Skip to main content
Beantwoord

Onbewust hoogverbruik bij demente moeder in zorginstelling.

• May 29, 2026
  • 2 reacties
  • 10 Bekeken

Beste Simyo moderators,

Via deze weg wil ik een heel nare situatie voorleggen en vragen of er met een menselijke blik naar gekeken kan worden.

Het abonnement in kwestie staat op mijn naam maar is in gebruik door mijn demente moeder. Ze heeft al jaren een Simyo abonnement zonder data. Omdat het slechter met haar ging hebben we in juli 2025 een databundel aan het abonnement toegevoegd. Dit deden we puur voor haar veiligheid, zodat we haar op afstand konden volgen als ze buiten haar huis was en mogelijk zou verdwalen.

In december 2025 is mijn moeder verhuisd naar een zorginstelling. Omdat ze daar niet meer alleen buiten komt en er altijd wifi is, hebben we het abonnement direct weer veranderd in een abonnement zonder data. Onze intentie was dus om alle mobiele data stop te zetten.

Nu ben ik er tot mijn grote schrik achter gekomen dat haar telefoon de afgelopen vier maanden onbewust verbinding is blijven maken met internet via het mobiele netwerk, waarschijnlijk op momenten dat de wifi even wegviel. Omdat er geen databundel actief was, is er telkens het buitenbundeltarief berekend. Dit is opgelopen tot maar liefst rond de € 250 euro per maand. Ik kwam hier helaas pas achter toen de bankrekening leeg raakte. Mijn moeder heeft door haar dementie uiteraard nooit iets gemerkt van eventuele waarschuwings-sms'jes.

Inmiddels heb ik via Mijn Simyo de optie 'Internetten in Nederland' gevonden en dit op netwerkniveau volledig uitgezet, zodat dit niet nog een keer kan gebeuren.

De situatie heeft er financieel flink ingehakt. Aangezien dit verbruik absoluut onbewust is geweest en de eerdere bundelwijziging juist bedoeld was om data te stoppen, hoop ik heel erg dat Simyo hier naar wil kijken vanuit de coulanceregeling. Is er een mogelijkheid om een (groot) deel van deze kosten kwijt te schelden?

Ik hoor heel graag van jullie.

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@AKON,

Bedankt voor je bericht. Jeetje, ik kan me voorstellen dat jullie hier enorm van zijn geschrokken! Wat mooi om te zien dat jullie maatregelen nemen wat betreft de zorg rondom je moeder. Het is fijn dat je altijd kan bijhouden waar ze is mocht ze zelf de weg niet meer weten. 

Het is begrijpelijk dat ze de waarschuwing sms'jes over het hoofd heeft gezien en dat de kosten absoluut niet de bedoeling waren. Goed dat je de internetoptie via haar Simyo account hebt uitgeschakeld! Zolang deze optie namelijk aanstaat kan het altijd voorkomen dat er onbewust data wordt verbruikt. Ook zie ik dat je van ​@JanD al een goede tip hebt gekregen over ons dataplafond. Dit kan je echter alleen inschakelen als je een actieve internetbundel hebt in je abonnement wat voor nu niet het geval is als ik het goed begrijp. 

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met het 06-nummer en de bijbehorende persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag even met je mee.

Groetjes,
Amy

2 reacties

• May 29, 2026

Beste ​@AKON Een moderator zal dit verder oppakken.

Verder is het verstandig meteen dataplafond te activeren, dat gaat dan per 1 juni a.s. in en voorkom je dat soort buitenbundelkosten.

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • antwoord
  • May 29, 2026

Hoi ​@AKON,

Bedankt voor je bericht. Jeetje, ik kan me voorstellen dat jullie hier enorm van zijn geschrokken! Wat mooi om te zien dat jullie maatregelen nemen wat betreft de zorg rondom je moeder. Het is fijn dat je altijd kan bijhouden waar ze is mocht ze zelf de weg niet meer weten. 

Het is begrijpelijk dat ze de waarschuwing sms'jes over het hoofd heeft gezien en dat de kosten absoluut niet de bedoeling waren. Goed dat je de internetoptie via haar Simyo account hebt uitgeschakeld! Zolang deze optie namelijk aanstaat kan het altijd voorkomen dat er onbewust data wordt verbruikt. Ook zie ik dat je van ​@JanD al een goede tip hebt gekregen over ons dataplafond. Dit kan je echter alleen inschakelen als je een actieve internetbundel hebt in je abonnement wat voor nu niet het geval is als ik het goed begrijp. 

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met het 06-nummer en de bijbehorende persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag even met je mee.

Groetjes,
Amy