.

Vraag

Onverwachts enorme kosten buiten bundel dochter 13, wat nu?

  • 24 July 2023
  • 2 reacties
  • 88 Bekeken

Beste,

 

Ik ben nu bijna een jaar lid bij Simyo en heb nul klachten ervaren. Ik heb vorig jaar een abonnement afgesloten voor mijn dochter van toen 12, inmiddels 13 jaar. Echter wil ik nu even aan de bel trekken. We zijn momenteel in Nederland op vakantie. Het park waar we zitten, kamt helaas met storingen op de WiFi. Daardoor schakelt onze en dus ook de iPhone van mijn dochter weer over op 4g. We wisten dat data dan hard zou kunnen gaan, maar toen ik gisteren in de app keek en mijn dochter dus binnen een uur €94,60 aan kosten had gemaakt buiten haar internet bundel, waren wij en mijn dochter erg geschrokken. Ik heb gelijk internetten binnen Nederland uitgezet. Naderhand kregen we ook het standaard bericht dat haar simkaart geblokkeerd werd, omdat er inmiddels €100,- aan kosten gemaakt. Uiteraard hadden we iets beter op moeten letten. Maar dat het binnen een uur zo hoog kon oplopen hadden we geen idee van. Jullie staan waarschijnlijk volledig in jullie recht om ons 100 euro extra te factureren. 

 

Echter heb ik een abonnement van 10 euro per maand, en nu ervaar ik dus dat Simyo van mening is dat het mogelijk moet zijn dat men in een uur tijd nog eens een extra rekening van 100 euro moet kunnen opbouwen. Op het internet lees ik dat dit vaker gebeurd bij Simyo, met klachten vanaf 2014, dus nu heb ik wel een aantal vragen.

 

1. Hebben jullie een coulantie regeling? De extra gemaakte kosten zou ik graag kwijt willen schelden door Simyo. In mijn historie is ook duidelijk te zien dat mijn dochter nooit zo ver buiten haar bundel gaat, dus duidelijk het geval van een vervelende samenloop van omstandigheden. Onze onoplettendheid natuurlijk, maar als ik vergeet in te checken bij NS en het gebeurd verder nooit, heb ik ook de mogelijkheid tot kwijtschelding. Of bij de tandarts als ik niet binnen 48 uur de afspraak afzeg en dat is de eerste keer hoef ik ook de extra kosten niet te betalen. 

 

2. Wat doet Simyo eraan om te voorkomen dat ik volgende maand niet weer per ongeluk buiten mijn bundel ga? Ik ga natuurlijk zelf beter opletten, maar gezien het feit dat dit veel vaker gebeurd bij andere mensen ben ik wel benieuwd of Simyo plannen heeft om bijvoorbeeld een instelling te kunnen doen dat je gewoon niet meer kan internetten als je bundel op is, tenzij je extra bundels aanschaft. Dat zou een hoop schelen. 

 

met vriendelijke groet,

 

Robin Izelaar


2 reacties

Hallo @Robin Izelaar je kunt als klant van Simyo bellen voor een betalingsregeling om het in termijnen te kunnen afbetalen. Kwijtschelden gaat Simyo niet doen.

Als je je dochter van 13 een dure Iphone kunt geven kan die extra €100 er ook nog wel van af denk ik.

Verder lijkt het me verstandiger kinderen een prepaid te geven, dan leren ze meteen de waarde van het geld, data op, van zakgeld nieuwe data kopen. Data op, zakgeld op, pech gehad.

Ik ken de Apple producten niet, te duur voor mij. Maar kijk eens in de telefoon of je automatisch overschakelen van wifi naar mobiele data uit kunt schakelen.

Als dat geactiveerd is gaat de telefoon iedere keer over naar mobiele data als de wifi-verbinding wat minder is.

Misschien zijn er nog wel meer instellingen mogelijk om hoog dataverbruik te voorkomen, even nazien voor de Iphone.

Succes.

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Robin Izelaar,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat er extra kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik!

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg. Je kunt je simkaart daarna deblokkeren door een aanbetaling via Mijn Simyo te doen en je telefoon daarna opnieuw op te starten.

Op onze website hebben wij een blog met handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen. 

Wij kunnen het ons voorstellen dat deze kosten niet bewust gemaakt zijn. Ik wil daarom graag met je meekijken wat wij hier aan kunnen doen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens? Ik kan voor nu nog niks beloven, maar wij kunnen samen naar de mogelijkheden kijken :).

Bedankt voor je reactie @JanD

Groetjes,
Roeqajja

Reageer