Skip to main content

.

Mijn dochter is 13 jaar. Ik kreeg een e-mail dat ze over haar datalimiet was gegaan en dat haar nummer daarom was geblokkeerd. Ik heb het niet in de gaten gehad dat het verbruik van de data zo snel ging. Sterker, ik dacht zelfs dat ze 30Gb niet op zou krijgen. Ik krijg het tenminste niet op. Het lukt haar dus binnen 3 weken!

Ik ben blij dat jullie het nummer hebben geblokkeerd om meer ellende te voorkomen.

Ik had met haar afgesproken dat ze me op de hoogte zou houden van alle sms-jes die ze van jullie zou krijgen. Dus ik heb gecheckt waarom ze me niets heeft verteld over de sms-jes die ze had gekregen bij 80% en 100% verbruik. Ik kreeg een screenshot terug en daar stonden die sms-jes inderdaad niet bij. Dat is toch wel gek, want dat geven jullie wel aan. En dan hadden we dit misschien eerder kunnen tackelen.
Nu zit ik met een factuur die veel hoger is dan de bedoeling was. En ik kan het mijn dochter niet laten betalen.

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik zag op het forum een vergelijkbare vraag. Ik neem aan dat jullie dat ook (goed) hebben opgelost. 

Ik heb overigens per direct het dataplafond ingesteld, ook op m’n eigen nummer. Ik wil dit niet nog een keer meemaken.

Op de telefoon kun je op app-niveau precies zien waar de data aan verstookt is, vooral filmpjes in HD-kwaliteit verstoken data bij het leven, daar ben je zo doorheen.

Uiteraard kun je je dochter niet laten betalen, want het abonnement staat op jouw naam en jij krijgt dus de rekening als eindverantwoordelijke.

Op de telefoon kun je zelf ook een datawaarschuwing en blokkade instellen, naast het dataplafond van Simyo.

Mocht je de nota niet in 1 keer kunnen betalen kun je via de bekende kanalen contact opnemen met Simyo of de reactie van een moderator afwachten.

@J.D.L. Dank voor je reactie. Ik moet het nog even checken op haar telefoon. Maar ik vermoed inderdaad ‘film’. Betekent dat ik ook de wifi op haar kamer zal moeten checken. Staat op de to-do list😁

Ik heb nu het plafond ingesteld. Maar ik ben vooral verbaasd dat ze geen sms-jes heeft gekregen. Maar …. dat is door Simyo te checken of ze wel dan niet ontvangen zijn. Ze is nog niet zo bijdehand dat ze ze heeft gewist.

Ik wacht even tot de maand op is, voordat ik het nummer deblokkeer. Stel dat er toch een app vals speelt. Dan heb ik morgen de volgende melding.

En inderdaad, ik hoop van Simyo iets te horen. 

Hi @PieterK,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er buitenbundelkosten zijn gemaakt. Bedankt voor je hulp @J.D.L.!

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. Wij proberen om de simkaart te blokkeren vanaf €100, maar omdat het verbruik met vertraging wordt verwerkt in ons systeem kunnen de kosten hoger dan €100 oplopen afhankelijk van hoeveel MB's er zijn verbruikt.

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand zoals. Goed om te zien dat je deze optie al hebt ingeschakeld. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten de bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond.

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat je beide waarschuwingssms’jes ontvangt vanuit ons. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Groetjes,
Ashley

Simyo,

Ik ben geblokkeerd vanwege enorm veel dataverbruik op één van de laatste dagen van vorige maand (ofwel het verbruik op 29 juni).

Ik gebruik normaal gesproken enorm weinig mobiele data dus het is heel vreemd om te zien dat het op één dag explodeert. Het begon vroeg in de ochtend (ik lag notabene nog te slapen) dus ik denk dat er iets anders mis is. Ik kan niet zien wie of welke app dit veroorzaakt heeft.  De notificatie SMS’jes kwamen na het mis-/gebruik. Dus daar heb je ook niet veel aan.

Hoe kunnen we dit oplossen?

gr Lia

NB ik heb nu ook op mn telefoon een waarschuwing en limiet ingesteld.

Hoi @LiavHalder,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat je buitenbundelkosten hebt gemaakt.

Helaas kunnen wij niet inzien waaraan je data is verbruikt. Dit kan je vaak wel terugvinden in je toestel instellingen. Bij Android toestellen kan je dit per dag terugvinden onder ‘gegevensverbruik’. Bij Apple kan je alleen het verzamelverbruik terugvinden. De meest voorkomende oorzaken voor grote datasessies zijn automatische updates/downloads, apps op het achtergrond, wifi assistentie, streamen en cloud services zoals icloud en google drive. Het is handig om even je toestelinstellingen na te lopen en eventueel mobiele data uit te zetten voor bepaalde apps. Zie ook deze blogpost met handige informatie over je verbruik en MB's besparen.

Goed dat je op je toestel zelf een limiet hebt ingesteld. Sinds kort hebben wij ook een dataplafond beschikbaar tegen een betaling van €0,50 per maand. Hiermee kan je ook voorkomen dat je weer kosten maakt buiten de bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Groetjes,
Ashley

Reageer