Skip to main content
antwoord

Ineens torenhoge buitenbundelkosten internet?

  • September 18, 2025
  • 3 reacties
  • 60 Bekeken

Hallo,

Vanmiddag kreeg in mijn factuur over de maand augustus en ik schrok me rot. Normaal betaal ik €21,- en nu ruim €400,-  De boosdoener? Buitenbundel internetkosten... ik begrijp hier niets van; ik ben niet naar het buitenland geweest, wel anderhalve week op vakantie in NL zonder wifi, maar in die periode 6x een extra bundel van €5,- aangeschaft. Het gekke is dat de meeste kosten zijn gemaakt in de periode dat we alweer thuis waren en dus gewoon weer van wifi gebruik maakten... Ik had wel met wat extra kosten rekening gehouden maar een bedrag van €400,- gaat mijn pet te boven. Dit heb ik zelfs in het buitenland nooit voor elkaar gekregen. Hoe kan dit Simyo?

 

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@Sophie81,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! ​@JanD 

Groetjes,
Roeqajja

3 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • September 19, 2025

Beste ​@Sophie81 op app-niveau kun je controleren waar de data aan verstookt is en daar op anticiperen. Daar heeft Simyo om privacyredenen geen inzicht in.

Zet dataplafond aan voor €0,50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Bij de meeste telefoons kun je ook een data-waarschurwing en data-blokkade instellen tegen het einde van je maandbundel.

 


  • auteur
  • Beginner
  • September 19, 2025

Beste ​@Sophie81 op app-niveau kun je controleren waar de data aan verstookt is en daar op anticiperen. Daar heeft Simyo om privacyredenen geen inzicht in.

Zet dataplafond aan voor €0,50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Bij de meeste telefoons kun je ook een data-waarschurwing en data-blokkade instellen tegen het einde van je maandbundel.

 

Dank voor de tips, maar toch vind 400 euro aan data dan nog steeds erg veel binnen een week waarbij ik voornamelijk in de wifi bevond.... daarnaast heb ik in die periode ook nog eens 6x een extra bundel aangeschaft. Dit dekt misschien niet alle kosten, maar 400,-?! Ook geeft simyo aan te waarschuwen en uiteindelijk te blokkeren bij buitensporig hoge kosten door hoog verbruik. Helaas is dit ook niet gebeurd. Mijn volledige 2 jarig abonnement is nog goedkoper dan deze week buitenbundel. Dit is toch enigszins vreemd?!


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • September 19, 2025

Hi ​@Sophie81,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! ​@JanD 

Groetjes,
Roeqajja