Skip to main content

.

Vraag

Oplichting?

• 26 februari 2025
  • 7 reacties
  • 77 Bekeken

Ik ontvang een bericht dat 80% verbruikt is 2 minuten erna dat volledig verbruikt is, heel gek, want ik gebruik alleen wifi. Ik open de app en zie dat ik nog ruim 11000 mb over heb. Ik ga verder niet op in, tot mijn grote verbazing kijk ik weer op mijn telefoon en zie ik dat mijn telefoon nummer geblokkeerd is vanwege hoge kosten. Ik kijk op mijn app en zie dat ik 957 euro extra moet betalen. Wat is hier aan de hand?? 

JanD
  • Consultant
  • 27 februari 2025

Beste ​@Najat123 activeer s.v.p. direct dataplafond binnen MijnSimyo, dat gaat dan per de 1e van de komende maand 1, dus op 1 maart a.s.en kost slechts 50 cent per maand.

Binnen je mobiel kun je op app-niveau zien waar de data aan verbruikt is en daar maatregelen op nemen.

Verder kun je binnen je mobiel zelf ook een datawaarschuwing en blokkade instellen bij naderen einde databundel.

Verder kun je controleren of wifi automatisch naar mobiele data overschakelt als de wifikwaliteit slecht  is of wegvalt.

Kun je het bedrag niet in 1 keer betalen, kun je via de bekende kanalen contact opnamen voor een betalingsregeling.

Er is dus geen sprake van oplichting.

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Kaas Berrie
Forum|alt.badge.img+3

Klopt allemaal wat je schrijft ​@JanD maar toch vindt ik het een vreemde situatie, als het correct is (en daar mag je vanuit gaan) wat ​@Najat123 beschrijft. Gelijksoortige situaties worden hier veel vaker gemeld met daarop inmiddels de welbekende standaard antwoorden. Ook wordt vaak, en dat is mooi natuurlijk, uit coulance een regeling getroffen ten voordele van de kant. Hier wordt echter nooit echt goed duidelijk wat het echte probleem geweest is en dat is jammer. Zijn er idd. zoveel MB’s gebruikt in zo’n korte tijd? Hoe kan het dat in Mijn Simyo het MB tegoed positief is terwijl er een flink bedrag (bij)betaald moet worden? Waarom wordt ook het bellen geblokkeerd als de data (meer dan) op is? Dit is in veel omstandigheden zeer onwenselijk, ja, gevaarlijk zelfs. Zo maar een paar opmerkingen…...    

• Beginner
  • 27 februari 2025

Ik ben geholpen door een lieve medewerker, ik snap nog steeds niet hoe dit is gebeurd want had gewoon nog mb maar we hebben wat aan de prijs kunnen doen. 

Kaas Berrie
Forum|alt.badge.img+3
Najat123 schreef:

Ik ben geholpen door een lieve medewerker, ik snap nog steeds niet hoe dit is gebeurd want had gewoon nog mb maar we hebben wat aan de prijs kunnen doen. 

Lijkt mij toch erg onbevredigend ​@Najat123 ,  je hebt in MijnSimyo nog MB's tegoed en toch moet je bijbetalen, dat kan toch niet???  Nogmaals, ik lees dit vaker op het forum maar een bevredigend antwoord van/door Simyo heb ik hier nog nooit gelezen. 

• Beginner
  • 27 februari 2025

Het blijft vaag idd en het klopt niet maar wat kan je doen? 

Kaas Berrie
Forum|alt.badge.img+3
Najat123 schreef:

Het blijft vaag idd en het klopt niet maar wat kan je doen? 

Maar even wachten tot hier een moderator ‘langs komt’. Zij moet haar licht er maar eens goed over laten schijnen. Ik lees hier (te) vaak gelijksoortige situaties, dit weliswaar ‘opgelost’ worden door het aanbieden van een coulanceregeling, maar zelden een verklaring geven voor de oorzaak. Zeker niet als je MB’s tegoed hebt en toch moet bijbetalen. Moet toch niet kunnen?     

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • 28 februari 2025

Hoi ​@Najat123,

Bedankt voor je bericht.Ik kan goed begrijpen dat je geschrokken bent van deze kosten. Het is in ieder geval fijn om te horen dat je inmiddels contact hebt gehad met onze klantenservice en dat zij je hebben kunnen helpen.

Ik wil je nog wel terug te komen op je punten over het 80%-sms'je, het app-verbruik en het feit dat je alleen op wifi zat:

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks van het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0,15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een extra internetbundel aan te schaffen. Het verbruik in de app wordt niet live weergegeven; onder de bundels in de app wordt altijd het laatst gemeten verbruik weergeven. Ik wil je daarom adviseren om altijd de sms’jes te volgen als het gaat om verbruik.

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik, zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of apps die op de achtergrond actief blijven. Wij kunnen vanwege de privacywetgeving niet inzien waaraan de MB's zijn verbruikt. Wat ik je wel wil adviseren, is om te controleren of de Wi-Fi-assistentie aanstaat. Deze optie zorgt ervoor dat je toestel automatisch overschakelt naar het mobiele netwerk als de Wi-Fi-verbinding te zwak is. Tot slot kun je ook even dubbelchecken of iCloud Drive is ingeschakeld. Als deze functie aanstaat, kan je toestel automatisch back-ups maken via 4G/5G, wat veel MB’s kan verbruiken.

Ik hoop dat je hiermee bent geholpen. Mocht je nog andere vragen hebben hoor ik dat graag!

Groetjes,
Seren

Reageer