Skip to main content
antwoord

Hoge internetkosten - extra bundel niet geactiveerd

• October 6, 2025
  • 3 reacties
  • 38 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Beste Simyo,

Ik ben vorige week geconfronteerd geweest met een nogal onprettige mededeling dat er in een paar dagen tijd hoge kosten zijn gemaakt qua internet verbruik. Hier was ik nogal van verschoten aangezien ik deze niet had verwacht.

Op 27/9 in de avond kreeg ik een bericht dat mijn internetbundel op was. Op dat moment was ik in de veronderstelling dat ik mijn internetbundel direct heb uitgeschakeld. Maar nu blijkt dat over de nacht er onbedoeld vele MBs zijn verbruikt. Tevens had ik in mijn account nog een ‘Simyaardag’ pakket staan, waar ik vanuit ging dat deze automatisch wordt geactiveerd zodra je buiten de bundel zit. Blijkbaar is dat niet het geval… Nogal stom van mij om deze assumptie te hebben maar het resultaat is nogal bedroevend met een gepeperde factuur.

Bijgevolg kom ik graag met jullie in contact hoe we dit kunnen oplossen. 

Ik hoor het graag.

Groet, Alex

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@Alox,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen inderdaad altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! ​@JanD 

Groetjes,
Roeqajja

3 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • October 6, 2025

Beste ​@Alox een Simyaardag cadeau dien je altijd te activeren, wordt ook duidelijk vemeld in de mail en/of anderszins.

Zet dataplafond aan voor €0,50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Bij een Android mobiel kun je zelf ook een datawaarschuwing en -plafond instellen, mooi te gebruiken voor deze maand.

Als het goed is heb je per SMS een waarschuwing bij 80% en 100% verbruik gehad en meteen bij 80% a actie kunnen ondernemen.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • October 6, 2025

Hi ​@Alox,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen inderdaad altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! ​@JanD 

Groetjes,
Roeqajja

Forum|alt.badge.img+2
  • auteur
  • Beginner
  • October 6, 2025

Dankjewel Jan & Roeqajja voor jullie reacties.

Ik zal het bekijken of ik kan zien welke apps in die specifieke tijdsperiode MBs hebben gebruikt. En inderdaad, data plafond lijkt mij dan geen overbodige luxe.

@Roeqajja zoals gevraagd, heb ik je een prive bericht gestuurd. Dan voor het meedenken!

Groet, Alex