Skip to main content
antwoord

Hoge buiten bundel kosten

• September 28, 2025
  • 3 reacties
  • 47 Bekeken

Hallo,

Net als vele anderen hier werd ik ook onaangenaam verrast door enorm hoge buiten bundel kosten. Zo'n 175,- voor nog geen 1200MB buiten de bundel (precies 10% meer). Er stond duidelijk geen data plafond aan.

Nu heb ik voor beide kinderen een Simyo abonnement afgesloten (nu wel met data plafond) en door onoplettendheid heeft 1 van beide een tijd Roblox gespeeld met Wifi uit. De SMS-berichten waren ongelezen, niet heel handig.

Natuurlijk had dit makkelijk voorkomen kunnen worden maar de gemaakte kosten staan totaal niet in verhouding tot het hogere verbruik; hiervoor had ik meer dan 2 jaar hetzelfde abonnement voor kunnen betalen.

Vanwaar is er voor gekozen om dit zo lang door te laten lopen en wordt er niets een iets gebruikersvriendelijke methode gehanteerd door bijv. terugschroeven internet snelheid? Of automatisch zonder extra kosten een data plafond in te stellen (opt-out i.p.v. opt-in?). 

We zitten nog niet lang bij Simyo maar dit is best een bedroevende ervaring op deze manier :(

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@MarcelK,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen inderdaad altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor jullie hulp! ​@JanD en ​@Friesian 

Groetjes,
Roeqajja

3 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • September 28, 2025

Beste ​@MarcelK dataplafond activeren is inderdaad de beste optie, voor zover nog niet ingesteld, nu instellen en gaat dan per 1 oktober in.

Op een Android telefoon kun je zelf al een datawaarschuwing en -plafond instellen.

Ook de SMS’jes goed in de gaten houden, diet stuurt Simyo niet voor niets.

De Simyo voorwaarden zijn duidelijk en laten niets te wensen over.

Waarom Simyo gekozen heeft voor dit beleid weet ik niet, maar we hebben er mee te dealen en als je het niet (meer) met de voorwaarden eens bent, ben je altijd vrij om een andere provider te kiezen als je contractvrij bent, wel met 1 maand opzegtermijn, ook weer volgens de voorwaarden.😎

Friesian
  • Forum Expert
  • September 28, 2025

Beste ​@MarcelK 

De 80 en 100% sms'jes zijn idd realtime en komen van het netwerk.

1200MB x €0,15/MB = €180,-

Buitenbundelkosten zijn €0,15 per MB. 

Het vervelende in jouw verhaal, wat er bij jullie speelt, is dat Simyo de gegevens met een vertraging ontvangt en daardoor pas later kan ingrijpen.

https://www.simyo.nl/klantenservice/factuur/hoogverbruik

Morgen dan reageert een medewerker /moderator, kijkt met je mee of er iets mogelijk is om de pijn te verzachten. 

Het plafond is idd ook nu weer, zoals blijkt, een goed vangnet om te kiezen bij een abonnement. 

Lees de informatie van de link goed door dan wordt de achtergrond van het verhaal ook duidelijk. 

Wat voor merk en type telefoon hebben jullie kinderen? En welk merk en type telefoon heb jij? 

De voorkeur heeft om 1 communicatiekanaal te gebruiken. 

Succes en ondanks dit toch een fijne avond. 

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • September 29, 2025

Hi ​@MarcelK,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen inderdaad altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor jullie hulp! ​@JanD en ​@Friesian 

Groetjes,
Roeqajja