Skip to main content
Beantwoord

Onrechtvaardige buitenbundelkosten: Sms-waarschuwing komt te laat

• October 4, 2026
  • 2 reacties
  • 10 Bekeken

ot mijn grote frustratie zie ik dat ik wéér een bedrag van €52 aan buitenbundelkosten moet betalen. Dit is mij helaas in september vorig jaar en in juni ook al overkomen. In totaal ben ik nu al €150 kwijt aan onbedoeld dataverbruik.
Ik voel me hier inmiddels behoorlijk door gedupeerd. Zodra de waarschuwings-sms binnenkomt, zet ik de data direct uit. Maar omdat het netwerk het verbruik met vertraging verwerkt, heeft mijn telefoon op de achtergrond de kosten al opgelopen vóórdat ik überhaupt een waarschuwing kán ontvangen. Het voelt onrechtvaardig dat ik financieel de dupe word van een vertraging in júllie systeem.
Ik begrijp dat jullie een betaald Dataplafond aanbieden, en ik ga dit nu direct activeren om mezelf te beschermen. Echter vind ik het onbegrijpelijk dat een budgetprovider deze bescherming niet standaard (of gratis, zoals bij veel andere providers) aanbiedt om klanten tegen dit soort urenlange vertragingen te beschermen.
Aangezien ik de vorige rekeningen altijd netjes heb betaald, wil ik met klem vragen of er nu eenmalig gekeken kan worden naar een passende coulantieregeling voor deze €52. Ik hoop dat jullie loyale klanten niet vasthouden aan een systeem dat zo makkelijk hoge kosten genereert.

Beste antwoord door Khadija

Hoi ​@yxc,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je opnieuw met buitenbundelkosten te maken hebt gekregen. We begrijpen dat het frustrerend is als je onverwacht met deze kosten wordt geconfronteerd. Wat ​@Friesian aangeeft, klopt inderdaad. De sms'jes bij 80% en 100% van je databundel worden realtime door het netwerk verstuurd. 

Goed dat je inmiddels een Dataplafond hebt ingesteld. Daarmee kun je voorkomen dat je in de toekomst opnieuw voor onverwachte buitenbundelkosten komt te staan. 

We werken inderdaad met de waarschuwingsberichten bij 80% en 100% van je databundel. Op basis daarvan kun je zelf bepalen of je een Dataplafond wilt instellen. Het Dataplafond is een extra optie die je kunt kiezen wanneer je meer zekerheid wilt over je verbruik en eventuele buitenbundelkosten.

Wat betreft de €52 aan buitenbundelkosten: je mag mij hierover een privébericht sturen. Dan kijk ik graag met je mee naar jouw situatie en wat we hierin voor je kunnen betekenen.

Groetjes,
Khadija

2 reacties

Friesian
  • Forum Expert
  • October 5, 2026

Beste ​@yxc  

Erg vervelend om weer met extra buitenbundelkosten te maken te krijgen. Dat je daar niet blij van wordt is volkomen te begrijpen. 

Alleen het verhaal dat je schrijft klopt niet. Het werkt anders dan wat jij vertelt. 

De 2 sms'jes, 80 en 100% dataverbruik, worden realtime door het netwerk verstuurd. Waar de schoen daarna wringt is het feit dat Simyo de gegevens met vertraging ontvangen dus dan ook pas kan verwerken.

En je hebt een goede keuze gemaakt met het dataplafond. Verschillende oud Forum Experts,  waaronder ook ik, hebben daar jaren voor gepleit. Anders zouden de kosten nog veel groter kunnen zijn dan wat jij meemaakt, meegemaakt hebt. 

Khadija
Forum|alt.badge.img+3
  • Sensation
  • antwoord
  • October 5, 2026

Hoi ​@yxc,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je opnieuw met buitenbundelkosten te maken hebt gekregen. We begrijpen dat het frustrerend is als je onverwacht met deze kosten wordt geconfronteerd. Wat ​@Friesian aangeeft, klopt inderdaad. De sms'jes bij 80% en 100% van je databundel worden realtime door het netwerk verstuurd. 

Goed dat je inmiddels een Dataplafond hebt ingesteld. Daarmee kun je voorkomen dat je in de toekomst opnieuw voor onverwachte buitenbundelkosten komt te staan. 

We werken inderdaad met de waarschuwingsberichten bij 80% en 100% van je databundel. Op basis daarvan kun je zelf bepalen of je een Dataplafond wilt instellen. Het Dataplafond is een extra optie die je kunt kiezen wanneer je meer zekerheid wilt over je verbruik en eventuele buitenbundelkosten.

Wat betreft de €52 aan buitenbundelkosten: je mag mij hierover een privébericht sturen. Dan kijk ik graag met je mee naar jouw situatie en wat we hierin voor je kunnen betekenen.

Groetjes,
Khadija