Skip to main content
antwoord

Geen 80% databundel sms gehad, nu wel 475€ extra kosten?

• June 15, 2025
  • 10 reacties
  • 118 Bekeken

Goedenavond,

Met stomheid heb ik rond 21:45 een sms gehad dat ik 100% van mijn data gebruikt heb, maar daarvoor heb ik geen sms ontvangen dat ik 80% van mij data gebruikt heb. Deze sms las ik ca. 20 minuten later pas tezamen met twee sms berichten dat mijn nummer geblokkeerd was; waardoor ik nu ineens ca. 470€ (!) extra mobiele data kosten heb gemaakt.

Ik heb twee abonnementen en wissel al jaren tussen beide bundels zonder problemen, ware het niet dat ik dus nu geen 80% bundel gebruikt bericht gehad heb.

Ik heb inmiddels het deblokkeren betaald, maar is er nog wat mogelijk aangezien ik dus de 80% sms niet ontvangen heb? Anders had ik, zoals al jaren het geval, de mobiele data provider in iOS wel omgezet..

Uiteraard zijn deze kosten onbewust gemaakt, ik ben op vakantie en was niet bewust dat de wifi op de camping het niet deed. Tevens heb ik het dataplafon op beide nummers aangezet, maar uiteraard is dat nu te laat.. het zou fijn zijn als mijn vakantie hierdoor geen nare nasmaak krijgt 🙁

ik hoor het uiteraard graag

RTV 

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@RTV,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen inderdaad altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor jullie hulp! ​@JanD & ​@Kaas Berrie 25 

Groetjes,
Roeqajja

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

10 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • June 16, 2025

Beste ​@RTV ik lees dat je een Iphone hebt. daar kun je helaas geen datawaarschuwing en blokkade op instellen, voor zover ik ooit begrepen heb. Dat kan bij Androidtoestellen gelukkig wel.

Je kunt wel op app-niveau zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Verder kun je binnen je mobiel instellen dat bepaalde toepassingen zoals updates e.d. uitsluiten via wifi mogen gebeuren en verder kun je instellen, als dat kan bij een Iphone, dat deze niet automatisch van wifi naar data omschakelt bij geen of slechte wifi.

Het dataplafond gaat inderdaad pas per de 1e van de nieuwe maand in dus voor de komende 2 weken kun je relatief goedkoop aanvullende databundels kopen via MijnSimyo.

Theoretisch zou je de 80% waarschuwing ook moeten hebben gehad, maar daar heb ik geen inzage in.

Wacht daarom een reactie van een moderator af s.v.p.

Kaas Berrie 25
Forum|alt.badge.img+1

-- Tevens heb ik het dataplafon op beide nummers aangezet, maar uiteraard is dat nu te laat.. het zou fijn zijn als mijn vakantie hierdoor geen nare nasmaak krijgt --

Wat jammer nou toch ​@RTV dat u dataplafond nier eerder hebt aangezet. Simyo biedt al meer dan een jaar deze mogelijkheid aan en heeft hierover op verschillende manieren duidelijk met haar klanten gecommuniceerd. Mijn vakantie is inmiddels probleemloos voorbij MET dataplafond en wat extra ingekochte GB’s. 

• auteur
  • Beginner
  • June 16, 2025

-- Tevens heb ik het dataplafon op beide nummers aangezet, maar uiteraard is dat nu te laat.. het zou fijn zijn als mijn vakantie hierdoor geen nare nasmaak krijgt --

Wat jammer nou toch ​@RTV dat u dataplafond nier eerder hebt aangezet. Simyo biedt al meer dan een jaar deze mogelijkheid aan en heeft hierover op verschillende manieren duidelijk met haar klanten gecommuniceerd. Mijn vakantie is inmiddels probleemloos voorbij MET dataplafond en wat extra ingekochte GB’s. 

Ik wacht graag de wel nuttige reactie van een moderator af. 

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • June 17, 2025

Hi ​@RTV,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen inderdaad altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor jullie hulp! ​@JanD & ​@Kaas Berrie 25 

Groetjes,
Roeqajja

• Beginner
  • June 19, 2025

Wat is dit voor achterlijke reactie. Het is zo duidelijk dat hier alleen Simyo medewerkers reageren. Helaas ben ik ook met een buitensporig hoge rekening van 330 eu in 4 minuten tijd gepresenteerd voor buiten bundel internet in NEDERLAND. Echt extreem schofterige prijzen en extreem kansloze manier van omgaan met je klanten. Ik ben al 5+ jaar klant bij simyo maar vertrek per direct en spoor de rest van mijn vrienden aan om hetzelfde te doen. 

JanD
  • Forum Expert
  • June 19, 2025

Beste ​@boyden , dit forum is van klanten, voor klanten en geen helpdesk van Simyo.

Moderatoren van Simyo houden toezicht en springen waar nodig bij om een helpende hand te bieden.

Hier reagen dus meestal medeforumleden en dus niet uitsluitend Simyo-medewerkers.

Jammer dfat je met buitenbundelkosten gecionfronteerd bent.

Om dat in de naasdt toekomst te voorkomen kun je dataplafond activeren voor €0,50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Als je een Android telefoon hebt kun je ook daar een waarschuwing en blokkade instellen.

Verder kun je op appniveau zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

De buitenbundelkosten van 15c per MB zijn je bekend, staan gewoon in de voorwaarden die je geaccepteerd hebt bijn het aangaan van het mobiele abo,

• Beginner
  • June 19, 2025

Beste ​@boyden , dit forum is van klanten, voor klanten en geen helpdesk van Simyo.

Moderatoren van Simyo houden toezicht en springen waar nodig bij om een helpende hand te bieden.

Hier reagen dus meestal medeforumleden en dus niet uitsluitend Simyo-medewerkers.

Jammer dfat je met buitenbundelkosten gecionfronteerd bent.

Om dat in de naasdt toekomst te voorkomen kun je dataplafond activeren voor €0,50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Als je een Android telefoon hebt kun je ook daar een waarschuwing en blokkade instellen.

Verder kun je op appniveau zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

De buitenbundelkosten van 15c per MB zijn je bekend, staan gewoon in de voorwaarden die je geaccepteerd hebt bijn het aangaan van het mobiele abo,

Dus je wil zeggen dat jij als hobby iedereen op de voorwaarden van simyo aan het wijzen bent? Ik ben door wat vergelijkbare posts gaan kijken en ik zie je bij iedereen hetzelfde reageren. Geloof hier echt geen woord van. 

Friesian
  • Forum Expert
  • June 19, 2025

Beste ​@boyden 

Even voor jou ter informatie. Een medewerker van Simyo heeft bij zijn/haar gebruikersnaam - Moderator - staan.

Dus jouw reactie op ​@Kaas Berrie 25 slaat echt nergens op want de tip is opzich goed.

En verder zijn de waarschuwingssmsjes bij 80 en 100% leidend. Simyo ontvangt de gegevens met vertraging en kan ze dan ook pas verwerken. Je kunt altijd ervoor zorgen dat je een extra datamanager app installeert voor een extra controle. 

Een moderator zal zich nog bij je melden. En onthoud... De toon maakt de melodie. 

JanD
  • Forum Expert
  • June 19, 2025

Beste ​@boyden , bedankt voor je reactie, wacht s.v.p. een reactie van het moderatieteam af.

Succes.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • June 23, 2025

Hi ​@boyden,

Bedankt voor je reactie. 

Wat ​@JanD en ​@Friesian aangeven klopt inderdaad, wij medewerkers van Simyo hebben bij onze gebruikersnaam de titel "Moderator” of “Community Manager” staan. Het grootste deel van ons forum bestaat uit klanten. Ik begrijp dat je baalt van de kosten die zijn gemaakt, echter is het wel zo dat ​@Kaas Berrie 25, ​@JanD en ​@Friesian de juiste tips hebben gegeven hoe je dit in de toekomst zou kunnen voorkomen. Ik wil jullie dan ook enorm bedanken voor jullie hulp en tips! 🙂

Ik zie dat wij contact hebben via de privéchat, ik stel voor dat wij het contact via de privéchat behouden voor een oplossing in deze situatie.

Omdat de TS al is geholpen, zal ik dit topic sluiten.

Groetjes,
Roeqajja