.

Beantwoord

Hoge kosten buiten bundel, wat nu?

  • 17 December 2023
  • 6 reacties
  • 101 Bekeken

Goedemorgen, ik heb vanochtend blijkbaar veel kosten buiten mijn bundel gemaakt namelijk euro 254,91 euro of als ik in mijn overzicht kijk euro 1858,42. En dat binnen 6 minuten! Ik weet niet wat er gebeurde want ik zit altijd op de WiFi thuis. Ik kreeg 2 emails tegelijk van jullie dat ik over de 100 euro zat en gelijk ook over de 250 euro. Het is heel erg jammer dat deze tegelijk kwamen anders was ik gelijk gestopt met internetten. Ik schrik me echt rot van deze rekening aangezien ik een abonnement van 11 euro per maand heb en dat ik jullie heb gekozen ivm met de lage kosten. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om eenmalig deze kosten kwijt te schelden. Ik hoor het graag.

icon

Beste antwoord door Roeqajja 18 December 2023, 15:09

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Elk toestel heeft een voorziening/instelling om situaties zoals u beschrijft te voorkomen, zie o.a.: 

https://forum.simyo.nl/internet-en-4g-62/waarom-springt-wifi-steeds-over-naar-4g-47118

Hebt u een toestel met Android als OS (alle niet iPhone toestellen) dan kunt u de bundel die u met Simyo hebt afgesproken eenvoudig in het toestel instellen. Is de bundel op dan wordt de dataverbinding geblokkeerd en hebt u nooit meer een overschrijding. (bij de iPhone schijnt dit overigens nu ook te kunnen). 

Bovendien is in te stellen dat uw toestel niet automatisch naar de dataverbinding overschakelt zodra uw wifi wegvalt of buiten bereik is, zie de link.

€ 1858,42 is overigens wel hééééél erg veel, lijkt me noodzakelijk om dit samen met Simyo te analyseren. Kwijtschelden zal niet zo snel gaan, een betalingsregeling treffen is vaak wel mogelijk. 

Bedankt voor de tips, ik zal er naar kijken.

Nu weet ik ook wat er aan de hand was. Ik heb bij mijn beste vriend geslapen (mijn 2e thuis waar de internet altijd automatisch verbindt) en zijn router stond uit, dus hij had geen internet en ik dus ook niet. Dat was omdat van de week kwam er iemand langs van de woningbouw om te kijken hoe hij energie kan besparen. Ze hebben hem aangeraden om de router steeds uit te zetten 's nachts. Dat heeft hij gisteren gedaan maar is vergeten om het tegen mij te zeggen.

Ik had dus geen idee dat ik op mijn eigen internet bezig was (serie downloaden voor onderweg zodat ik mijn internet niet hoefde te gebruiken). Hij voelt zich natuurlijk heel schuldig en ik voel me heel erg k.. eronder. Probeer je kosten te besparen via de WiFi en dan krijg je dit.

Wat ook raar is dat ik vanaf 7.49 niet meer aan het internetten was maar dat ik pas om 8.07 die 2 emails tegelijkertijd kreeg dat mij telefoonnummer geblokkeerd is en dat ik boven de 100 euro en boven de 250 euro zat terwijl die 1800 nog wat kosten al gemaakt waren. Dan kan je niets meer doen met zo een melding. 

Reputatie 4
Badge +2

@Grazziela , persoonlijk vraag ik mij af of het verstandig is om je modem ‘s nachts uit te zetten. De ‘energie winst’ is minimaal en je loopt kans om updates, die providers altijd ‘s nachts uitvoeren, mis te lopen. Het is best nuttig om je modem af en toe opnieuw op te starten, maar zeker niet elke 24 uur.

Het aantal Gb’s van je overeenkomst met Simyo in je telefoon instellen is bij deze provider zo wie zo een must! Immers, Simyo stop, in tegenstelling met veel andere providers niet bij 100% gebruik. De meeste providers gaan (kostenloos) naar een veel lagere snelheid waarbij een mailtje versturen en ontvangen nog wel lukt maar het downloaden van grote bestanden zeker niet. 

Het laatste deel van uw vraag betreffende de tijden van de mails en de verschillende kosten kan alleen door Simyo beantwoord worden. Medewerkers van Simyo komen hier langs en zullen zeker reageren.         

Antonio van de klantenservice heeft dit heel netjes voor me opgelost, nogmaals bedankt!

Reputatie 7
Badge +7

Goede analyze @Grazziela. Experts als jij zijn van harte welkom op dit forum.

Toch zou ik even kijken of je een datalimiet kan instellen, zoals @Kaas Berrie noemt. Met een Android is dat simpel

Je vriend zou trouwens tegen hetzelfde aan kunnen lopen als zijn telefoon ook ‘s nachts een update gaat doen.

Op Internet vond ik deze link https://apparaatverbruik.nl/router/hoeveel-verbruikt-router/. 17.50 per jaar.
Als je hem 1/3 deel van de tijd uitzet bespaar je 6 euro per jaar, al kan je hem natuurlijk ook uitzetten als je naar je werk of de kroeg gaat.

Als je wil besparen verdien je veruit het meest door minder te stoken. Dat went, kan ik uit ervaring zeggen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Grazziela,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat er extra kosten zijn gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik!

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Als je een Android telefoon hebt, wil ik de tip meegeven om een datalimiet in te stellen via de instellingen in je telefoon om dit in de toekomst te voorkomen. Als je een iPhone hebt, dan wil ik je verwijzen naar dit topic. Op onze website hebben wij een blog met meer handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen. 

Ik lees dat je inmiddels bent geholpen door één van onze toppers van de klantenservice, dat is mooi! Mocht je verder nog vragen hebben dan horen wij het graag. 

Super bedankt voor jullie hulp! @Kaas Berrie en @wimj12 😊

Groetjes,
Roeqajja

Reageer