.

Beantwoord

Kan er iets gedaan worden aan de buitenlandse kosten?

  • 8 September 2023
  • 9 reacties
  • 69 Bekeken

Waarom zijn buitenlandse kosten super hoog? Per ongeluk opende ik mijn internet voor een minuut en kreeg ik €60,50 kosten. En nu kan ik de rest van de maand geen internet meer gebruiken. Wie beslist dat de limiet € 60,50 is? En als je kunt, waarom heb je de limiet dan niet op een lager bedrag gezet? Waar kan ik een officiële klacht indienen?

De huidige buitenlandse kosten zijn;

- belt voor 127 cent p/min, 51 cent p/sms en 500 cent p/MB. Gebeld worden kost 127 cent p/min.

Ik heb Simyo al verlaten. Ik kan zo'n provider niet vertrouwen. En nu moet ik wachten nog 23 dagen om naar een andere provider te gaan. Ik wil niet wachten. Kun je het sneller maken? Ik wil niet zo lang wachten zonder internet.

En ik zou graag een terugbetaling krijgen voor deze belachelijke kosten.

icon

Beste antwoord door Amy 8 September 2023, 10:43

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @serhat.altin,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hiervan bent geschrokken en dit graag anders had gezien. 

Zojuist heb ik even meegekeken op jouw aansluiting en zie ik dat er een verbinding is geweest met het netwerk in Turkije op 5 september. Op 3 september hebben we een grensbericht naar je gestuurd waar de tarieven voor Turkije in staan vermeldt. Omdat Turkije niet binnen zone 1 valt en daarmee dus niet binnen de bundel betaal je extra voor internetten en bellen. Zodra je het internet inschakelt in een land dat niet binnen de bundel valt kunnen de kosten al snel hoog oplopen omdat een toestel altijd data kan verbruiken, ook als je dit zelf niet in de gaten hebt. 

Helaas kunnen wij het proces voor het overstappen niet voor je versnellen omdat we je op tijd hebben geïnformeerd over de tarieven in Turkije. Ook zijn de tarieven altijd terug te vinden op onze website. 

Voor de factuur kunnen we een betalingsregeling bieden zodat je het bedrag in delen kan betalen. Mocht je dit willen dan kan je mij een privébericht sturen met jouw persoonlijke gegevens en vermelden in hoeveel termijnen je wilt betalen en vanaf welke datum. 

Groetjes,
Amy

Mijn vraag is simpel. Je stelt de maximale limiet in €60,50. Waarom niet €30,50? Het is duidelijk dat u in staat bent om uw klanten te beschermen, maar u hebt besloten om te beschermen na het in rekening brengen van € 60,50 voor 13 Mb! Dit is belachelijk! Er is een stiekeme manier om geld te verdienen. Dit is duidelijk in strijd met consumentenrechten. Alleen al het SMSen van de tarieven weerhoudt je er niet van om hier verantwoordelijkheid te krijgen. Hierbij nodig ik u uit om verantwoordelijkheid te nemen. Dit naar een rechtszaak brengen zou niet mijn eerste optie zijn, maar als je geen verantwoordelijkheid neemt, ben ik bang dat dat de inse manier is.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @serhat.altin,

Bedankt voor je reactie. Het is begrijpelijk dat je hiervan baalt! Dit is echter geen stiekeme manier van geld verdienen aangezien wij de tarieven duidelijk aangeven, zowel op onze website als in de sms. Het valt onder eigen verantwoordelijkheid als je na het ontvangen van het grensbericht toch het internet inschakelt.

Ik heb overlegd met de financiële afdeling maar helaas is er geen compensatie mogelijk omdat we het grensbericht op tijd hebben verstuurd. Het spijt me dat ik hierin niet meer voor je kan betekenen. 

Mocht je alsnog een betalingsregeling willen voor de factuur dan kan je mij een privébericht sturen.

Groetjes,
Amy

De limiet van €60,50 moet wel lager in te stellen zijn bij een aantal providers @serhat.altin . Ik weet alleen niet hoe en of Simyo dat ook ondersteunt, maar dat weet @Amy ongetwijfeld.

 

 

Beste Amy,

Ik zal het nog een keer vragen. Wie heeft de maximale limiet van € 60,50 bepaald? En waarom wordt die grens niet lager bepaald? Simyo blokkeert mijn internet voor 13Mb gedurende 23 dagen en krijgt €60,50 betaald. Ik heb ook een rechtsbijstandverzekering die de consumentenrechten dekt en sorry maar nu moet ik naar die directie. Jammer dat je niet inziet hoe oneerlijk dit is.

Serhat

Ik heb eerder Vodafone gebruikt en eerder in Turkije gebruikt en heb dit probleem nooit gehad. Het is duidelijk dat ik een fout heb gemaakt door op Simyo over te stappen. Nu stap ik weer over naar Vodafone. Ik raad u vriendelijk aan om de buitenlandse tarieven van Vodafone te controleren. Dan zul je mij begrijpen.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @JanD en @serhat.altin 

Je kunt inderdaad geen limiet instellen bij ons. Vanuit Simyo is bepaald dat je buiten zone 1 kan internetten tot €60,50 als het internet aan blijft staan, dit is 12.10MB. Dit gebeurd alleen als het internet na het grensbericht niet wordt uitgeschakeld. Ook sturen wij nog een waarschuwing vooraf als er €48,40 aan kosten zijn gemaakt. 

Klachten over de tarieven kunnen verstuurd worden naar klantenservice@simyo.nl, de desbetreffende afdeling neemt je klacht dan in behandeling. Of onze tarieven hier daadwerkelijk mee aangepast zullen worden durf ik niet te garanderen maar wie weet wat de toekomst brengt. 

Groetjes,
Amy

Reputatie 7
Badge +9

Ik zal het nog een keer vragen. Wie heeft de maximale limiet van € 60,50 bepaald?

Dat is 60,50 geworden door Europese wetgeving. “Roam like at home“

To that end, the roaming provider shall make available one or more maximum financial limits for specified periods of use, provided that the customer is informed in advance of the corresponding volume amounts. One of those limits (the default financial limit) shall be close to, but not exceed, EUR 50 of outstanding charges per monthly billing period (excluding VAT).

Alternatively, the roaming provider may establish limits expressed in volume, provided that the customer is informed in advance of the corresponding financial amounts. One of those limits (the default volume limit) shall have a corresponding financial amount not exceeding EUR 50 of outstanding charges per monthly billing period (excluding VAT).

En dan denk je misschien: Daar staat €50,- euro en niet €60,50! Dat klopt, maar €50,- exclusief 21% BTW is €60,50.

Bij sommige providers kan inderdaad de definitie van "Europa” iets verschillen. Landen waar onderling verschil is zijn bijvoorbeeld: Albanië, Aland eilanden, Andorra, Ceuta, Faeröer Eilanden, Franse Antillen, Frans-Guyana, Franse Zuidelijke gebieden, Frans-Polynesië, Gibraltar, IJsland, Isle Of Man, Liechtenstein, Mayotte, Monaco, Noorwegen, Réunion, San Marino, Svalbard en Jan Mayen, Turkije, Vaticaanstad, Zwitserland.

Vodafone en enkele pakketten van Odido (voorheen twitter ehm T-Mobile) hebben Turkije binnen de bundel.

Reputatie 7
Badge +7

Super bedankt voor je reactie @Groentjuh!

Reageer