Beantwoord
Hoe kom ik aan een hoge rekening en wat kan ik doen?
Hallo Simyo,
Afgelopen zondag kreeg ik een sms dat 80% is benut en direct daarna een geblokkeerde SIM-kaart plus gepeperde rekening van 170,-! Volgens de Simyo app zou er in 5 minuten tijd bijna 2Gb gebruikt zijn. Iedere minuut is er 120 Mb gebruikt. De telefoon was niet actief, en na grondig onderzoek heb ik geen enkele app kunnen vinden die dit (op de achtergrond) gebruikt kan hebben. Alle relevante instelling (zoals het downloaden van updates via mobiele netwerk) stonden uit. Ook heb ik in al die jaren dat ik een smartphone heb, nog nooit meegemaakt dat ineens in zon korte tijd onverklaarbaar veel data is gebruikt. Als apps dit op de achtergrond doen, dan had dat zeker in al die jaren al eerder een keer gebeurt moeten zijn.
Simyo kan mij (telefonisch) niet uitleggen waar het verbruik naar toe is gegaan, alle mogelijkheden heb ik gecontroleerd. Er is geen update gedownload en er is geen film bekeken. Ze stellen simpelweg dat het meten van de data klopt...
Ik lees op het forum en op andere sites veel van dergelijke verhalen bij Simyo. Ik vraag me af of die dataregistratie wel klopt. Maar hoe kunnen wij dat controleren? Daarnaast vind ik het schofterig dat Simyo op deze wijze aan zoveel klanten grof extra geld verdient. In mijn geval ben ik in 5 minuten tijd ineens meer geld kwijt dat mijn kleine abonnementje een heel jaar kost. Simyo kiest er bewust voor om geen plafonddienst te hebben en laat de kosten van haar klanten vrolijk oplopen tot minimaal 100,- voordat het de dataverbruik afremt. In mijn geval blokkeerde ze de sim pas bij 170,- kosten. Andere providers grijpen direct in door de bandbreedte te verlagen als een limiet wordt bereikt of door een plafondservice aan te bieden. Voor Simyo lijkt het een onderdeel van het businessmodel om te hopen dat klanten dikke kosten maken buiten de bundel, aangezien ik in het forum al berichten uit 2014 teruglees waarin wordt gevraagd om een dienst die voorkomt dat in een ultrakort tijdbestek buitenproportioneel hoge kosten gemaakt kunnen worden. Het is natuurlijk ook wel erg makkelijk verdienen, als je in vijf minuten tijd 170,- in rekening kan brengen. Je hebt alleen een klantenservice nodig die iedere klacht vriendelijk de klanten het bos in stuurt.
Ik stap per direct over naar Simpel, waar ze wel een plafondservice aanbieden (en bovendien veel voordeliger zijn). Met een bittere smaak omdat ik Simyo nog even 170,- over mag maken.
Groet,
Janneke
Afgelopen zondag kreeg ik een sms dat 80% is benut en direct daarna een geblokkeerde SIM-kaart plus gepeperde rekening van 170,-! Volgens de Simyo app zou er in 5 minuten tijd bijna 2Gb gebruikt zijn. Iedere minuut is er 120 Mb gebruikt. De telefoon was niet actief, en na grondig onderzoek heb ik geen enkele app kunnen vinden die dit (op de achtergrond) gebruikt kan hebben. Alle relevante instelling (zoals het downloaden van updates via mobiele netwerk) stonden uit. Ook heb ik in al die jaren dat ik een smartphone heb, nog nooit meegemaakt dat ineens in zon korte tijd onverklaarbaar veel data is gebruikt. Als apps dit op de achtergrond doen, dan had dat zeker in al die jaren al eerder een keer gebeurt moeten zijn.
Simyo kan mij (telefonisch) niet uitleggen waar het verbruik naar toe is gegaan, alle mogelijkheden heb ik gecontroleerd. Er is geen update gedownload en er is geen film bekeken. Ze stellen simpelweg dat het meten van de data klopt...
Ik lees op het forum en op andere sites veel van dergelijke verhalen bij Simyo. Ik vraag me af of die dataregistratie wel klopt. Maar hoe kunnen wij dat controleren? Daarnaast vind ik het schofterig dat Simyo op deze wijze aan zoveel klanten grof extra geld verdient. In mijn geval ben ik in 5 minuten tijd ineens meer geld kwijt dat mijn kleine abonnementje een heel jaar kost. Simyo kiest er bewust voor om geen plafonddienst te hebben en laat de kosten van haar klanten vrolijk oplopen tot minimaal 100,- voordat het de dataverbruik afremt. In mijn geval blokkeerde ze de sim pas bij 170,- kosten. Andere providers grijpen direct in door de bandbreedte te verlagen als een limiet wordt bereikt of door een plafondservice aan te bieden. Voor Simyo lijkt het een onderdeel van het businessmodel om te hopen dat klanten dikke kosten maken buiten de bundel, aangezien ik in het forum al berichten uit 2014 teruglees waarin wordt gevraagd om een dienst die voorkomt dat in een ultrakort tijdbestek buitenproportioneel hoge kosten gemaakt kunnen worden. Het is natuurlijk ook wel erg makkelijk verdienen, als je in vijf minuten tijd 170,- in rekening kan brengen. Je hebt alleen een klantenservice nodig die iedere klacht vriendelijk de klanten het bos in stuurt.
Ik stap per direct over naar Simpel, waar ze wel een plafondservice aanbieden (en bovendien veel voordeliger zijn). Met een bittere smaak omdat ik Simyo nog even 170,- over mag maken.
Groet,
Janneke
Beste antwoord door Daisy
Hoi Janneke1982,
Welkom op het Simyo Forum, ondanks dat je hier bent gekomen door een vervelende situatie.
Ik kan goed begrijpen dat je enorm gefrustreerd bent door de rekening en het feit dat je nog niet hebt kunnen ondervinden wat het is geweest. Jammer genoeg hebben wij geen inzicht op het internetverbruik (ter bescherming van jouw privacy), daarom kunnen je ook niet vertellen wat het is geweest. We zien enkel het aantal MB wat er op welk tijdstip is verbruikt, het verbruik word geregistreerd op de simkaart want die werkt in opdracht van het toestel. Er is dus wel iets geweest in het toestel wat er voor heeft gezorgd dat er veel MB's zijn verbruikt.
Misschien lukt het aan de hand van deze link wel te achterhalen wat het is geweest. Misschien fijn om te weten waarom Simyo geen dataplafond heeft, Simyo stuurt je namelijk een sms om je op de hoogte te stellen dat de bundel op is. Dan is het aan de klant zelf om de het mobiele data uitzetten of mb's bij te kopen, op die manier heb je het zelf in de hand in plaats van dat Simyo dit voor je beslist.
Jammer dat je om deze reden gelijk Simyo verlaat na 4 goeie jaren, wellicht had ik nog iets voor je kunnen betekenen.
Groetjes,
Daisy
Bekijk originele reactieWelkom op het Simyo Forum, ondanks dat je hier bent gekomen door een vervelende situatie.
Ik kan goed begrijpen dat je enorm gefrustreerd bent door de rekening en het feit dat je nog niet hebt kunnen ondervinden wat het is geweest. Jammer genoeg hebben wij geen inzicht op het internetverbruik (ter bescherming van jouw privacy), daarom kunnen je ook niet vertellen wat het is geweest. We zien enkel het aantal MB wat er op welk tijdstip is verbruikt, het verbruik word geregistreerd op de simkaart want die werkt in opdracht van het toestel. Er is dus wel iets geweest in het toestel wat er voor heeft gezorgd dat er veel MB's zijn verbruikt.
Misschien lukt het aan de hand van deze link wel te achterhalen wat het is geweest. Misschien fijn om te weten waarom Simyo geen dataplafond heeft, Simyo stuurt je namelijk een sms om je op de hoogte te stellen dat de bundel op is. Dan is het aan de klant zelf om de het mobiele data uitzetten of mb's bij te kopen, op die manier heb je het zelf in de hand in plaats van dat Simyo dit voor je beslist.
Jammer dat je om deze reden gelijk Simyo verlaat na 4 goeie jaren, wellicht had ik nog iets voor je kunnen betekenen.
Groetjes,
Daisy
Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.