.

Vraag

Hoogverbruik bij tv kijken, wat is er gebeurd?

  • 30 March 2023
  • 4 reacties
  • 69 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Waarom ben ik per uur tv kijken op mijn ipad meer dan 3 GB kwijt. En dit iedere keer opnieuw. De verbruik info geeft een lange lijst van 59 mb per minuut.

volgens google zou je per uur niet meer kwijt zijn dan ongeveer 600 mb per uur. 
 

ben benieuw wat hier aan te doen.

 

groet, Cornelis


4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

volgens google zou je per uur niet meer kwijt zijn dan ongeveer 600 mb per uur. 
 

ben benieuw wat hier aan te doen.

Dat ligt aan de kwaliteit van de videostream. Bijvoorbeeld 8K (= 4320P) kost natuurlijk veel meer data dan 360P.

3GB in 1 uur is 6,6Mbit/s. Youtube is bijvoorbeeld als je voor 1080P kiest tussen 8 Mbit/s en 12Mbit/s. 720P is bij Youtube tussen de 5 Mbit/s en 7,5 Mbit/s.

Die via Google gevonden “600MB per uur” zou slechts 1,33 Mbit/s zijn. Bij bijvoorbeeld Youtube zou dat ongeveer 360P kwaliteit (dat is 1 Mbit/s tot 1,5Mbit/s bij Youtube) zijn.

Als de dienst dus aanbied om een lagere kwaliteit te bekijken, dan zou je dat misschien moeten overwegen.

1 Mbit/s staat voor 1 Megabit per seconde en dat kost 1 MegaByte (=MB) van een databundel elke 8 seconde.

Reputatie 2
Badge +2

Ik kijk gewoon tv op de ipad via een abonnement bij kpn. Kpn biedt niet de mogelijkheid om te kiezen voor een bepaalde kwaliteit. Tot een maand geleden keek ik tv uitzendingen waarbij het verbruik per uur nooit hoger dan 1 GB was. Aan mijn kijkgedrag is niets veranderd, dus de extreme toename in verbruik is mij een raadsel. Ik begrijp je uitleg, maar deze is niet toeereikend als verklaring.. hoe kom ik er achter hoe dit zit. 
 

groet.

Wat is je reden om via mobiele data tv te kijken? @Napoleon 

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Napoleon,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat er extra kosten zijn gemaakt buiten je databundel!

Wij versturen altijd twee waarschuwingsberichten per sms bij 80% verbruik en 100% verbruik. In deze sms’jes vermelden wij ook dat het tarief €0,15 cent per MB is zodra je bundel op is en dat je het beste MB's bij kunt kopen via Mijn Simyo of alleen via wifi verder te internetten om extra kosten te voorkomen. Ik raad aan om goed om deze sms’jes te letten! Deze sms’jes worden namelijk realtime vanuit het netwerk verstuurd en zijn altijd leidend.

De uitleg van @Groentjuh klopt helemaal! Afhankelijk van de kwaliteit waarop je tv kijkt op je telefoon kunnen er meer MB's verbruikt worden. Ik heb je aansluiting er ook even bij gepakt, maar ik zie niet dat er hoogverbruik heeft plaatsgevonden. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met het 06-nummer waar het om gaat? Ik wil dan graag even met je meekijken op je aansluiting, wellicht kan ik hier nog iets in betekenen voor je.

Heel erg bedankt voor de reacties @Groentjuh en @JanD 😊.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer