Skip to main content
antwoord

Hoge rekening door buiten bundel internet gebruik, wat nu?

  • May 27, 2025
  • 5 reacties
  • 57 Bekeken

Beste Simyo,

Ik ben erg geschrokken van de factuur die ik heb ontvangen op 20-05-2025 van 244.13 euro. De hoge rekening zou komen door buiten de bundel internet gebruik. Als ik naar de tijden kijk wanneer dit gebeurt zou zijn, is dat voornamelijk 's nachts gebeurt. Maar aangezien ik 's nachts nooit mijn mobiel gebruik (dan slaap ik), vraag ik me af hoe ik aan deze hoge kosten kom. Zoals u op de eerdere facturen kunt zien ben ik nog nooit buiten mijn internet bundel gegaan. Ik gebruik mijn internetbundel vrijwel alleen om berichtjes te sturen en ontvangen met mijn familie via whatsapp. Ik begrijp echt niet waarom ik dus deze hoge kosten zou hebben gemaakt. Kunt u hier aub duidelijkheid over geven? Is coulance mogelijk?

Graag hoor ik van U.
Met vriendelijke groeten Ans

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@Sna,
 

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er hoge kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Bedankt voor jullie hulp en tips ​@JanD & ​@Friesian! 🙂

Groetjes,
Roeqajja

5 reacties

Friesian
  • Forum Expert
  • May 27, 2025

Hoi ​@Sna - Ans.

Ik zou je als tip willen geven om in je profiel te zetten welk merk en type telefoon dat je hebt alsook welk besturingsysteem, versie software. Op die manier kan er wat gemakkelijker gericht met je meegedacht worden in oplossingen.

Een vriendelijke groet terug. 

Friesian. 


JanD
  • Forum Expert
  • May 28, 2025

Beste ​ ​@Sna zet als 1e dataplafond aan, kost €0,50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in, daarmee kun je een herhaling van buitenbundelkosten voorkomen.

Bij een Android telefoon kun je zelf ook een datawaarschuwing en -blokkade instellen.

Op app-niveau kun je zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Bij de meeste apps kun je instellen dat deze uitsluitend via wifi mogen werken/updaten.

Simyo is vandaag via de bekende kanalen bereikbaar, zie onderstaande link:

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • May 28, 2025

Hi ​@Sna,
 

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er hoge kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Bedankt voor jullie hulp en tips ​@JanD & ​@Friesian! 🙂

Groetjes,
Roeqajja


  • auteur
  • Beginner
  • May 31, 2025

Frieslan en JanD, Hartekijk bedankt voor het meedenken en de tips!

Vriendelijke groeten, Ans


JanD
  • Forum Expert
  • May 31, 2025

Graag gedaan ​@Sna