Skip to main content

.

Vandaag had ik opeens een extreem hoog dataverbruik. Dit verbruik is niet te verklaren. Ik lees vandaag als ik om 18:00 uur thuis kom van mijn werk dat ik op 80% van mijn dataverbruik (24 gb) zit en krijg thuis (in wifi omgeving) het bericht dat mijn bundel op is. Dit terwijl ik normaal een verbruik per maand heb van rond de 10 gig. bericht1 komt binnen om 17:24 bericht2 om 18:02 uur.

om 19:07 het bericht dat mijn sim kaart afgesloten is omdat ik in korte tijd hoge kosten heb gemaakt. 

Als ik in mijn simyo app kijk zie ik dat ik deze maand opeens €556,23 buiten mijn bundel zit. 

Hoe dan? Wat moet je doen om in een half uur 5 gigabyte data te verbruiken? 

Als ik in de app bij verbruik kijk, zie ik dat vanaf 15:30 er non stop data is verbruikt. Ik was echter gewoon op mijn werk in een wifi omgeving. Ik denk dat er meegelift is op mijn data Ik zie namelijk in mijn IPhone bij persoonlijke hotspot staan dat “andere apparaten” 40,5 gb hebben verbruikt. Ik weet dat ik gedurende het dataverbruik in een goedwerkende wifi omgeving zat, aangezien ik op mijn laptop online aan het werk was zonder enige melding van slecht werkend internet. 

Wat ik nog opmerkelijker vind is dat ik in mijn gedetailleerde internet verbruik toen ik thuis was zie dat ik binnen een tijdsbestek van 1 minuut vier meldingen krijg van 59MB data verbruik waarvan er maar bij 1 staat dat ik €8,79 moet betalen. 

Ik zou graag willen vragen of ik mijn gedetailleerde data verbruik zou mogen inzien want ik kan geen verklaring geven voor dit plotseling extreem hoge dataverbruik.

Beste ​@Erik C L zet als 1e dataplafond aan voor €0,50 per maand om in de toekomst om dit soort buitenbundelkosten te voorkomen. Bij activatie gaat het per de 1e van de komende maand in.

Simyo kan mag niety niet inzien waar de data aan verstookt is i.v.m. de privacywetgeving.

Binnen je mobiel kun je wel op app-niveau zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Data wordt gemeten in blokken van 59MB, zo werkt dat bij Simyo.

Als je de nota niet in 1 keer kunt betalen kun je aan Simyo via de bekende kanalen om een betalingsregeling vragen.

Bij de 1e waarschuwing van 80% verbruik had je meteen mobiele data kunnen stoppen om escalatie te voorkomen, daarom waarschuwt Simyo bijtijds om alsnog zelf in te kunnen grijpen.

Erik

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al, misschien moet je voor jezelf eens nagaan aan wie je allemaal je wachtwoord hebt gegeven van je Persoonlijke hotspot

Hi ​@Erik C L,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er hoge kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Ik lees in je bericht dat de oorzaak van je hoogverbruik waarschijnlijk een hotspot verbinding is geweest. Het zou kunnen dat een apparaat, wat wellicht eerder verbonden is geweest met je hotspot, dit keer automatisch verbonden is geweest met je telefoon. Ik raad aan om je persoonlijke hotspot uit te schakelen in je telefoon tenzij je hier bewust gebruik van wilt maken. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Bedankt voor jullie hulp ​@JanD en ​@Ron H😊

Groetjes,
Roeqajja

Reageer