Skip to main content

Hoge factuur, wat is er gebeurd?

  • June 22, 2025
  • 5 reacties
  • 76 Bekeken

Simyo.

 

Al jaren maken 3 van onze gezinsleden naar alle tevredenheid gebruik van Simyo.

Nu heeft de zoon per ongeluk de WiFi uitgezet en is nu 1061 mb buiten de bundel.

Voor deze 1061 mb rekenen jullie 154.64 aan kosten.

Terwijl zijn abonnement 13.00 is voor 6000 mb.

In mijn beleving loopt dit helemaal uit de pas met verhouding tot het abonnement. 

Is hier vanuit Simyo nog iets mogelijk om dit naar een redelijk bedrag te zetten?

 

Met vriendelijke groet.

Henk Borger 

Drogeham 


Moderator: Titel is aangepast voor duidelijkheid en betere vindbaarheid.

June 23, 2025

Hi ​@RichardBorger,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt vanwege internet gebruik buiten de bundel!

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! ​@Friesian 

Groetjes,
Roeqajja

5 reacties

Friesian
  • Forum Expert
  • June 22, 2025

Hoi ​@RichardBorger - Richard.

Vervelende situatie dit maar de buitenbundelkosten bedragen €0,15 per MB. Dit staat duidelijk vermeldt bij de tarieven en als extra informatie op de bestelpagina bij aanschaf van een sim only.

Verder een tip van mijn kant... Zet mobiele gegevens alleen aan wanneer nodig. En kijk ook naar Wi-Fi Assist, slimme netwerkwissel, intelligent Wi-Fi, kan verschillend genoemd worden, of overschakelen naar mobiele netwerk uit staat bij minder Wi-Fi signaal.

In feite is slimme netwerkwissel al een achterhaalde term in de praktijk van Samsung afkomstig. 

Een moderator, een medewerker van Simyo zal zich nog bij je melden. 

Succes jullie beiden. 


  • auteur
  • Beginner
  • June 22, 2025

Frisian.

Dat we hadden kunnen weten staat als een paal boven water.

Zolang we de abonnementen hebben zijn we nog nooit buiten de bundel geweest. 

Dat betekent ook dat we geen idee meer hadden wat er berekend wordt buiten de bundel.

Dat er meer berekend wordt dan het tarief binnen de bundel vindt ik normaal.

Anders kiest iedereen voor een minimale bundel.

Maar 1 Gig voor 150.- in 2025 is zo buitensporig hoog dat ik me daar niet mee kan verzoenen.

Maar ik ben benieuwd naar de reactie van de medewerker, moderator van Simyo. 

 

Groet Henk Borger 

 


Friesian
  • Forum Expert
  • June 22, 2025

Beste ​@RichardBorger - Henk.

In principe is het buitenbundel tarief internet niet hoog, ook al ervaar je dat zo wat ik echt wel begrijp. Maar het echte probleem is dat de snelheid van Internet erg hoog is waardoor de kosten uiteindelijk ook snel hoog kunnen zijn.

Je bent akkoord gegaan met de voorwaarden en de tarieven zijn echt wel representatief. Ik raadt je dan ook aan om als extra bescherming het dataplafond aan te zetten. En een data manager app zou ik altijd erbij kiezen als extra controle. 

Een vraag uit interesse voor jou/jullie. Hebben jullie Android of IOS (IPhone) als telefoon?

Android heeft een ingebouwde datamonitor met waarschuwing, limiet en factuurcyclus. 


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • June 23, 2025

Hi ​@RichardBorger,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt vanwege internet gebruik buiten de bundel!

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor je hulp! ​@Friesian 

Groetjes,
Roeqajja


  • auteur
  • Beginner
  • June 25, 2025

Roeqajja.

 

Een privé bericht met alle gegevens heb ik naar je verstuurd. 

In afwachting van je reactie. 

Met vriendelijke groet. 

Henk Borger 


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • June 25, 2025

Hi ​@RichardBorger,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb je privébericht goed ontvangen en help je graag verder via deze weg! :)

Groetjes,
Roeqajja