.

Beantwoord

Hoe kan het dat ik in een korte tijd veel data verbruikt heb?

  • 22 June 2016
  • 1 reactie
  • 138 Bekeken

Hallo, ik kreeg zojuist een bericht dat mijn telefoon geblokkeerd is door hoge kosten.
Na het zien van mijn verbruik zag ik dat ik vanmorgen om 08:52 buiten mijn bundel ben gegaan. In een half uur tijd terwijl ik in de auto zat is mijn verbruik ineens drastisch gestegen waardoor ik in een half uur circa 135 Euro buiten mijn bundel gegaan, omdat er ongeveer 900 mb is verbruikt. Dit is toch echt belachelijk. Ten eerste heb ik geen idee waar dit vandaan komt, hoe kun je in een half uur 135 Euro aan kosten opbouwen? Daarbij zag ik dat het mogelijk is om voor 5 Euro 500MB aan data bij te kopen, 1GB is dus ongeveer 10 Euro. Ik ben nu echter meer dan het tienvoudige kwijt voor die 900MB! Dit kan toch niet?

22 juni 2016, 08:52:36
22-06-2016, Internet gebruik 58,60 MB € 8,79
22 juni 2016, 08:53:00
22-06-2016, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
22 juni 2016, 08:53:28
22-06-2016, Internet gebruik 58,60 MB € 8,79
22 juni 2016, 09:10:11
22-06-2016, Internet gebruik 58,60 MB € 8,79
22 juni 2016, 09:10:21
22-06-2016, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
22 juni 2016, 09:10:36
22-06-2016, Internet gebruik 58,60 MB € 8,79
22 juni 2016, 09:10:45
22-06-2016, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
22 juni 2016, 09:22:57
22-06-2016, Internet gebruik 58,60 MB € 8,79
22 juni 2016, 09:23:17
22-06-2016, Internet gebruik 58,60 MB € 8,79
22 juni 2016, 09:23:36
22-06-2016, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
22 juni 2016, 09:23:46
22-06-2016, Internet gebruik 58,60 MB € 8,79
22 juni 2016, 09:24:06
22-06-2016, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
22 juni 2016, 09:24:18
22-06-2016, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
22 juni 2016, 09:24:38
22-06-2016, Internet gebruik 58,60 MB € 8,79
22 juni 2016, 09:25:00
22-06-2016, Internet gebruik 58,60 MB € 8,79
icon

Beste antwoord door Jihane 23 June 2016, 12:12

Bekijk originele reactie

1 reactie

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Henrivh1,

Welkom op het Simyo Forum!

Wel vervelend natuurlijk dat je eerste post gaat om een onverwacht hoge factuur. Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan schrikt. Het lijkt me vooral lastig omdat je niet precies weet waar dit door komt. Het is nuttig om te weten dat het dataverbruik met wat vertraging wordt geregistreerd. Het kan dus gebeuren dat er een tijdstip staat bij het verbruik, terwijl de data in feite op een iets ander moment verbruikt is. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat iemand in de ochtend even aan het internetten is, en dat het pas geregistreerd wordt in de middag. Het verbruik heeft namelijk wel echt plaatsgevonden; anders zou het niet geregistreerd staan. Het simkaartje vangt op wat er verbruikt wordt en geeft dat vervolgens aan ons door. Of de data verbruikt is, is dus geen kwestie die open staat voor interpretatie.

Wat wél interessant is om uit te zoeken is waar het verbruik precies door komt. Kan het zo zijn dat je updates via mobiele data plaatsvinden? Kan het zo zijn dat je dacht op Wi-Fi te zitten, maar dat al het dataverkeer via het mobiele netwerk verliep? Heb je muziek ge-streamed of filmpjes gekeken? Heeft iemand anders je telefoon even gebruikt? Het kan van alles zijn! In deze blogpost kun je tips vinden hoe je je data-verbruik binnen de perken kunt houden. Er zijn een hele hoop instellingen die je aan kunt passen om te zorgen dat er zo min mogelijk data verbruikt wordt zonder dat jij daarvan op de hoogte bent.

Wat voor toestel heb je? Zowel Android als Apple toestellen houden het dataverkeer zelf ook in de gaten. Op die manier kun jij precies nagaan welke apps hoeveel data verwerken. Dit zal niet 100% accuraat zijn, maar het geeft je natuurlijk wel een beeld! Bij een Android toestel ga je naar Instellingen > Datagebruik. Bij een iPhone ga je naar Instellingen > Mobiel netwerk.

Nogmaals: ik snap echt dat dit ontzettend vervelend is. Maar het lijkt mij nu prioriteit om te achterhalen waardoor dit komt, zodat het in de toekomst vermeden kan worden.

Als je nog verdere vragen hebt hoor ik dat natuurlijk graag!

Groetjes,
Jihane

Reageer