Skip to main content
antwoord

Hoe kan het dat ik in een halfuur €117 aan extra kosten heb gemaakt, terwijl ik in die tijd helemaal niks met m’n internet heb gedaan?

  • June 19, 2025
  • 3 reacties
  • 66 Bekeken

Beste Simyo,

Ik heb zojuist mijn factuur ontvangen van €127,79, terwijl mijn maandelijkse kosten normaal rond de €10 liggen. Tot mijn verbazing is het bedrag binnen een halfuur tijd met meer dan €100 opgelopen, zonder dat ik in die periode iets ongebruikelijks met mijn telefoon heb gedaan.

Ik heb mijn verbruik nagekeken en zie dat op 31-05 er meerdere keren internetgebruik van exact 60000 kB is geregistreerd, telkens met een tarief van €8,79 per sessie. Dit patroon lijkt mij niet kloppen en ik herken dit niet als reëel gebruik.

Ik verzoek jullie dit zo snel mogelijk te onderzoeken en met een passende oplossing te komen. Deze kosten zijn niet in verhouding tot mijn normale gebruik, en ik ben hier erg van geschrokken.

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@appie1994,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Groetjes,
Roeqajja

3 reacties

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • June 19, 2025

Hi ​@appie1994,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Groetjes,
Roeqajja


  • auteur
  • Beginner
  • June 20, 2025

Hoi Roeqajja,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik heb echter geen sms-berichten ontvangen, en ik vind het opvallend dat deze kosten binnen een halfuur zijn gemaakt, terwijl er later op de dag geen verdere kosten zijn bijgekomen.

Ik heb je hierover een privébericht gestuurd. Alvast bedankt voor je tijd en moeite!

Groetjes,
Appie

 


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • June 20, 2025

Hi ​@appie1994,

Bedankt voor je reactie.

Het is goed dat je mij deze informatie hebt doorgegeven, uiteraard is het de bedoeling dat je onze sms’jes ontvangt. Wij zullen dan ook onderzoeken wat er hier is misgegaan. Ik help je graag verder via de privéchat!

Groetjes,
Roeqajja