Skip to main content
antwoord

Onterechte hoge datakosten door geen sms-waarschuwing?

• May 31, 2025
  • 4 reacties
  • 78 Bekeken

I have unjustly lost hundreds of euros in data costs over the past four days (from 27 to 31 May 2025) because my data bundles (both mobile internet and any additional bundles) were automatically used up and I never received a text message that I was almost out of my bundle. As a result, after using up my bundles, I simply continued at full speed on a pay-as-you-go rate, which in total amounted to more than €200 in unexpected costs.

I have never given permission for data credit at that rate, and if I had received a timely warning, I would have purchased additional data or adjusted my usage. This situation is completely unforeseen and unjustified. I therefore urge you to:

1. To fully refund the unjustified costs of these four days to my Simyo account.

2. To set up my account so that I receive at least one text message when my data bundle is almost used up.

3. A confirmation that you will investigate this internally so that this does not happen again in the future.

I look forward to a solution and feedback as soon as possible.

Beste antwoord door Seren

Hi ​@AnnaM111,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend om te horen dat je zulke hoge kosten hebt gemaakt. Ik kan mij voorstellen dat dit enorm schrikken is. 

Ik heb direct even gekeken naar de aansluiting. De kosten zijn inderdaad ontstaan doordat er na het bereiken van de bundellimiet data is verbruikt buiten de bundel. In zo’n geval versturen we automatisch een waarschuwing via sms bij 80% en 100% van het verbruikte tegoed. In dat laatste sms-bericht staat ook vermeld dat het tarief daarna €0,15 per MB is, met het advies om internet uit te schakelen of een extra bundel aan te schaffen. Je geeft aan dat deze sms'jes niet zijn aangekomen, dat is uiteraard niet de bedoeling. 

Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. Wij proberen om de simkaart te blokkeren vanaf €100, maar omdat het verbruik met vertraging wordt verwerkt in ons systeem kunnen de kosten hoger dan €100 oplopen afhankelijk van hoeveel MB's er zijn verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. 

Om dit in de toekomst te voorkomen, kun je overwegen om het dataplafond aan te zetten voor €0,50 per maand. Hiermee voorkom je dat je buiten de bundel kosten maakt; internet wordt dan automatisch geblokkeerd zodra je bundel op is. 

Ik kijk graag met je mee naar een oplossing, hiervoor kun je mij een privébericht sturen met jouw 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

Heel erg bedankt heren ​@Friesian en ​@JanD voor jullie behulpzaamheid!

Groet,
Seren

4 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • May 31, 2025

Beste ​@AnnaM111 zet als 1e dataplafond aan voor €0.50 per maand, dat gaat dan per de 1e van de komende maand in, morgen in dit geval en voorkom je voor de toekomst dat soort buitenbundelkosten.

Ik heb op geen enkel moment toestemming gegeven voor datategoed tegen dat tarief,

Dat heb je wel, want je hebt de voorwaarden geaccepteerd toen je het abonnement afsloot bij Simyo.

Je krijgt altijd 2 SMS'jes van Simyo, 1 bij 80% verbruik en 1 bij 100% verbruik.

Bij de 80%-waarschuwing moet je eigenlijk meteen al actie ondernemen.

Bij een Android toestel kun je zelf ook een waarchuwing en blokkade instellen.

Op app-niveau kun je zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Je kunt je toestel zo instellen dat updates alléén via wifi kunnen en mogen gebeuren.

Binnen de wifi-instelling kun je uitschakelen dat wifi automatisch naar data gaat bij een mindere of geen wifi-verbinding.

Wacht verder de reactie van een moderator af na het weekend.

P.S.

waarom is je starttopic nu ineens in het Engels???

• auteur
  • Beginner
  • June 1, 2025

Ik begrijp dat ze mij volgens hun algemene voorwaarden juridisch gezien dit bedrag mogen aanrekenen. Maar dit is gewoon een puur roofzuchtige praktijk, gericht op het uitbuiten van mensen zoals ik die zich van geen kwaad bewust zijn. Het hele systeem, en het feit dat er sprake is van een “optioneel datalimiet”, is juist opgezet om mensen die die ene sms niet hebben gezien (of in mijn geval helemaal niet hebben ontvangen) onbedoeld op hoge kosten te jagen. Of dat bericht als spam is gefilterd of om een andere reden niet is aangekomen weet ik niet, maar als klant ben ik in elk geval niet geïnformeerd.

Ik begrijp echt niet hoe dit soort gedrag van een bedrijf legaal kan zijn onder EU- en Nederlandse wetgeving.

Friesian
  • Forum Expert
  • June 2, 2025

Hoi ​@AnnaM111  -  Anna.

Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent van de rekening die je hebt ontvangen via jouw mijn Simyo (app). 

In principe klopt het verhaal wel van ​@JanD maar niet helemaal. Hij is net als jij een Simyo klant, een helpende klant.

Je krijgt/hoort te ontvangen 2 sms'jes bij 80 en 100%. De sms'jes zijn leidend.

Deze smsjes komen niet van Simyo maar real-time van het KPN netwerk waar Simyo als dochterbedrijf gebruik van maakt. En wat de e-mail betreft, spam map, dat kun je terugvinden in je e-mail account. 

Wanneer je in Nederland gebruik maakt van Simyo heb je te maken met andere regels dan wanneer je Simyo gebruikt in het buitenland. 

Verder zal een moderator, een medewerker van Simyo contact met je opnemen. Die kan ook met je meekijken dmv gegevens die hij/zij opvraagt via een PM. 

En om nu te spreken van een rofzuchtige praktijk. Ik zou je aanraden om de tip van JanD van het dataplafond serieus overwegen. 

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • antwoord
  • June 3, 2025

Hi ​@AnnaM111,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend om te horen dat je zulke hoge kosten hebt gemaakt. Ik kan mij voorstellen dat dit enorm schrikken is. 

Ik heb direct even gekeken naar de aansluiting. De kosten zijn inderdaad ontstaan doordat er na het bereiken van de bundellimiet data is verbruikt buiten de bundel. In zo’n geval versturen we automatisch een waarschuwing via sms bij 80% en 100% van het verbruikte tegoed. In dat laatste sms-bericht staat ook vermeld dat het tarief daarna €0,15 per MB is, met het advies om internet uit te schakelen of een extra bundel aan te schaffen. Je geeft aan dat deze sms'jes niet zijn aangekomen, dat is uiteraard niet de bedoeling. 

Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. Wij proberen om de simkaart te blokkeren vanaf €100, maar omdat het verbruik met vertraging wordt verwerkt in ons systeem kunnen de kosten hoger dan €100 oplopen afhankelijk van hoeveel MB's er zijn verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. 

Om dit in de toekomst te voorkomen, kun je overwegen om het dataplafond aan te zetten voor €0,50 per maand. Hiermee voorkom je dat je buiten de bundel kosten maakt; internet wordt dan automatisch geblokkeerd zodra je bundel op is. 

Ik kijk graag met je mee naar een oplossing, hiervoor kun je mij een privébericht sturen met jouw 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

Heel erg bedankt heren ​@Friesian en ​@JanD voor jullie behulpzaamheid!

Groet,
Seren