Skip to main content
antwoord

Onverklaarbaar hoog datagebruik?

  • September 14, 2025
  • 2 reacties
  • 55 Bekeken


Beste Simyo,
Ik ben al meer dan 2 jaar klant bij jullie en mijn dataverbruik ligt normaal rond 500 MB per dag. Ik koop altijd netjes bij als mijn bundel op raakt en heb in al die tijd nog nooit zo’n extreem verbruik gehad.
Vannacht kreeg ik de volgende meldingen:
* Om 00:04 een sms dat ik 80% van mijn bundel had verbruikt (24 GB van 30 GB).
* Om 00:08 een melding dat mijn bundel volledig op was (30 GB).
* Om 00:13 stond er in de Simyo-app dat er €500 aan buitenbundelkosten was gemaakt, wat overeenkomt met ongeveer 3,2 GB buitenbundel-data.
Dit betekent dat er binnen 6–9 minuten bijna 10 GB aan data zou zijn verbruikt. Dit is onmogelijk bij normaal smartphonegebruik, zeker omdat ik die nacht niet actief was op mijn telefoon. Zelfs intensief streamen of downloaden haalt normaal gesproken niet zulke hoeveelheden data in zo’n korte tijd.
Kunnen jullie misschien uitleggen hoe dit mogelijk is? Is er wellicht een fout in de registratie of kan er iets in de achtergrond van mijn telefoon dit veroorzaken? Ik ben student en kan dit bedrag absoluut niet betalen, dus ik hoop dat er een oplossing mogelijk is om deze situatie recht te zetten.
Ik hoor graag van jullie wat er precies is gebeurd en of er een oplossing mogelijk is.
Alvast bedankt voor jullie hulp en reactie.
Met vriendelijke groet,


Levi

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@Levi.naj,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen inderdaad altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken of automatische updates bijvoorbeeld. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! ​@JanD 

Groetjes,
Roeqajja

2 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • September 14, 2025

Beste ​@Levi.naj zet als 1e dataplafond aan voor slechts €0,50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in. A;ls je een Android toestel hebt kun je daar ook een waarschuwing en blokkade op instellen.

Om privacyredenen kan Simyo niet zien waar jij je data voor verbruikt.

Zelf kun je dat wel zien binnen je apps welke zoveel verbruikt hebben en daar op anticiperen.

Die 1e waarschuwing bij 80% heb je genegeerd en dan loopt de teller door.

Wacht tot een moderator onder werktijd reageert en met haar kun je misschien een betalingsregeling afspreken.

Succes


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • September 16, 2025

Hi ​@Levi.naj,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen inderdaad altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken of automatische updates bijvoorbeeld. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! ​@JanD 

Groetjes,
Roeqajja