Skip to main content
Beantwoord

Onverklaarbaar hoog dataverbruik; verzoek om herbeoordeling, specificatie en kwijtschelding

• May 19, 2026
  • 3 reacties
  • 50 Bekeken

Geachte Simyo,

Hierbij maak ik formeel bezwaar tegen de door u verzonden factuur betreffende vermeend dataverbruik van 30GB binnen een tijdsbestek van circa 20 minuten.

Ik betwist deze factuur volledig. Het in rekening gebrachte dataverbruik is naar mijn mening onjuist en bovendien feitelijk onwaarschijnlijk. Op het betreffende moment was ik niet actief op mijn telefoon, aangezien ik mij in de auto bevond. Daarnaast komen de door u gestelde gegevens niet overeen met de dataverbruiksgegevens zoals zichtbaar in de instellingen van mijn toestel.

Tot op heden heeft u geweigerd om een gespecificeerde onderbouwing van dit verbruik te verstrekken. Ik heb echter recht op inzicht in gedetailleerde verbruiksgegevens, waaronder tijdstippen, datavolumes en eventuele technische logs die uw claim ondersteunen. Het enkel stellen dat het verbruik heeft plaatsgevonden zonder onderliggende bewijsvoering is onvoldoende.

Op basis hiervan verzoek en sommeer ik u om:

1. Een volledige en gespecificeerde onderbouwing van het vermeende dataverbruik te verstrekken (inclusief tijdstippen, sessies en technische gegevens);

2. De factuur te corrigeren en te crediteren indien u geen deugdelijk bewijs kunt leveren.

Daarnaast geef ik aan uw factuur “coulancevoorstel” te betalen “onder protest” en houdt geen erkenning van de factuur in, aangezien dit geen recht doet aan de situatie en niet gebaseerd is op aantoonbare feiten. 

Ik verzoek u deze zaak serieus en zorgvuldig te behandelen en zie uw schriftelijke reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,  

J. Schenk

Beste antwoord door Shaniqua

Hoi ​@J SCHENK,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je het niet eens bent met het in rekening gebrachte dataverbruik. Ik begrijp dat dit erg frustrerend is, zeker als het verbruik volgens jouw toestel niet overeenkomt met onze registratie.

Al het dataverbruik wordt direct geregistreerd via het netwerk en is leidend voor de facturatie. In Mijn Simyo kun je de verbruiksdetails per sessie en tijdstip tot 6 maanden terug inzien. Meer technische logs of diepgaandere netwerkdata kan ik helaas niet verstrekken; deze gegevens zijn niet beschikbaar voor inzage. Als je wilt, kan ik samen met jou de factuurspecificatie en het geregistreerde verbruik doornemen om te kijken of er bijzonderheden zijn. Let wel op: De verbruiksgegevens op je telefoon kunnen afwijken van wat je in Mijn Simyo ziet, omdat je toestel alleen het verbruik bijhoudt dat via het toestel zelf loopt. Het netwerk van Simyo registreert al het dataverkeer dat via je simkaart gaat, inclusief achtergrondprocessen en eventuele korte onderbrekingen van de verbinding. Hierdoor kan het netwerkverbruik hoger uitvallen dan wat je telefoon zelf registreert. Daarnaast kan er vertraging zitten in de verwerking van het verbruik op je telefoon of kunnen bepaalde apps of systeemprocessen ongemerkt data gebruiken. Het verbruik dat in Mijn Simyo staat, is altijd leidend voor de facturatie. Toch lijkt het niet op normaal verbruik vanuit je telefoon. Stond er misschien hotspot aan voor een groter apparaat? Was je telefoon bijvoorbeeld gekoppeld met je auto?

Ik zie wel dat je al geholpen bent met de kosten door de klantenservice en er veel van het bedrag af is gegaan, dat is wel fijn.

Mochten er nog bijzonderheden zijn of wil je toch graag dat ik met je mee kijk, dan mag je mij een privébericht sturen.

Groetjes,
Shaniqua

3 reacties

JanD
  • May 19, 2026

Beste ​@J SCHENK dit forum is voor en door klanten van Simyo en derhalve geen helpdesk.

U kunt uiw klacht derhalve het beste richten via de andere contactmogelijkheden.

Zie onderstaande link:

Contact met Simyo

Succes

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • May 19, 2026

Hoi ​@J SCHENK,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je het niet eens bent met het in rekening gebrachte dataverbruik. Ik begrijp dat dit erg frustrerend is, zeker als het verbruik volgens jouw toestel niet overeenkomt met onze registratie.

Al het dataverbruik wordt direct geregistreerd via het netwerk en is leidend voor de facturatie. In Mijn Simyo kun je de verbruiksdetails per sessie en tijdstip tot 6 maanden terug inzien. Meer technische logs of diepgaandere netwerkdata kan ik helaas niet verstrekken; deze gegevens zijn niet beschikbaar voor inzage. Als je wilt, kan ik samen met jou de factuurspecificatie en het geregistreerde verbruik doornemen om te kijken of er bijzonderheden zijn. Let wel op: De verbruiksgegevens op je telefoon kunnen afwijken van wat je in Mijn Simyo ziet, omdat je toestel alleen het verbruik bijhoudt dat via het toestel zelf loopt. Het netwerk van Simyo registreert al het dataverkeer dat via je simkaart gaat, inclusief achtergrondprocessen en eventuele korte onderbrekingen van de verbinding. Hierdoor kan het netwerkverbruik hoger uitvallen dan wat je telefoon zelf registreert. Daarnaast kan er vertraging zitten in de verwerking van het verbruik op je telefoon of kunnen bepaalde apps of systeemprocessen ongemerkt data gebruiken. Het verbruik dat in Mijn Simyo staat, is altijd leidend voor de facturatie. Toch lijkt het niet op normaal verbruik vanuit je telefoon. Stond er misschien hotspot aan voor een groter apparaat? Was je telefoon bijvoorbeeld gekoppeld met je auto?

Ik zie wel dat je al geholpen bent met de kosten door de klantenservice en er veel van het bedrag af is gegaan, dat is wel fijn.

Mochten er nog bijzonderheden zijn of wil je toch graag dat ik met je mee kijk, dan mag je mij een privébericht sturen.

Groetjes,
Shaniqua

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • May 19, 2026

Terecht of niet, wellicht handig om een dataplafond te nemen. Dat voorkomt dat je een tweede keer tegen dit probleem aanloopt,