Skip to main content

.

Beantwoord

Klacht betreffende onverwacht hoge kosten buiten de bundel -

Geachte Symio Klantenservice,

Ik schrijf u deze post om een klacht in te dienen over buitengewoon onverwachte en hoge kosten voor dataverbruik buiten mijn bundel.

Ik ben al jarenlang een trouwe klant bij Symio en heb tot op heden nooit reden tot klagen gehad. Echter, de situatie die zich op 31 maart tussen 21:59 en 22:04 uur heeft voorgedaan, is voor mij zeer verontrustend.

Op 31 maart startte ik thuis een download op mijn telefoon, waarna ik me met andere zaken bezighield zonder me bewust te zijn van wat er op de telefoon gebeurde. Blijkbaar is mijn telefoon op een bepaald moment de verbinding met mijn wifi-netwerk kwijtgeraakt, zonder dat ik dit merkte. Om 22:04 uur controleerde ik de status van mijn download en ontdekte dat ik om 21:59 uur zowel het sms-bericht met 80% verbruik als het sms-bericht met 100% verbruik in dezelfde minuut had ontvangen.

Bij het controleren van mijn Symio-app zag ik dat er een bedrag van €423,28 aan kosten buiten de bundel in rekening is gebracht. Dit bedrag is buitengewoon hoog, zeker gezien mijn maandelijkse abonnement van slechts €12,20. Het is voor mij onbegrijpelijk hoe een dergelijk bedrag binnen een tijdsbestek van ongeveer vijf minuten kan worden gegenereerd.

Aangezien ik thuis was en verwachtte volledig gebruik te maken van mijn wifi, was het absoluut niet mijn intentie om mobiele data te gebruiken. Ik was me dan ook volstrekt onbewust van het feit dat dit gebeurde. Daarnaast ben Ik van mening dat de waarschuwings-sms'jes die ik heb ontvangen, te laat kwamen om mij de mogelijkheid te bieden actie te ondernemen. Het ontvangen van beide waarschuwingen in dezelfde minuut maakte het onmogelijk om tijdig mijn mobiele data uit te schakelen en hoge kosten te voorkomen.

Ik wil benadrukken dat dit extra dataverbruik niet opzettelijk was en in een zeer korte tijd heeft plaatsgevonden en zeker niet in verhouding staat tot mijn normale gebruik. Ik verzoek u dan ook vriendelijk om mijn situatie te heroverwegen en uit coulance de kosten te van €423,28 kwijt te schelden.

Ik zie uw reactie binnen een redelijke termijn tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Gijs Gorissen

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@GijsG,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je een negatieve ervaring met ons hebt gehad! Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van deze hoge kosten.

Het klopt inderdaad wat ​@Kaas Berrie 25 zegt, het forum is geen klachtenkanaal maar we denken graag met je mee natuurlijk. 

Het is begrijpelijk dat je deze kosten niet bewust hebt gemaakt en je wellicht niet genoeg tijd had om om actie te ondernemen om deze kosten te voorkomen, dit kan soms inderdaad erg snel oplopen. 

Zolang het internet op de simkaart aanstaat oftewel in Mijn Simyo dan kan het altijd voorkomen dat er internet wordt verbruikt, ook onbewust. Denk bijvoorbeeld aan een update die wordt uitgevoerd op de telefoon of een app die nog aanstaat en noem zo maar op. Helaas kunnen en mogen wij wegens privacy wetgeving niet inzien waar het internet aan is verbruikt. De simkaart kiest altijd het sterkst gemeten netwerk wat in jouw geval het 4G netwerk was. Als je er zeker van wilt zijn dat er geen gebruik kan worden gemaakt van het 4G netwerk kan je het beste de internetoptie uitschakelen via jouw Mijn Simyo account (dit kan uiteraard ook via de app). Dit doe je via Instellingen > Internet en bellen > Internetten in Nederland. Ook kan het helpen om de Wifi-assistentie uit te schakelen. Als deze optie aanstaat geef je eigenlijk toestemming om automatisch over te schakelen naar het 4G netwerk op het moment dat de Wifi zwak is of tussendoor even wegvalt. De Wifi-assistentie kan je uitschakelen via de instellingen van de telefoon zelf. 

Ook zie ik dat je inmiddels een dataplafond hebt ingeschakeld, heel goed! Deze gaat in per 1 mei 2025. Voor deze maand heb ik daarom een klein cadeautje voor je klaargezet in jouw Mijn Simyo account, dit kan je terugvinden in het kopje '’overzicht'’.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we iets voor je kunnen betekenen in de gemaakte kosten. 

Groetjes,
Amy

Bekijk originele reactie

5 reacties

Kaas Berrie 25
Forum|alt.badge.img

​@GijsG , u kunt uw klacht melden op deze site: https://www.simyo.nl/klantenservice/klacht

Op dit forum helpen in principe Simyo klanten andere Simyo klanten.

• auteur
  • Beginner
  • 2 reacties
  • 2 april 2025

@Kaas, dank voor je bericht. Wordt er hier helemaal niet door Simyo medewerkers meegeken? Ik kwam hier uit via een simyo contactpagina. https://www.simyo.nl/klantenservice#contact Heb je anders misschien een emailadres van de klantenservice voor me?

Kaas Berrie 25
Forum|alt.badge.img
GijsG schreef:

@Kaas, dank voor je bericht. Wordt er hier helemaal niet door Simyo medewerkers meegeken? Ik kwam hier uit via een simyo contactpagina. https://www.simyo.nl/klantenservice#contact Heb je anders misschien een emailadres van de klantenservice voor me?

Staat allemaal op de site ​@GijsG , C/P: 

Ben je Simyo Klant?

1200
Gratis als je met je Simyo telefoonnummer belt.

Ben je geen klant?

0800-8007
Gratis voor iedereen

Bel je vanuit het buitenland?

+31 20 2003007
Lokaal tarief en kosten van je abonnement

E-mailen kan niet, Whatsapp wel, zie hiervoor service pagina.

Zeker komt hier (met vertraging) een Simyo moderator langs, maar dat kan wel even duren.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • 2398 reacties
  • antwoord
  • 3 april 2025

Hoi ​@GijsG,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je een negatieve ervaring met ons hebt gehad! Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van deze hoge kosten.

Het klopt inderdaad wat ​@Kaas Berrie 25 zegt, het forum is geen klachtenkanaal maar we denken graag met je mee natuurlijk. 

Het is begrijpelijk dat je deze kosten niet bewust hebt gemaakt en je wellicht niet genoeg tijd had om om actie te ondernemen om deze kosten te voorkomen, dit kan soms inderdaad erg snel oplopen. 

Zolang het internet op de simkaart aanstaat oftewel in Mijn Simyo dan kan het altijd voorkomen dat er internet wordt verbruikt, ook onbewust. Denk bijvoorbeeld aan een update die wordt uitgevoerd op de telefoon of een app die nog aanstaat en noem zo maar op. Helaas kunnen en mogen wij wegens privacy wetgeving niet inzien waar het internet aan is verbruikt. De simkaart kiest altijd het sterkst gemeten netwerk wat in jouw geval het 4G netwerk was. Als je er zeker van wilt zijn dat er geen gebruik kan worden gemaakt van het 4G netwerk kan je het beste de internetoptie uitschakelen via jouw Mijn Simyo account (dit kan uiteraard ook via de app). Dit doe je via Instellingen > Internet en bellen > Internetten in Nederland. Ook kan het helpen om de Wifi-assistentie uit te schakelen. Als deze optie aanstaat geef je eigenlijk toestemming om automatisch over te schakelen naar het 4G netwerk op het moment dat de Wifi zwak is of tussendoor even wegvalt. De Wifi-assistentie kan je uitschakelen via de instellingen van de telefoon zelf. 

Ook zie ik dat je inmiddels een dataplafond hebt ingeschakeld, heel goed! Deze gaat in per 1 mei 2025. Voor deze maand heb ik daarom een klein cadeautje voor je klaargezet in jouw Mijn Simyo account, dit kan je terugvinden in het kopje '’overzicht'’.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we iets voor je kunnen betekenen in de gemaakte kosten. 

Groetjes,
Amy

• auteur
  • Beginner
  • 2 reacties
  • 4 april 2025

Hoi Amy,

Bedankt voor je reactie. Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd met de details van mijn situatie en mijn verzoek.

Groeten, Gijs