS goed inzicht hebt in het verbruik per app per maand.


Verklaring hoger verbruik eerder deze maand:

Eerder deze maand waren wij op vakantie. Op ons vakantie adres was onze dochter de enige die een redelijk goede 4G verbinding had. Er was geen WIFI in ons huisje en ondanks, dat wij als ouders beschikken over zowel Simyo als KPN hadden wij praktisch geen 4G verbinding.

Onze dochter heeft toen bewust haar 4G bundel aangesproken en zelfs haar zusjes mee laten doen.


Bij 80% van haar bundel is ze gestopt, zodat ze voldoende zou hebben voor de rest van de maand op haar nieuwe school.

Knap. Ik zou juist verwachten dan de KPN aansluitingen hier zouden winnen. Mogelijk was het niet de aansluiting, maar het toestel dat simpelweg is beter bereik had dan de andere toestellen.


Als laatste:

Ik hoop dat het bovenstaande nuttige feedback is. E.e.a. zal volgens (jullie) regels gelopen zijn, maar de boete staat niet in verhouding met gedrag en onze intenties. Daarom vraag ik u om een gepaste oplossing.

Helaas is het precies volgens de regels gegaan. En zoals ik al reeds aangaf zie ik die niet snel veranderen. Een eenmalige oplossing zal naar alle waarschijnlijkheid komen. Indien jouw dochter een Android toestel heeft, zal met het instellen van een dataplafond daarop waarschijnlijk het probleem verholpen zijn. Bij toestellen met iOS zal het ofwel oppassen zijn, ofwel alvast gaan zoeken naar een volgende provider, die wel deze soort bescherming aanbied. Simyo is zo ongeveer uniek in het NIET aanbieden daarvan.

Reputatie 7

@Groentjuh chapeau! Wat een tijd en moeite heb jij hier weer in gestoken.

@Wilbert007 Ik kan hier niets aan toevoegen. Zoals Groentjuh al aangeeft, dit is ons Forum Experts al zo ontzettend lange een zo grote doorn in het oog. Hoe vaak wij al niet met Simyo hierover in gesprek zijn geweest en hoe vaak wel al niet te horen hebben gekregen ‘bedankt, we geven het door’. Maar, echt, ik betwijfel welhaast of de lieden in de ivoren toren ooit van onze punten hebben gehoord, want hoe kun je hier dan zo niet ontvankelijk voor zijn? Hoe kun je dit al jarenlang zo naast je neerleggen?

Als je het niet eens bent met het beleid van Simyo zit er maar een ding op….

 

Oké. bedankt toch.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Wilbert007,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat je dochter extra kosten heeft gemaakt buiten haar bundel vanwege internetverbruik!

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. Wij kunnen deze sms'jes alleen versturen naar het nummer waar het om gaat. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Op onze website hebben wij een blog met handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen! Als je dochter een Android telefoon hebt, wil ik de tip meegeven om een datalimiet in te stellen via de instellingen in de telefoon om dit in de toekomst te voorkomen. 

Wij kunnen het ons voorstellen dat deze kosten niet bewust gemaakt zijn. Ik wil je daarom graag helpen en met je meekijken wat wij hier aan kunnen doen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens? Ik kan voor nu nog niks beloven, maar wij kunnen samen naar de mogelijkheden kijken :).

Heel erg bedankt voor de hulp heren! @Groentjuh en @RicoK 

Groetjes,
Roeqajja

Reageer