Skip to main content
antwoord

ineens hele hoge kosten

  • August 27, 2025
  • 6 reacties
  • 85 Bekeken

Vandaag zag ik het factuur voor de maand juli en die was tot mijn grote schrik 267 euro!! Ik ben al langer dan een jaar bij simyo en betaal iedere maand 16 euro aan abonnement kosten en nu ineens 267 euro? Ik heb niets anders gedaan, bel niet veel, gebruik internet op wifi en heb nog nooit meer hoeven te betalen dan die 16 euro. Ik heb het factuur bekeken en het is heel vreemd. Ik heb die maand niets anders dan anders gedaan en ben de maand augustus naar buitenland geweest en heb toen juist veel mb gebruikt voor google maps. En dit is 0 euro!!!  En betaal weer gewoon die 16 euro. Ik begrijp hier niks van. Op factuur is te zien dat het om MB s gaat en de tijdstippen zijn vreemd evenals de hoeveelheden MB's. Hoe kan dit? 

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@Leon10a,
 

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen inderdaad altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Het is uiteraard ook de bedoeling dat je onze waarschuwingsberichten ontvangt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! ​@JanD 😊

Groetjes,
Roeqajja

6 reacties

  • auteur
  • Beginner
  • August 27, 2025

Oja, ik heb geen sms gekregen van Simyo dat ik boven datagebruik uit kwam.


JanD
  • Forum Expert
  • August 27, 2025

Beste ​@Leon10a om in de toekomst buitenbundelkosten te voorkomen activeer dan meteen dataplafond voor €0,50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand, (1 september dus) in.

Op app-niveau kun je zien waar de data aan verstookt en en daar maatregelen op nemen.

Van Simyo krijg je bij 80% en 100% een SMS dat je einde van je bundel nadert, die heb je dan waarschijnlijk over het hoofd gezien.

 

 


  • auteur
  • Beginner
  • August 27, 2025

JanD bedankt voor de tip!

Ik ga dat zeker doen. Maar ik heb geen sms gemist van Simyo. Ik heb alle sms'jes nog die ik van Simyo kreeg en daar staat niks bij over 80 of 100 procent van de bundel...de data is zoals ik kan zien veel snachts gebruikt en dan slaap ik. 


JanD
  • Forum Expert
  • August 28, 2025

Beste ​@Leon10a en als je dan weet welke apps 's nachts verantwoordelijk waren voor dat verbruik daar maatregelen op nemen dat het niet nog een keer kan gebeuren of als je slaapt gewoon de telefoon uitzetten. 

 


  • auteur
  • Beginner
  • August 28, 2025

Dat begrijp ik...echter wat ik niet begrijp is dat ik niks anders heb gedaan dan anders, altijd gewoon binnen de bundel blijf en nooit een cent meer heb hoeven te betalen en dat is voor mij gewoon vreemd. Als ik het vaker had dan kon ik het misschien achterhalen waar het aan ligt maar er is niets veranderd in mijn telefoon gedrag. Alleen ineens een hoge rekening waar ik moeite mee heb.


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • August 28, 2025

Hi ​@Leon10a,
 

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen inderdaad altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Het is uiteraard ook de bedoeling dat je onze waarschuwingsberichten ontvangt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! ​@JanD 😊

Groetjes,
Roeqajja